نقد دوقطبی‌سازی میدان و معیشت در گفت‌وگوی میرتاج‌الدینی با باطن:
سیاسی‌کاری بس است! بگذارید مردم کارآمدی را انتخاب کنند

به گزارش باطن، دوگانه‌سازی میدان و معیشت براساس قرائن متعدد، راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان برای یک دوقطبی‌سازی دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و بهره‌برداری از آن به نفع جریان سیاسی خودشان است. آنها در سال92 دوقطبی‌سازی جنگ و دیپلماسی را رقم زده بودند. با محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز درباره راه‌حل‌های خنثی‌سازی این ترفند اصلاح‌طلبان در اردوگاه اصولگرایان گفت‌وگو کردیم.

برآورد شما از انتشار فایل صوتی اخیر وزیر امور خارجه در نقد سیاست‌های خارجی نظام چیست؟
در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال چون کارنامه قابل عرضه‌ای برای مردم ندارند می‌خواهند مطالبات کاذب را عمده کنند و دوقطبی‌های کاذب را دوباره در کشور راه بیندازند. الآن که سال پایانی دولت است باز هم همان بحث مذاکره را مطرح می‌کنند که آقای روحانی سال92 مطرح کرده بود و این یک چشم‌بندی سیاسی عجیب است که گشایش اقتصادی مردم را به خارج وابسته می‌کند.
نظرتان درباره فایل صوتی آقای ظریف درباره دیپلماسی و میدان چیست؟
دوگانه میدان و معیشت مردم را همیشه عده‌ای از دیرباز مطرح می‌کردند که شما فکر رفاه و معیشت خودتان باشید و چه نیازی است به کشورهای همسایه کمک کنید؟ اینجا هم یک مغالطه سیاسی عجیبی است. وقتی ما در ایران می‌خواهیم امنیت خودمان را حفظ کنیم باید این امنیت را در منطقه هم داشته باشیم. ما باید در کشورهای پیرامونی خودمان جایگاه و نفوذ داشته باشیم؛ این هم در توسعه و رشد اقتصادی داخل ما موثر است و هم برای رشد امنیت ما مفید است. در حوزه دیپلماسی چون مسائل سیاسی پیچیده و روابط فی‌مابین کشورها مطرح است و همه نیز برای مرور تحلیل‌های این تحولات وقت کافی ندارند، با یک دوگانه‌سازی فریبنده می‌گویند که شما میدان مبارزه را انتخاب می‌کنید یا رفاه و معیشت را؟ در حالی که اینها روبروی هم نیستند. اگر ما گشایش اقتصادی مردم را می‌خواهیم این در مذاکره جواب نداده است، در امنیت و اقتدار کشور جواب داده است. اینها را نباید در تعارض با هم دید بلکه مکمل هم هستند.
صف‌های طولانی مرغ و کمبود برخی اقلام آیا با قصد ناراضی‌سازی مردم صورت نمی‌گیرد؟
خیر. ربطی نداشته است. من قبول ندارم که دولت تعمدی برای این کار داشته باشد. هیچ دولتی نمی‌آید این کار را کند؛ می‌خواهد اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب، چون این سرشکستگی برای دولت است که نتواند مرغ مردم را تامین کند. این تحلیل‌های تند است که قبول ندارم. اما این ربط به بی‌تدبیری دولت دارد. دولت موقعی که باید جوجه‌ریزی می‌کرد یا نهاده‌های دامی وارد می‌کرد تنظیم از دستش خارج شد و کمبود مرغ پیش آمد. بعد از 40سال ما نباید در چنین مواردی مشکل داشته باشیم.
دولت حداقل از موضع طلبکارانه نیز نمی‌تواند ورود کند که این مشکلات معیشتی صرفا وابسته به مذاکرات است. قبول دارید؟
بله. این مشکلات حاصل بی‌تدبیری دولت است.
اصولگرایان چگونه می‌توانند وارد بازی و دوقطبی میدان و معیشت نشوند؟
خواسته یا ناخواسته اینها ما را به این میدان می‌برند و ما در میدان آنها بازی می‌کنیم، اما باید گذشته را بیشتر با بیان‌های روشنگرانه آشکار کنیم. باید به آنها گفت بس است دیگر سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی! بگذارید مردم کارآمدی را انتخاب کنند. این کارآمدی به نفع مردم است. باید به مردم بگوییم که اینها 8سال قبل هم این حرف‌ها را می‌زدند. بیایید ببینید آنهایی که در میدان مبارزه بودند بیشتر به نفع مردم بودند یا آنهایی که در میدان این تحلیل‌های سیاسی. شهید سلیمانی که جانش را در راه این مملکت و انقلاب داد، این آثارش برای جامعه بیشتر بود یا آنهایی که امروز به شهید سلیمانی انتقاد می‌کنند و این حرف‌های ناشایست را می‌زنند؟ سردار سلیمانی که این اقتدار را برای کشور آورد و آن هویت تاریخی عزتمندانه ایران را برگرداند و در منطقه این اقتدار را آفریده که سال‌ها بعد از خودش هم ادامه دارد؛ اینها را برای مردم باید روشن کرد. باید پرسید آیا آنهایی که با ضعف دیپلماسی و با روحیه سازشکارانه و تسلیم در مقابل ابرقدرت‌ها کار را پیش بردند، کار را پیش بردند؟ کدامیک حتی در مسائل اقتصادی نتیجه‌بخش بود؟ تورم سنگین و افزایش نرخ ارز تا 8برابر را قبل از مذاکرات برجام داشتیم یا قبل از مذاکرات برجام؟ قبل از توافق و امضای برجام بود که ارزش پول ملی ما 8برابر سقوط کرد یا بعد از مذاکرات؟ اینها روشن است و نباید در خاطره مردم فراموش شود. موقعی که برجام را امضا کردند اقتصاد ما را به آنها وابسته کردند، باعث شد ارزش پول ملی ما سقوط کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود