ناصر ایمانی در گفتگو با باطن:
شورای نگهبان احتمالا بیش از 5 نفر را تایید نخواهد کرد/ همه جریان‌ها نامزد خود را خواهند داشت/اصلاح‌طلبان به دنبال ایجاد دوقطبی هستند نه رقابت

کار به جایی نمی‌رسد که اصولگرایان بخواهند در مورد ماندن یا رفتن نامزدهای خود تصمیم‌گیری کنند

باطن، یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه تجربه نشان داده است که شورای نگهبان هیچگاه ده یا پانزده نفر را تایید صلاحیت نخواهد کرد، اظهار کرد که به احتمال بالا این شورا بیش از ۵ نفر را تایید نخواهد کرد و چون همه جریان‌ها نیز قاعدتا نماینده خود را در رقابت نهایی خواهند داشت، بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان نامزدهای پرشماری داشته باشند که نیاز به تصمیم‌گیری درباره ماندن یا کنار کشیدن آنها باشد.

ناصر ایمانی در گفتگو با پایگاه خبری باطن و در واکنش به این ادعای جریان اصلاحات که نیروهای اصولگرا به واسطه قرار داشتن در جایگاه‌های انتصابی نظام، بیشتر از اصلاح‌طلبان شناخته‌شده هستند و همین موضوع سبب می‌شود که داوطلبان این جریان بخت بیشتری برای جلب نظر عمومی و همچنین احراز شرایط رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان داشته باشند، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات همواره یک رشته مسایل تکراری از قبیل دوگانه نهاد‌های انتخابی-انتصابی، وجود دولت پنهان، کمبود اختیارات دولت و … را پیش می‌کشند و به عنوان بهترین پاسخ به این ادعای اصلاح‌طلبان، می‌تواند به جای بحث نظری موارد تاریخی و عینی را بررسی کرد.
وی با طرح این پرسش که مگر در ۲۰ یا ۲۵ سال گذشته، چند دوره انتخابات برگزار شده است که اصلاح‌طلبان در آن اکثریت نداشته‌اند؟ گفت: در این مدت تنها یک دوره هشت ساله، دولت در اختیار اصلاح‌طلبان نبوده است و در باقی دوره‌ها آنها قوه مجریه را در اختیار داشتند. افزون بر این بر در همان دوره ۸ ساله نیز نمی‌توان گفت که دولت به معنای واقعی در اختیار اصولگرایان بوده است.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: همین واقعیت باطل بودن ادعای اصلاح‌طلبان را اثبات می‌کند، چون اگر قرار بود که حضور اصولگرایان در نهادهای انتصابی اثری در نتیجه انتخابات داشته باشد، اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند ۱۶ سال دولت را در اختیار داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند درباره عملکرد خود به افکار عمومی پاسخ دهند، ناچارند که مسایل فرعی مطرح کنند و با گریز به جلو و مظلوم‌نمایی بگویند که امکاناتی در اختیارشان نیست، اظهار کرد: اگر آنها چیزی در اختیار ندارند پس چگونه در ۶ دوره گذشته در ۴ دوره دولت را از آن خود کرده‌اند و در دوره‌هایی در مجلس نیز اکثریت داشته‌اند.

اصلاح‌طلبان به دنبال ایجاد دوقطبی هستند نه رقابت/ انتخابات ۹۶ اوج ایجاد دوقطبی توسط اصلاح‌طلبان بود

ناصر ایمانی درباره تاکید اصلاح‌طلبان بر ایجاد دوقطبی در انتخابات نیز گفت: باید میان رقابت و ایجاد دوقطبی تفکیک قایل شد. رقابتی بودن انتخابات برای هرکشوری مطلوب است و به میزانی که مردم احساس کنند که قدرت انتخابشان بالاست، مشارکت نیز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: اما دو قطبی بودن انتخابات امر نامطلوبی است، چرا که دوقطبی به معنای ایجاد فضای سیاه و سفید است که در آن جو روانی کاذب و دروغ و تهمت جریان دارد و اصلاح‌طلبان در چند دوره گذشته همواره تلاش کردند که انتخابات را دوقطبی کنند، برای مثال انتخابات سال ۹۶ اوج دوقطبی کردن فضای جامعه بود و اصلاح‌طلبان به جای اثبات خود، دست به تحقیر طرف مقابل زدند و به او نسبت دروغ دادند، از جمله اینکه نامزد رقیب می‌خواهد پیاده‌روها را دیوار بکشد، دانشگاه‌ها را محدود و ارتباط کشور با خارج را قطع کند.
این تحلیگر سیاسی گفت: هدف آنها از بیان این سخنان دروغ، دوقطبی کردن کامل فضای جامعه بود به طوری مردم فکر کنند اگر این نامزد رای بیاورد کشور بهشت می‌شود و اگر آن نامزد رای بیاورد کشور جهنم خواهد شد.
وی ادامه داد: این مساله در سال ۸۸ نیز رخ داد و این دوقطبی همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نیز آن را ناپسند دانستند و ما باید از آن پرهیز کنیم.
ایمانی در توضیح راه حل رقابتی کردن انتخابات بدون اینکه دوقطبی ایجاد شود، گفت: چاره آن است که نامزدها و اطرافیان و هواداران آنها به جای آنکه به نفی طرف مقابل بپردازند در صدد اثبات خود برآیند و نهادهای نظارتی به ویژه شورای نگهبان نیز طبیعتا این توجه را دارند که معرفی نامزدها به گونه ‌ای باشد که مردم احساس کنند، سلایق مختلف در مبارزات انتخاباتی حضور دارند و آنها می‌توانند بدون ایجاد قطبی به نامزد مطلوب خود رای دهند.

نامزدهای نهایی پر تعداد نخواهند بود

وی درباره پرشمار بودن داوطلبان جناح اصولگرا در انتخابات و اینکه آیا حضوراین تعداد بالا در انتخابات برای اصولگرایان مطلوب است یا خیر، گفت: البته همه چیز بستگی به تصمیم شورای محترم نگهبان دارد که چه کسانی را تایید صلاحیت کند و حتی با وجود اینکه از یک جناح سیاسی ۲۰ نفر ثابت نام کرده‌اند، ممکن شورای نگهبان ۱۹ نفر را رد صلاحیت کند.
این فعال سیاسی ادامه داد: مطلوب آن است که از هر جریان سیاسی حداقل دو نفر در انتخابات حضور داشته باشند که اگر یک نامزد به هر دلیلی در انتخابات آسیب دید، نامزد دیگری وجود داشته باشد، که البته این مساله هم بستگی به نظر شورای نگهبان دارد.
وی با اشاره به اینکه تجربه گذشته نشان داده است که شورای نگهبان هیچگاه تعداد بالایی از داوطلبان را تایید صلاحیت نمی‌کند، تصریح کرد: پیش‌بینی منطقی آن است که شورای نگهبان احتمالا ۴ یا ۵ و حداکثر ۶ نفر را تایید صلاحیت کند و به نظر نمی‌رسد که این شورا به دلیل محدودیت‌های زمانی در برگزاری انتخابات و ایجاد تشتت آرا میان مردم، تعداد ۱۰ یا ۱۵ نفر از نامزدها را تایید صلاحیت کند. افزون بر این شمار بالای رقیبان موجب کاهش رای رییس جمهور و کشیدن احتمالی انتخابات به دور دوم نیز خواهد شد.
ایمانی در پایان گفت: بر پایه دلایل یاد شده به احتمال بسیار بالا شورای نگهبان بیش ۵ نفر را تایید نخواهد کرد که کار تعدد نامزدها در یک جناح برسد وبنابراین فکر نمی‌کنم کار به جایی برسد که جناح اصولگرا بخواهد در مورد ماندن یا کنار کشیدن نامزدهای خود تصمیمی بگیرد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود