بورس بالاخره سبزپوش شد/ پیش بینی سقوط دلار به زیر 20 هزار تومان

در حالی بورس تهران امروز بالاخره سبزپوش شد که فعالان بازار سرمایه از سقوط احتمالی قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بسیار نگران هستند.

شاخص کل بورس تهران امروز، پس از چند روز نزول متوالی، بالاخره شاهد رشدی کم رمق بود. در پایان زمان معاملات، نماگر اصلی بازار سرمایه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ واحد، معادل ۰.۲۳ درصد رشد کرد و در پایان زمان معاملات، ارتفاع شاخص به یک میلیون و ۲۱۹ هزار واحد رسید. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن ۰.۰۲ درصد افت کرد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد باز هم الگوی جلوگیری از نزول قابل توجه بازار به کمک نماد‌های شاخص ساز فعال شده و از افت نماگر اصلی به زیر خط حمایت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی جلوگیری کرده است. در واقع، همان طور که این خط حمایتی در چند ماه گذشته چندین بار فعال شده، به نظر می‌رسد نهاد‌های حقوقی برای خنثی نگه داشتن روند بازار در تلاش هستند.

در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «شستا»، «وبملت» و «فملی» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فارس»، «پارسان» و «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «کمند»، «دارایکم» و «پالایش» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «وسیستا»، «خگستر» و «وسکرد» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «پارند»، «کمند» و «وتجارت» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «غگل»، «خودرو» و «برکت» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «وبملت»، «وپارس» و «خساپا» اختصاص داشت.
در این میان، عمده کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که افت قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی، اصلی‌ترین دلیل برای نزول بازار سرمایه است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که افت بازدهی حدود ۷ درصدی بازار سرمایه در فروردین ماه سال جاری (که آخرین روز کاری آن برای بورس نیز امروز بود) عمدتاً ناشی از شکل گیری فشار فروش در نماد‌های به اصطلاح شاخص ساز بوده است. بیشتر این نماد‌ها متعلق به شرکت‌های صادرات محوری هستند که افت ارزش دلار (و سایر ارز‌های خارجی) می‌تواند برای آن‌ها به منزله افت سودهی باشد. افت بازدهی در نماد‌های صادراتی هم موید این موضوع است و این در حالی است که شرکت‌هایی که محصول یا خدمت آن‌ها در داخل ایران به فروش می‌رسند، کمتر در معرض افت قیمت قرار داشته اند.

از آن سو، در حالی که زمزمه حصول نوعی توافق هسته‌ای در وین هم نزدیک‌تر از هر زمان دیگری در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد، احتمال نزول قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم مطرح شده است و با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه، حتی قیمت‌هایی در کانال‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای اسکناس سبز هم دور از دسترس نیستند. به این ترتیب، بازار سرمایه می‌تواند در دست کم ۲ ماه آینده، وضعیتی مشابه وضعیت هفته‌های اخیر را تجربه کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود