ایزدی در گفتگو با باطن:
تلاش عجولانه برای رسیدن به اهداف مقطعی در مذاکرات ممکن است با انگیزه‌های انتخاباتی باشد

طرف غربی علاقه‌مند است تا در انتخابات ایران اثر بگذارد

تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اینکه مراحل اولیه یک توافق همواره از مراحل پایانی آن آسان‌تر است، اظهار کرد که از خطوط اصلی تعیین شده توسط رهبری در مذاکرات رعایت نشود،این تردید به وجود می‌آید که مقاصدی انتخاباتی در گفتگوها موثر بوده و برای رسیدن به یک دستاورد مقطعی شتاب شده است.
دکتر «فواد ایزدی» در گفتگو با پایگاه خبری باطن در پاسخ یه این پرسش که شتاب دولت مستقر در به نتیجه رساندن دور جدید گفتگوهای هسته‌ای و احیای برجام در حالی که مدت کوتاهی از عمر این دولت باقی مانده چه دلیلی می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: طبق نکته‌ای که در فرمایش‌های مقام معظم رهبری نیز بود، اگر امکان رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد، حتی یک ساعت نیز نباید تاخیر کرد. بنابراین اگر دولت تا مرداد ماه مسئولیت دارد و تشخیص کشور براین باشد که امکان رفع تحریم هست و دولت کاری انجام ندهد آنوقت جای انتقاد وجود دارد.
وی افزود: اما چنین اقدامی -مذاکرات دولت- باید در ذیل منافع ملی تعریف شود، به این معنی که واقعا نتیجه آن رفع تحریم باشد، آن هم نه به صورت مقطعی.
این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه مقطعی بودن نتایج مذاکرات می‌تواند شائبه وجود کارکرد انتخاباتی در این اقدامات را به وجود آورد، تصریح کرد: در این راستا ممکن است این تردید ایجاد شود که چون دولت حاضر هیچ دستاوردی به جز برجام در طول دوره مسئولیت خود نداشته که آن هم دچار مشکلات بسیاری است، به این نتیجه رسیده است که در این مدت باقیمانده با دستاوردهای مقطعی یک سروسامان ظاهری به مذاکرات برجام بدهد.
وی در ادامه با بیا ن اینکه چنین وضعیتی به هیچ وجه به سود کشور نیست، تاکید کرد: نمونه‌های چنین اقداماتی را در گذشته نیز داشته‌ایم و برای نمونه گاهی شاهد گشایش‌های کوچکی در میانه مذاکرات برجام بودیم، اما در ادامه با ضررهای بسیاری که در طول مذاکرات به کشور تحمیل شد، آن گشایش را جبران کردند و امروز شاهدیم که نرخ دلار با افزایش تقریبا ۸برابری از سه هزار تومان به ۲۴هزار توان رسیده و همه این افزایش نیز در طول مذاکرات و تمکین ایران رخ داده است.
این کارشناس مسایل آمریکا با بیان دوباره این مطلب که دولت باید بدون دغدغه‌های انتخاباتی و با جدیت در این مذاکرات کار کند، اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه طرف مقابل در مذاکرات برجام حتما دغدغه انتخاباتی کشور ما را دارد و علاقه‌مند است که افرادی در مرداد ماه بر سر کار بیایند کرد که نسبت به دیگران راحت‌تر امتیاز می‌دهند.
وی افزود: البته نگاه طرف مقابل به انتخابات فراتر از ریاست‌جمهوری است و آنها درباره رهبری کشور نیز دغدغه دارند و هرچند فکر کردن و سخن گفتن از این موضوع برای ما بسیار سخت است، برای امریکایی‌ها به هیچ وجه اینگونه نیست و آنها هر روز درباره تغییر رهبری ایران در ۸ سال آینده صحبت می‌کنند، به این ترتیب که آنها معتقدند که قوه مجریه در ایران قدرتمند است و اگر هماهنگ باشد در تعیین رهبری نیز اثرگذار خواهد بود و در نتیجه از همه ابزارهای اقتصادی و تبلیغاتی خود برای اثرگذاری در انتخابات استفاده خواهند کرد.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قصد اثرگذاری در انتخابات کشورهای دیگر کار غیرمعمولی نیست، اظهار کرد: در ایران نیز هنگام انتخابات آمریکا گرایش به این سمت بود که طرفی به ریاست‌جمهوری برسد که کمتر بر ایران فشار وارد کند و به همین ترتیب آنها نیز علاقه دارند که طرفی در ایران به قدرت برسد که راحت‌تر و بیشتر امتیاز بدهد، اما آن مسیری که برای مذاکرات طراحی می‌شود نباید متاثر از فضای انتخاباتی باشد و ناخواسته یا نادانسته کسانی در دولت باشند که علاقه داشته باشند که هرچه سریع‌تر کارهای صوری در مذاکرات انجام بشود تا بتوانند از آن برای انتخابات بهره‌برداری کنند.
وی با اشاره به اینکه در مذاکرات خارجی از این دست، کارهای ابتدایی همیشه راحت‌تر هستند و کارهای سخت‌تر چون بیشتر طول می‌کشند و به مراحل پایانی منقل می‌شوند، گفت: ممکن کسانی بخواهند که در این چندماه پیش رو یک سری کارهای ابتدایی را در مذاکرات انجام دهند تا گشایش موقتی ایجاد شود وهنگامی که نوبت به کارهای سخت‌تر می‌رسد، آنها دیگر در دولت نیستند که مسئولیتی متوجهشان باشد.
ایزدی ادامه داد: در این صورت ممکن است کسانی نیز بگویند، تا زمانی که ما در مذاکرات حضور داشتیم مسیر هموار بود و اکنون که خارج شدیم و افراد دیگری جایگزین ما شدند که زبان دنیا را نمی‌دانند، این مشکلات ایجاد شده است!
وی تصریح کرد: اگر کشور بخواهد رفع تحریم جدی‌تر و درازمدت‌تری تجربه کند، باید طبق فرمایش رهبری عمل شود به این معنی که ابتدا باید تحریم‌ها توسط امریکا لغو شود و سپس توسط ایران راستی‌آزمایی و تایید شود تا توافق رسمیت پیدا کند.
ایزدی در پایان با تاکید به اینکه اگر این فرمایش رهبری را عوض نکنند یا دور نزنند و خطوط قرمز را رعایت کنند، می‌شود امیدوار بود که گام مثبتی برداشته می‌شود، گفت: اما اگر به فرمایش ایشان توجه نشود، بر طبق تجربیات گذشته تنها تفسیر ممکن این است که دغدغه انتخاباتی وجود داشته است که کشور را به این سمت برده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود