آغاز یک بازی همیشگی در آستانه انتخابات؟!

اشرف بروجردی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی روز پنج‌شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه 1400 طی گفتگویی با روزنامه آرمان، تلویحاً شائبه و امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد.

اشرف بروجردی در بخشی از مصاحبه خود عنوان می‌کنند «اگر احیاناً دلسرد هستند ازاین‌رو است که فکر می‌کنند شاید آرایشان مثمرثمر نباشد یا خدای‌ناکرده صندوق‌های رأی دچار خدشه شود». بروجردی در ادامه می‌افزاید «باید همه کاندیدا داشته باشند و بتوانند رأی خود را به کاندیدای مدنظر خود بدهند و مطمئن باشند که رایشان خوانده می‌شود. در آن صورت خواهد بود که مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی راضی خواهند شد».

سخن گفتن از تقلب یا خدشه به صحت و سلامت انتخابات بیست و هشتم خردادماه در این مقطع زمانی آن‌هم از سوی یک مقام دولتی بسیار عجیب است. درواقع این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هنوز عرصه رقابت‌های سیاسی شکل نگرفته و نامزدهای انتخابات نیز مشخص نیست. به نظر می‌رسد این گونه ادعا بیشتر در راستای اثرگذاری بر نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد. البته از جنبه‌ای دیگر هم‌نوایی یکی از مقامات دولت دوازدهم با دشمنان نظام جمهوری اسلامی، برخی کشورهای نظام سلطه و رسانه‌های غربی در حالی است که خود دولت مسئول برگزاری انتخابات است.

متهم کردن نظام جمهوری اسلامی در حالی رخ می‌دهد که سیستم در بیش از چهار دهه گذشته ثابت کرده بیشترین حساسیت را نسبت به آرای مردم و برگزاری انتخاباتی سالم با مشارکت بالا داشته است. به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف از رأی مردم به‌عنوان حق‌الناس یادکرده است. بدون شک چنین سخنانی بیش از آنکه به آرام شدن و برگزاری یک انتخابات پرشور کمک نماید به شک و شبهه‌ها، بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم دامن می‌زند، مردم را از شرکت در انتخابات منصرف می‌کند و مواضع خصمانه دشمنان را تقویت خواهد کرد.

فراموش نشود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 اگر نامزد پیروز 200 هزار رأی کمتر کسب کرده بود انتخابات به دور دوم می‌رفت اما همان‌طور که گفته شد نظام جمهوری اسلامی، تک‌تک آرای مردم را حق‌الناس می‌داند و همیشه از آن محافظت کرده است.

رهبری نیز در زمان‌های مختلف بیان داشته اند که نظام سیاسی در زمان انتخابات حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به آرای مردم دارد اما هم‌زمان نیز تأکید داشته‌اند که جریانات سیاسی مراقب گفتار و رفتار خود در این برهه زمانی باشند.

در این راستا رهبر انقلاب اسلامی روز یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه 1400 در سخنان تلویزیونی خطاب به مردم، انتخابات را به معنی واقعی کلمه فرصت مهم و بی‌نظیری برای استحکام پایه‌های اقتدار و امنیت کشور خواندند و گفتند: «عده‌ای با خدشه واردکردن در اصل انتخابات و یا در عملکرد دست‌اندرکاران اعم از شورای نگهبان یا دستگاه‌های دیگر موجب دلسردی مردم می‌شوند که این کار غلط است».

رهبری افزودند: «در جمهوری اسلامی همه انتخابات‌ها سالم برگزارشده است. ممکن است تخلفات کوچکی روی‌داده باشد اما در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نداشته و همواره انتخابات در جمهوری اسلامی همراه با امانت بوده است».

باوجوداین تأکیدات از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در برخی ادوار انتخابات بوده‌اند که از همان زمان آغاز به کار رقابت‌های انتخاباتی بر روی عباراتی مانند انتخابات آزاد، فراهم شدن زمینه نظارت خارجی و … در عرصه انتخابات تأکید داشته که بدون شک جز ضربه زدن به حیثیت و اعتبار نظام سیاسی در عرصه بین‌المللی معنا و مفهوم دیگری نداشته است.

البته ضرورت دارد نهادهای برگزاری و نظارت بر انتخابات نیز حداکثر برنامه‌ریزی و مراقبت را داشته باشند تا شائبه جانبداری و حمایت از یک نامزد در بین جریانات سیاسی و افکار عمومی پیش نیاید. علی‌الخصوص مقامات دولتی و شورای نگهبان در هفته‌های پیش رو تا پایان برگزاری انتخابات می‌باید حداکثر احتیاط را در بیان دیدگاه‌های و اقداماتشان داشته باشند. به‌خصوص آن‌که در دوره‌های گذشته موضع‌گیری‌های فردی برخی از اعضای این نهادها موجب ایجاد مشکلات و حرف‌وحدیث‌های فراوانی دراین‌باره شده بود.

بدون شک بیست و هشتم خردادماه می‌تواند به صحنه‌ای از افزایش اعتماد و انسجام ملی در داخل و اقتدار و اعتبار ایران اسلامی در نظام بین‌المللی منجر گردد اگر نامزدها و جریانات سیاسی به قانون متعهد و پایبند باشند و نهادهای نظارتی و اجرایی نیز به وظیفه خود به نحو احسن عمل نمایند.

منبع: الف

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود