مسابقه گرانی کالا‌ها در بازار ۲۶ روز مانده به انتخابات
نرخ تورم اقلام خوراکی از اقلام غیرخوراکی سبقت گرفت

چرا تورم در بهار سال ۱۴۰۰ به بالاترین حد خود در پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسیده (با نرخ دست کم ۵۰ درصدی) و علاوه بر آن، قیمت اقلام گوناگون، طی روز‌های اخیر با مجوز نهاد‌های رسمی همچون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نیز شورای رقابت، افزایش پیدا کرده است

قیمت دلار چند هفته‌ای هست که به کانال‌های ۲۳ هزار تومان و ۲۲ هزار تومان نزدیک شده و در این میان، عده‌ای حتی از احتمال نزول قیمت اسکناس سبز به کانال ۱۵ هزار تومانی هم خبر می‌دهند. با این همه، طی هفته‌های اخیر، با وجود تکذیبیه‌های متعدد، قیمت برخی اقلام به شکل رسمی افزایش پیدا کرده و نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نیز شورای رقابت در این افزایش قیمت ها، از مواد خوراکی گرفته تا خودرو به گوش می‌رسد.

نرخ ارز (تا لحظه تنظیم این گزارش) در کانال ۲۲ هزار تومانی قرار دارد و خبر‌های مثبتی که از وین در اتریش به گوش می‌رسند نیز حاکی از آن هستند که برجام یا دست کم بخش عمده‌ای از آن، می‌تواند احیا شود.

در این میان، اما فارغ از وجوه سیاسی برجام برای ایران، این پرسش به میان می‌آید که چرا تورم در بهار سال ۱۴۰۰ به بالاترین حد خود در پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسیده (با نرخ دست کم ۵۰ درصدی) و علاوه بر آن، قیمت اقلام گوناگون، طی روز‌های اخیر با مجوز نهاد‌های رسمی همچون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نیز شورای رقابت، افزایش پیدا کرده است.
طی روز‌های اخیر، اما قیمت برخی اقلام خوراکی و غیرخوراکی، به صورت رسمی افزایش پیدا کرده است. مهم ترینِ این اقلام، نان است که قیمت آن همواره با احتیاط افزایش پیدا کرده و این بار هم، پس از دو هفته تکذیب افزایش قیمت توسط مسئولان صنفی، در همین هفته خبر افزایش رسمی قیمت نان هم به گوش رسید.

از دیگر سو، طبق نامه‌ای که از سوی یکی از شرکت‌های روغنی در ۲۵ اردیبهشت ماه صادر شد، از روز ۲۶ اردیبهشت، قیمت انواع روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. همزمان، در هفته گذشته، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش دوباره قیمت قند و شکر خبر داد. این در حالی است که قیمت این اقلام، پیش از این هم افزایش پیدا کرده بود و بر این اساس، قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در فروشگاه‌ه‌ای آنلاین ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود. همچنین، بسته ۹۰۰ گرمی قند شکسته هم با قیمت ۲۱ تا ۵۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

تورم خوراکی‌ها از غیر خوراکی‌ها سبقت گرفت

این، اما در حالی است که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در فروردین ماه امسال، تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی از تورم اقلام غیر خوراکی و خدمات در فروردین ۱۴۰۰ بالاتر بوده است.

بر اساس این گزارش، بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی در فروردین مربوط به دهک دوم و سوم درآمدی با تورمی معادل ۶۴.۸ درصد گزارش شده است. همچنین اولین تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در سال ۱۴۰۰، معادل ۶۳.۱ درصد به ثبت رسیده است که در مقایسه با تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در اسفند با کاهش ۳.۵ درصدی مواجه بوده است.

از آن سو، تورم اقلام خوراکی برای دهک دوم به ۴۵.۸ درصد رسیده است و این نرخ بالاترین تورم میانگین در تمامی دهک‌ها درآمدی است. پایین‌ترین عدد تورم به ثبت رسیده برای دهک‌های درآمدی نیز به دهک دهم با ۴۰.۸ درصد تعلق دارد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود