ربیعی: فایل صوتی به سرقت رفت

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به انتشار فایل صوتی صحبت‌های وزیر امور خارجه و حواشی آن گفت: این فایل صوتی توسط تلویزیون کینه توز که با دلار‌های نفتی اداره می‌شود و از روز تاسیس طرفدار سرسخت رنج و تهدید مردم ایران بوده است، منتشر شد، این امر نشانگر توطئه آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.

وی افزود: رئیس جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند عوامل توطئه را شناسایی کنند. این ربایش اسناد توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهاد‌های کارآمد و سرافراز ما در میدان‌ها و همچنین توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما منتظر خواهیم بود آقای ظریف به ایران بازگردد و ایشان حتما توضیحات لازم در خصوص سوء برداشت‌ها را ارائه می‌کند، اظهار کرد: این فایل در واقع برش‌های گزینشی از یک گفت وگویی بسیار طولانی است که با جهت‌گیری‌های شیطنت آمیز مختلف منتشر شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اضافه کرد: این گفتگو بخشی از برنامه آنسوی دولت با موضوع گزارش و روایت خدمات و اقدامات و چالش‌های و دستاورد‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی را با وزیران و معاونان رییس جمهور در چهارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

ربیعی ادامه داد: بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی تصویری و مکتوب گفتگو‌ها در دفتر هیات دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود: در مورد مصاحبه با ظریف، فایل گفتگو با ایشان به دلیل روشن که همه ابعاد آن روشن نیست، ولی توطئه آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنان در حال بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمع بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستندساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه‌مندان به شکل انتشار عمومی پیش بینی شده بود.

ربیعی در توضیح هدف نخست از تهیه این گفتگو‌ها گفت: هدف اول آسیب شناسی سیاستگذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسولان عالی دستگاه ها، پرسیدن موانع سیاست گذاری و مشکلات آن مدنظر بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسئولان پیشین برای آیندگان باشد. کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کلیه دستگاه‌ها با نگاه‌های ساختارشناسانه به ساختار‌های موجود، اصطکاک‌های بین دستگاهی فرایند‌های سیاست گذاری موجود را بحث کردند و طبیعی است جنس آسیب‌شناسی در وزارت خارجه کاملا متفاوت بود. طبیعی است دستگاه دیپلماسی ما مانند همه جهان با توجه به نوع ماموریت‌های محوله و در چارچوب‌های عملیاتی متفاوت از نظر روشی، نگاه متفاوتی نسبت به سیاست‌ها و نحوه پیگیری سیاست‌ها با نهاد‌های دیگر داشته باشد.

وی تصریح کرد: در همه جای جهان این‌ها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی دارد و امام خمینی (ره) هم این را اختلاف طلبگی می‌دانستند و این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود