گزارش باطن از هزینه جنگ 11روزه
خسارت اقتصادی 2برابری اسرائیل مقابل فلسطین

به گزارش باطن، با برقراری آتش‌بس از روز جمعه، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هزینه 11روز درگیری را محاسبه کردند که ضمن بر هم زدن اقتصاد اسرائیل، امکانات بهداشتی و سایر زیرساخت‌های غزه را هم از کار انداخت.

غزه

وزارت مسکن غزه روز پنجشنبه گفت که 16هزار و 800واحد مسکونی آسیب دیده است. از این تعداد هزار و 800خانه برای زندگی نامناسب شده و هزار واحد مسکونی نیز به‌طور کامل نابود شده است.

محمد ثابت سخنگوی نیروگاه توزیع نیروی برق نوار غزه گفت: برآورد شده است که پس از جنگ ساکنان 3 الی 4ساعت برق دارند و قبلا 12ساعت داشتند.

براساس گزارش رویترز، دفتر رسانه‌ای حماس تخمین زده است که بمباران 40میلیون دلار به کارخانه‌ها و منطقه صنعتی نوار و سایر تاسیسات صنعتی خسارت وارد کرده است. علاوه بر این 22میلیون دلار نیز به بخش انرژی خسارت وارد شده است.

وزارت کشاورزی غزه نیز خسارت حدود 27میلیون دلاری به گلخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و مرغداری‌ها را تخمین زده است.

سازمان ملل و گروه‌های امدادی گفتند که فلسطینی‌ها اکنون به امکانات آبی دسترسی محدود دارند یا اصلا دسترسی ندارند.

جیسون لی مدیر منطقه‌ای گروه نجات کودکان گفته خانواده‌ها و کارمندان ما در غزه می‌گویند که در نقطه شکست قرار دارند. اکنون منابع و انرژی در حال اتمام است و این فاجعه انسانی را تشدید کرده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل برای فلسطینیان درخواست پرداخت 38میلیون دلار اضافی برای تامین نیازهای بشردوستانه فوری در غزه و کرانه باختری را به جریان انداخته است.

اسرائیل

اداره مرکزی آمار اعلام کرد اقتصاد اسرائیل در 3ماهه اول 6.5درصد منقبض شده است و اقتصاددانان هشدار داده‌اند که جنگ بین اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی می‌تواند احیای بحران اقتصادی این رژیم را از بین ببرد.

انجمن تولیدکنندگان اسرائیل در 13می گفت ضرر اقتصاد بین 11 تا 13 می (اردیبهشت‌ماه) به 540 میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل) معادل 166میلیون دلار رسیده است، زیرا جنوب و مرکز اسرائیل از سوی غزه مورد اصابت شدید موشک قرار گرفته است. این رقم از خسارت وارد شده به کارخانه‌ها مستثنی است.

هفته گذشته ران تومر رئیس انجمن نیز گفت: صنعت اسرائیل زیر آتش و با مشارکت کم کارگران در حال تولید است.»

بانک مرکزی، وزارت دارایی و انجمن تولیدکنندگان اسرائیل گفتند که آنها هنوز اطلاعات به‌روز در مورد خسارت اقتصادی کامل ناشی از موشک‌های غزه را ندارند.

منابع تجاری و حمل و نقل این رژیم هم گفته‌اند که برخی از نفتکش‌ها به علت موشک‌ها مجبور به حرکت به سایر بنادر اسرائیل شده‌اند و این امر تاخیر در تحویل سوخت را به همراه دارد.

هفته گذشته یک خط لوله متعلق به یک شرکت انرژی دولتی اسرائیل در یک حمله موشکی مورد اصابت راکت قرار گرفت.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پرواز به فرودگاه اصلی بن گوریون در نزدیکی تل آویو را به حالت تعلیق درآوردند، در حالی که برخی دیگر به فرودگاه رامون با فاصله چند ساعتی تل آویل منتقل شدند.

طی آخرین درگیری‌های بزرگ بین اسرائیل و حماس در سال 2014 که 7هفته به طول انجامید، بانک مرکزی اسرائیل تخمین زد که اقتصاد این کشور 3.5میلیارد شِکِل آسیب دید. افزون بر این به همین میزان خسارت به بخش توریسم این رژیم وارد شد.

هر دلار معادل 3.2521 شِکِل است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود