باطن تحلیل می‌کند؛
ترکیب نهایی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسانی تا پایان خواهند ماند

پس از ثبت نام همه داوطلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، اکنون می‌توان با دقت بیشتر ترکیب احتمالی نامزدهای نهایی حاضر در انتخابات و کسانی که تا روز رای‌گیری در رقابت باقی خواهند ماند را پیش‌بینی کرد.
به گزارش پایگاه خبری باطن، پس از پایان مهلت ۵ روزه ثبت نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دایره داوطلبان این عرصه محدود شده است. هرچند هنوز تا اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و مشخص شدن آرایش نهایی نامزدها چند روزی باقی مانده است، اما چون دایره بررسی‌های این شورا نیز به همین افراد ثبت‌نام کننده محدود می‌شود، پس می‌توان تا اندازه زیادی ترکیب نیروهای سیاسی و نمایندگان آنها در انتخابات را مورد تحلیل و دسته‌بندی قرار داد.
با اینکه شمار بسیاری از داوطلبان، حضور خود را به صورت مستقل و بدون وابستگی به جناح خاصی اعلام کرده‌اند، در یک نگاه کلی می‌توان بیشتر کاندیداها را در سه گروه اصولگرا، میانه‌رو و اصلاح‌طلب دسته بندی کرد.
از مهم‌ترین چهره‌های گروه نخست می‌توان آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس دستگاه قضا، سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رستم قاسمی، وزیر سابق نفت، سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌انبیا، عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صدا و سیما، فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی، حسین دهقان، وزیر اسبق دفاع، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، علیرضا افشار، فرمانده اسبق سازمان بسیج مستضعفین، محمدحسن نامی وزیر اسبق ارتباطات و … را نام برد.
در میان نامزدهای این طیف شماری از نظامیان سابق نیز خودنمایی می‌کنند.
چهره‌های ثبت نام کننده شاخص در جریان اصلاحات نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، مسعود ‍پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و نایب رییس سابق مجلس،محمد شریعتمداری، وزیر کار دولت مستقر،عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، مصطفی تاجزاده، معاون وزارت کشور دولت اصلاحات، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس، مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس هستند.
به جز دو گروه یاد شده، شماری از نامزده‌ها با مواضع و گرایش میانه رو یا به اصطلاح معتدل نیز در انتخابات ثبت نام کردند، که مهم‌ترین آنها، علی لاریجانی رییس سابق مجلس، عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی و علی مطهری نایب رییس سابق مجلس هستند.
البته افرادی چون محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق نیز بودند که بیرون از این ۳ گروه قرار می‌گرفتند.
با توجه به سوابق داوطلبان و رویه شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدها به نظر می‌رسد که بین ۵ تا ۱۰ نفر از داوطلبان در میان نامزدهای نهایی حضور یابند، مگر اینکه چنین رویه‌ای تغییر کرده باشد. اما با فرض عدم تغییر روند تایید صلاحیت ها به احتمال بسیار بالا ابراهیم رییسی، سعید جلیلی، محسن رضایی و رستم قاسمی در سطح نخست احتمال تایید صلاحیت از جناح اصولگرا قرار دارند و در سطح بعدی و با فرض تایید صلاحیت شمار بیشتری از نامزدها اشخاصی چون عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد، علیرضا افشار و حسین دهقان قرار خواهند گرفت.
در طیف اصلاح‌طلبان نیز اسحاق جهانگیری ، مسعود پزشکیان و محمد شریعتمداری در حلقه نخست بخت تایید صلاحیت هستند و در سطح دوم محسن هاشمی نیز بختی برای حضور خواهد داشت.
اما در میان چهره‌های میانه‌رو و در صورت تایید صلاحیت کم‌شمار نامزدها، به احتمال بالا تنها علی لاریجانی در رقابت نهایی حضور خواهد یافت و در سطح دوم شاید عبدالناصر همتی نیز در فهرست نهایی قرار بگیرد.
درباره محمود احمدی‌نژاد و سایر نامزدهای مستقل کم‌تر معروف نیز، بعید به نظر می‌رسد که در هیچ یک از دو سطح، بختی برای حضور در رقابت پایانی متصور باشد.
در مورد رقابت نهایی نیز می‌توان به این صورت پیش‌بینی کرد که در جناح اصولگرا بیشتر نامزدهای نهایی به نفع رییسی که مورد حمایت هر دو شورای اصلی اصولگرایان یعنی وحدت و ائتلاف است، کنار خواهند کشید و احتمالا تنها محسن رضایی و رستم قاسمی و شاید دهقان تا پایان باقی بمانند که البته آنها نیز احتمالا این حضور را در رقابت مستقیم با رییسی تعریف نخواهند کرد. البته در مورد سعید جلیلی وضع کمی متفاوت است و او ثابت کرده است که در این عرصه، رفتاری چندان قابل پیش‌بینی از خود نشان نخواهد داد و بسته به شرایط ممکن است تصمیماتی شگفت‌آور اتخاذ کند.
در طیف اصلا‌ح‌طلب نیز به احتمال بسیار بالا نهاد اجماع‌ ساز اصلاح‌طلبان یا همان ناسا، از دیگر نامزدها خواهد خواست که در آغاز رقابت یا پایان تبلیغات به سود جهانگیری انصراف دهند.
در طیف میانه رو نیز باز تنها علی لاریجانی یکه‌تازی می‌کند که با شروع محکم و طوفانی خود، نشان داد به این سادگی میدان را به رقیب وا نخواهد گذاشت.
با این حساب نامزدهای باقی مانده در روز رای‌گیری یا دست کم روزهای پایانی تبلیغات رییسی، رضایی، قاسمی، دهقان و احتمالا جلیلی از راست، جهانگیری از جناح چپ و لاریجانی از طیف میانه خواهند بود.
شاید بتواند در یک پیش‌بینی کلی و نادقیق گفت که احتمالا جهانگیری و اصلاح‌طلبان در حمایت از لاریجانی کنار خواهند کشید تا فیلسوف آرام با قاضی‌القضات و شرکا به نبرد نهایی پای بگذارند.
در چنین شرایطی روند تبلیغات و به ویژه مناظره‌ها و شیوه تعامل و همکاری آیت‌الله رییسی با دیگر نامزدهای اصولگرا از یک سو و برنامه‌های پنهان لاریجانی برای مبارزات انتخاباتی از سوی دیگر می‌تواند از جمله عوامل تعیین کننده در نتیجه نهایی انتخابات باشد. حال باید دید که واقعیت تا چه اندازه با این حدسیات منطبق خواهد شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود