فلاحت‌پیشه در گفتگو با باطن:
جهانگیری به نفع لاریجانی کنار خواهد رفت

یک نماینده سابق مجلس در پیش‌بینی خود از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به باطن گفت: انتخابات دوقطبی خواهد شد و به طور طبیعی آقای رئیسی و آقای لاریجانی در راس دو قطب قرار می‌گیرند. آقای جهانگیری برای دفاع از دولت آمده است و در این دولت 8سال مسئولیت داشته است. آقای جهانگیری می‌داند متاسفانه بخش اعظم رفتارهای انتخاباتی حمله به گذشته است، به جای اینکه طرحی درقبال آینده باشد. ایشان برای دفاع آمده است و امکان جدی هم وجود دارد که با دوقطبی شدن ایشان به نفع آقای لاریجانی کنار برود. و بخش‌هایی از جریان اصلاحات همراه با آقای لاریجانی شوند.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درخصوص اختیارات رئیس‌جمهور برای حل‌وفصل مسائل گفت: رئیس‌جمهور از امکانات قانون اساسی لازم برای رفع مشکلات کشور برخوردار است. کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بداند در درون همین سازوکار رئیس‌جمهور می‌شود و وقتی شعار می‌دهد باید این سازوکارها را هم لحاظ کند. رئیس‌جمهور اگر نگاهش توسعه‌ای باشد، دنبال پوپولیسم نباشد و در اطرافش رانت پست و منصب شکل نگیرد ما می‌توانیم دوره تازه‌ای را در ریاست‌جمهوری داشته باشیم.
فلاحت‌پیشه در توصیف خود از فضای کنونی مشارکت در سطح مردم گفت: انتخابات دو مرحله دارد. مرحله اول جذب مشارکت مردم است، فارغ از این که چه کسی برنده می‌شود؛ و آن پایان دادن به دلسردی مردم است، به‌ویژه از طریق برنامه‌های راهگشا. مرحله دوم این است که چه کسی برنده می‌شود؟ فضای ذهنی سیاستمداران ما با مردم متفاوت است. مردم هنوز در مرحله اول هستند و نیازمند یک سری انگیزه‌ها برای حضور هستند ولی سیاستمداران برای پیروزی در انتخابات حتی به جان هم نیز افتاده‌اند. فضای فکری سیاستمداران کشور و جناح‌های سیاسی با مردم همخوان نیست و امیدواریم این همخوانی شکل بگیرد.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به 2آسیب پیش روی نامزدهای انتخابات در صورت رسیدن به قدرت توضیح داد: در ایران 2نقطه ضعف عمده وجود دارد. نخست رانت در سطح مدیران و دوم پوپولیسم در رابطه با مردم است. این همواره آفت پیشرفت کشور بوده است. هر رانتی ناشی از تعطیل شدن بخش‌هایی از قوانین کشور در ازای دادن مجوزها، انحصارات و مناصب خاص به افراد خاص است. متاسفانه شاهد خیلی از سیاستمداران هستیم که در قالب تقسیم کار یک یا چند نفر از اعضای خانواده یا اطرافیان‌شان مشغول جمع‌آوری پول‌های کثیف هستند. این افراد راحت هم به زندان می‌روند ولی در قالب تقسیم کار پشتوانه مالی آن بخش از سیاستمداران را شکل می‌دهند.
او با بیان اینکه خیلی‌ها ژست پاک می‌گیرند ولی اطرافیان‌شان فاسد هستند و این حاصل رانت است، تصریح کرد: دولت آینده حتما دولتی است که بسیاری از تنگناهای گذشته را ندارد. فقط باید ترس داشت که غده‌های چرکین سیاست در گذشته مانع توسعه کشور نشود. مردم از کسانی که همواره نام‌شان در عرصه سیاسی و مدیریتی بوده است و هیچ کارنامه شاخصی هم ندارند، حال‌شان به هم می‌خورد. نامزدهای اصلی باید این افراد را از اطراف خودشان دور کنند. اینها هم برای نامزدها رای‌سوزی دارد و هم برای ملت انگیزه‌سوزی.
فلاحت‌پیشه با اشاره به رویکرد مشترک نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نسبت به مسائل سیاست خارجی گفت: بهانه همیشگی دولت‌ها در حال از دست رفتن است. دنیا با ایران دیپلماسی را انتخاب کرده است، نه تنش. ایران در گذشته خیلی دنبال تنش‌زدایی بود، به‌خصوص در دوره ترامپ؛ ولی آمریکا دنبال تنش با ما بود. الآن دنیای جدید تنش‌زدایی را با ایران دنبال کرده است. ما مدیون پیشرفت‌های دفاعی کشور هستیم مثل سقوط پهپاد آمریکایی یا حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق که گزینه نظامی را از روی میز 2حزب آمریکایی برداشت ولی مقاومت مردم را نیز فراموش نکنیم.
او در عین حال به برخی اختلاف رویکردهای داخلی اشاره کرد و افزود: در دنیا بخشی از توسعه کشورها حاصل تصمیماتی است که این تصمیمات نیاز توسعه‌ای کشور را بر یک سری هیجانات زودگذر ارجح می‌داند. گاهی از این مسئله تحت عنوان تمایزات مطلوب نیز یاد می‌شود. به‌عنوان مثال یارانه‌ای که باید به 50درصد مردم داده شود، به همه مردم داده می‌شود، چون کار پوپولیستی است یا یک سری قراردادهای خارجی که برای کشور مفید است نادیده گرفته می‌شود. الآن عصر استفاده از امکانات سریع دنیا برای پیشرفت است. هر کشوری که بیشتر از امکانات دنیا استفاده می‌شود توسعه‌اش بیشتر می‌شود. در حال حاضر شاخص توسعه کشورها بر میزان سهم آنها از چرخش سرمایه دنیاست. ایران با همه ظرفیت‌ها و شاهراه انرژی بودنش کمترین سهم را دارد.
فلاحت پیشه تاکید کرد: از ابتدا شعار علیه خارجی یک کار پوپولیستی بوده است. حتی قراردادهایی که به سود کشور است و براساس یک رابطه شفاف شکل می‌گیرد قربانی شعارهای پوپولیستی می‌شود. یک مثال درخصوص FATF است. زمانی که بحث درباره این لوایح در کمیسیون‌ها مطرح بود و قرار شد در صحن شکل بگیرد، من یک جلسه حدودا 7ساعته با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و اعضای مجمع تشخیص مصلحت گذاشتم. در آنجا بر سر حدود 8حق تحفظ درخصوص یکی از کنوانسیون‌ها توافق کردیم. جالب بود همان نماینده‌ای که شب قبل در جلسه موافقت کرده بود، روز بعد داشت در مجلس شعار می‌داد؛ شعارهایش هم دقیقا همسو با شعارهای عده‌ای جلوی مجلس شده بود. من به ایشان گفتم خود شما لایحه را امضا کردی، چرا اینطور می‌کنی؟ گفت در بیرون از مجلس از ما انتظار دارند! این پوپولیسم است. امیدوارم در این دوره شاهد این مسائل نباشیم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود