وکیلی: ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی تابع نظرسنجی‌های روزهای آخر است

به گزارش باطن، محمد علی وکیلی با اشاره به اتمام زمان ثبت نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: آرایش انتخابات فعلا سه قطبی است؛ در قطب اصولگرایان، آقای رییسی نامزد اصلی با چند نامزد کمکی و پوششی حضور دارند.

وی در خصوص وضعیت آرایش انتخابات در جبهه اصلاحات نیز گفت: برداشت من این است که در صورت تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان، آقایان اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمد شریعتمداری که در قالب جبهه اصلاحات آمده‌اند به دور نهایی مناظره ها راه پیدا می‌کنند و بعد از مناظره‌ها، براساس نظرسنجی تعیین خواهد شد که کدام یک از آنها بماند و کدام یک به نفع دیگری کنار برود.

این فعال اصلاح طلب درباره وضعیت علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی در این آرایش انتخاباتی نیز گفت: آقای لاریجانی به عنوان کاندیدای مستقل حضور پیدا کرده و پایه سوم این انتخابات است؛ ما یک فینال چند نفره داریم که شامل آقای رییسی در جبهه اصولگرایان به عنوان یار اصلی و چند یار کمکی و در جبهه اصلاح طلبان سه نفر حداقل یار اصلی وجود دارد که در وزن کشی آخر، نامزد نهایی را تعیین می‌کنند و آقای لاریجانی هم به عنوان فرد مستقل در فینال حضور دارد.

وکیلی با بیان اینکه آقایان رییسی و لاریجانی دو پایه ثابت فینال انتخابات هستند، خاطرنشان کرد: در ضلع سوم، یکی از سه نفر آقایان جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان پایه اصلی خواهد بود.

وی درباره احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی گفت: بی تردید سبد رای آقای لاریجانی و اصلاح طلبان همپوشانی زیادی دارد. البته شاید بخشی از آرای لاریجانی آرای اصولگرایی باشد اما بخش اصلی آرای آقای لاریجانی در سبد اصلاح طلبان است. به عبارت دیگر، ارزش افزوده آقای لاریجانی و نامزد اصلاح طلبان از آرای خاکستری است که اگر به مشارکت ترغیب شوند، آرای آنها در سبد یکی از این دو قرار خواهد گرفت.

ائتلاف با لاریجانی تابع نظرسنجی‌ روزهای آخر است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سبد آقای لاریجانی و اصلاح طلبان در بخش زیادی از آرا همپوشانی دارد. ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی تابع نظرسنجی‌های روزهای آخر است.

وکیلی با بیان اینکه درباره ائتلاف با لاریجانی دو نگاه متفاوت در میان اصلاح طلبان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک نگاه این است که تجربه ائتلاف با یک اصولگرا قابل تعمیم و تکرار نیست و بر این موضوع اصرار دارند که باید کاندیدای آنها اصلاح طلب باشد حتی اگر این موضوع به شکست آنها در انتخابات منجر شود و نگاه دیگر هم این است که بر اساس مدل ۹۲، باید بررسی کنیم که اگر کاندیدای اصلاح طلب ظرفیت رای بالاتری داشت آقای لاریجانی را متقاعد کنیم که کنار برود و یا بالعکس اگر آقای لاریجانی ظرفیت رای بیشتری داشت، کاندیدای اصلاح طلب را برای کناره گیری متقاعد کنیم.

وی درباره وضعیت تایید صلاحیت‌ها نیز گفت: وقتی مطلوب نظام برگزاری «انتخابات بهتر» به نسبت «انتخاب بهتر» است بنابراین انتخابات با مشارکت حداکثری مطلوب نظام است و برگزاری چنین انتخاباتی از رهگذر حضور نامزدهای جریان‌های مختلف سیاسی قابل تحقق است.

این فعال رسانه‌ای افزود: خوشبختانه، جریانات مختلف در صحنه رقابت انتخابات نامزد دارند بنابراین باید امیدوار بود که شورای نگهبان با توجه به اصل راهبردی «انتخابات بهتر»، شرایط را برای حضور حداکثری نامزدهای انتخابات از سلایق مختلف فراهم کند.

شانس پیروزی اصلاح‌طلبان در مشارکت بالای ۶۰ درصد زیاد است

وکیلی در پاسخ به سئوالی درباره میزان مشارکت با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا نیز گفت: به رغم شیوع کرونا و با توجه به تجربه انتخابات‌های ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات نیز شاهد نرخ مشارکت قابل قبولی خواهیم بود و من امیدوار هستم که پایه مشارکت در انتخابات در سطح خوبی باشد.

وی درباره پیامدهای داخلی و خارجی انتخابات نیز خاطرنشان کرد: مسائل داخلی ایران تاثیر مستقیمی بر مسائل خارجی دارد و پایه مشروعیت نظام با مشارکت بالای مردم دار انتخابات ارتقا پیدا می کند. مشارکت پایین باشد اعتماد به نفس دولتی که از رهگذر صندوق رای شکل می گیرد پایین خواهد بود و دولتی که با پایه مشارکت بالا انتخاب می شود اعتماد به نفس آن برای حل معضلات بزرگ بالا می رود و امضایش در صحنه جهانی مشروعیت بالاتری دارد.

نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره میزان مشارکت و شانس پیروزی جریان های سیاسی در انتخابات نیز گفت: معتقدم در یک مشارکت زیر ۵۰ درصد، شانس اصولگرایان بالاست و مشارکت تا ۶۰ درصد، انتخابات را به دور دوم می برد و مشارکت بالای ۶۰ درصد شانس اصلاح طلبان را بالا می برد.

منبع: ایرنا

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود