بازگشت زندگی به عمارت مظفریه!/ ساختمان 145 ساله اردوگاه شهید باهنر «موزه» می‌شود

درست لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده، پشت سالن شهید بهشتی، عمارت مظفریه را می‌توان یافت؛ رخت نو به تن کرده و در یک عصرگاه بهاری، درهایش را گشوده است؛ آری اکنون روی ایوان عمارت در نیمه اردیبهشت ماه 1400، خنکای نسیم بهاری را می‌توان روی صورت احساس کرد و هوای تازه و سالم را چون دُر گران‌بهایی در این روزهای کرونایی پایتخت، تنفس کرد.

باطن: درست لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده، پشت سالن همایش شهید بهشتی، عمارت مظفریه را می‌توان یافت؛ رخت نو به تن کرده و در یک عصرگاه بهاری، درهایش را گشوده است.

آری اکنون روی ایوان عمارت در نیمه اردیبهشت ماه 1400، خنکای نسیم بهاری را می‌توان روی صورت احساس کرد و هوای تازه و سالم را چون دُر گران‌بهایی در این روزهای کرونایی پایتخت، تنفس کرد.

این عمارت در باطن، یک قرن و نیم سن دارد اما حالا رنگ رخسارش به جوان‌ها می‌ماند و دوباره جان گرفته است؛ گویی زندگی به عمارت مظفریه بازگشته است.

*روایت اردوگاه شهید باهنر

همین چند سال پیش بود که ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران، نقل مجالس شده بود و نگرانی‌های بسیاری درباره این اردوگاه دانش‌آموزی سرسبز و بزرگ شمال پایتخت مطرح بود اما در نهایت اواخر سال گذشته، سند اردوگاه به رهن گذاشته شده، به وزارت آموزش و پرورش بازگشت.

گفته می‌شود مساحت اردوگاه شهید باهنر حدوداً به 207 هکتار می‌رسد البته مساحت اعیان آن حدوداً 50 هزار متر مربع، مساحت فضای سبز 175 هکتار و متراژ خیابان‌ها و راه‌ها نیز13 کیلومتر است.

اردوگاه شهید باهنر با 20 هزار اصله درخت، یکی از خوش آب و هواترین اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشور است که امکانات متعددی نظیر سالن چند منظوره پوریای ولی با کاربری فوتسال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون و اسکیت، سالن بدنسازی، سالن ورزش‌های رزمی تختی، زمین‌های تنیس، پیست دوچرخه سواری، استخر، انواع سالن‌های جلسات و همایش‌ها، سالن‌های غذاخوری و… دارد.

دانش‌آموزان زیادی هستند که از این اردوگاه خاطره دارند؛ خاطره یک اردوی دانش‌آموزی در اردوگاهی سرسبز، وسیع و زیبا؛ البته شرایط کرونایی کشور باعث شده است که اردوگاه شهید باهنر نیز مانند سایر اردوگاه‌ها و مدارس نتواند این روزها، محصلان پرانرژی و دوست داشتنی را در آغوش بگیرد و میزبان‌شان باشد.

* عمارت مظفریه

در میان تمام این امکانات، یک عمارت کهنسال، خودنمایی می‌کند؛ عمارتی که تا همین چند سال پیش متروکه بود و به دلیل قدمت بالا و نشست زمین در برخی جاها، قابل بهره‌برداری نبود. اما حالا چنان می‌درخشد که نگاه‌ها از دیدنش سیر نمی‌شود.

درست لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده، پشت سالن شهید بهشتی، عمارت را می‌توان یافت؛ رخت نو به تن کرده و در یک عصرگاه بهاری 1400، درهایش را گشوده است؛ حالا روی ایوان عمارت در نیمه اردیبهشت ماه 1400، خنکای نسیم بهاری را می‌توان روی صورت احساس کرد و هوای تازه و سالم را چون دُر گران‌بهایی در این روزهای کرونایی پایتخت، تنفس کرد.

*آغاز مقاوم‌سازی بنای 145 ساله از سال 1398

ساختمان عمارت اردوگاه شهید باهنر تهران که در شمالیترین نقطه این فضای فرهنگی وجود دارد، با قدمت 145 سال و زیربنایی معادل 500 متر مربع، در دوره قاجاریه احداث شد. لیکن در گذر زمان آسیب‌های جدی به آن وارد شد.

این ساختمان همانطور متروک کانند تا آنکه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، برای مقاوم‌سازی آن اقدام کرد.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بازسازی عمارت مظفریه از سال 1398 آغاز شد و با هزینه‌ای بالغ بر 55 میلیارد ریال مقاوم‌سازی و مرمت شد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقداماتی که برای احیا و بازسازی این ساختمان انجام شده است شامل، مقاوم‌سازی و مرمت ساختمان اصلی، اصلاح سیستم گرمایش و سرمایش، زه‌کشی اطراف ساختمان، محوطه سازی و اجرای ساختمان جانبی است.

* برنامه آموزش و پرورش برای عمارت مظفریه

در حال حاضر این ساختمان خالی است و در اختیار معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش قرار دارد تا برای آن برنامه‌ریزی کند؛ اما آموزش و پرورش چه تصمیمی برای این عمارت 145 ساله گرفته است؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش رفتیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره عمارت مظفریه به خبرنگار فارس گفت: این عمارت درحال تخریب بود. زمینش نشست کرده بود و قابل استفاده نبود اما با مقاوم‌سازی، زیباسازی و فضاسازی که شده، جانی تازه گرفته است.

* عمارت مظفریه، موزه می‌شود

اردوگاه شهید باهنر تهران جایی است که دانش‌آموزان از سراسر کشور در آنجا حضور می‌یابند و اردوگاه ملی است؛ به همین دلیل قرار است موزه شود.

کاظمی در این خصوص توضیح داد: بنا داریم از ساختمان مظفریه به عنوان موزه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در بخش های مختلف استفاده کنیم و این موزه بخش‌های مختلفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبیعتا بخشی را به حوزه ایثار و شهادت اختصاص خواهیم داد و حضور دانش‌آموزان در عرصه‌های دفاع مقدس و شهدای شاخص دانش‌آموزی در آن به صورت ویژه دیده می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موزه بسیار غنی و قابل استفاده برای مراجعه کنندگان ایجاد خواهیم کرد، افزود: بخشی را برای آثار و هنرهای دستی و تجسمی و فعالیت‌های مختلف اختصاص می‌دهیم و بخشی نیز مخصوص تاریخچه آموزش و پرورش خواهد بود.

عمارت مظفریه، قرار است تبدیل به یک موزه شود البته امیدواریم که این موزه به سرنوشت موزه دارالفنون دچار نشود. به رغم آنکه آموزش و پرورش درنظر داشت تا موزه تعلیم و تربیت را در دارالفنون ایجاد کند اما نتوانست موزه‌ای در خور نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی مهیا سازد.

حالا باید دید ساز و کار موزه شدن عمارت 145 ساله مظفریه چگونه رقم خواهد خورد و قرار است این موزه چه جایگاهی را به دست آورد.

منبع: فارس

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود