درآمد 40 هزار میلیاردی شهرداری تهران از کجاست؟

به گزارش باطن، مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در برنامه زنده «وقت انتخاب» که دوشنبه شب (3 خرداد 1400) از صفحه اینستاگرام این خبرگزاری پخش شد، به سوالات مجریان برنامه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مدیریت شهری و مسائل مرتبط با انتخابات آینده پاسخ گفت.

مهمترین محورهای سخنان مهدی چمران به این شرح است:

– متاسفانه نوعی رکود و سکون در پروژه‌های تهران به وجود آمده است و شاید یک علتش این بوده که هرچی پل و اتوبان لازم بود، قبلا ساخته شده است، البته برخی عرصه‌ها هنوز مانده است.

– آن زمان سالی 15 هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم و این پروژه‌ها اجرا می‌شد، اما الان با سالی حدود 30 هزار میلیار د تومان اعتبار، دیگر آن پروژه‌ها اجرا نمی‌شود.

– در خصوص مترو، جور دولت‌های مختلف را شهرداری‌ها کشیده‌اند و توانسته‌اند 200 کیلومتر از خطوط مترو را طی سال‌های اخیر بسازند.

– 90 الی 92 درصد خطوط مترو تمام شده بود و آماده افتتاح بود، گفتم بگذارید کاملتر شود و برای دوره بعدی هم چیزی برای افتتاح باشد.

– در رابطه با خرید اتوبوس‌ها، وزارت کشور باید 82.5 درصد هزینه خرید آن را بپردازد؛‌ الان چند سال است که دولت این پرداختی را نه به شهر تهران و نه به هیچ شهر دیگری نداشته است.

– در سال 85 یا 86 در آغاز فصل پاییز و مدارس، اتوبوس کم داشتیم؛ رفتیم در دولت وقت صحبت کردیم و با کمک دولت هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران دادند، اما در سال‌های بعد این اتفاق نیفتاد و در سال‌های اخیر هم که حتی یک اتوبوس از دولت به شهرداری تهران نداده اند.

– اگر فروش تراکم در تهران متوقف شده، پس این 40 هزار میلیارد تومان درآمد از کجا آمده است؟! البته شهرفروشی با فروش قانونی تراکم فرق دارد. حدود 65 درصد بودجه شهرداری فعلی تهران از فروش تراکم و عوارض آن است.

– درباره انتخابات ریاست جمهوری، در خصوص جناب آقای رئیسی قبل و بعد از نام‌نویسی، اجماع ایجاد شد و حتی خیلی از نامزدها این بحث را داشتند که در صورت آمدن ایشان، ما کنار می‌رویم. باز هم باید صحبت شود که از تعداد نامزدها کاسته شود که به نفع ایشان کنار بروند، اما صحبتی به صورت سازماندهی شده از قبل در این خصوص نبوده است.

سوال مجری: رقیب رئیسی کیست؟

چمران: خود ایشان گفت رقیب من، فساد و ناکارآمدی است؛ البته باید صبر کنیم شورای نگهبان اسامی را اعلام کند تا ببینیم چه کسانی در مقابل ایشان هستند.

سوال مجری: لیست شورای شهر تهران کِی نهایی می‌شود؟

چمران: در همه شهرها مجمع عمومی تعیین کردیم و در تهران نیز حدود 60 هزار نفر در مجمع عمومی ثبت‌نام کردند. این افراد فهرست نامزدها را که حدود 320 نفر است بررسی کرده‌اند و احتمالا تا سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته رای نهایی را بدهند؛ بنابراین نه می‌دانیم چه کسانی برای حضور در لیست رای می‌آورند و نه می‌دانیم چه کسانی سرلیست می‌شوند.

– این تصمیم را نداریم که اگر فرد سرشناسی در مجمع عمومی رای نیاورد، او را وارد لیست کنیم؛ کما اینکه در انتخابات مجلس هم این بنا را نداشتیم و آنچه ما در لیست قرار دادیم، نتیجه رای بود و بعدا در نتیجه وحدت با گروههای دیگر، افراد دیگری اضافه شدند.

سوال مجری: اصولگرایان در تهران چند لیست دارند؟

چمران: کار خوبی صورت نگرفته و من خوشحال نیستم که چند لیست شکل بگیرد؛ البته عده‌ای این را نقطه مثبت یک کشور دموکراتیک می‌دانند. عده‌ای از دوستان از شورای وحدت و جبهه پایداری و … لیست‌هایی داده‌اند.

– حدود 12 گروه در شورای ائتلاف هستند که انتظار داریم همه کمک کنند تا به یک فهرست برسیم که مردم هم سردرگم نشوند.

سوال: گزینه شهرداری‌تان کیست؟

مجری: الان نمی‌دانم؛ افرادی مطرح هستند و بررسی شده‌اند، ولی باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آیند.

سوال مجری: نظرتان راجع به بغض آقای جهانگیری در هنگام ثبت‌نام چیست؟ (بعد از پخش یک گزارش از نظرات مردم)

چمران: بهترین نظر را مردم دادند.
– در سه دوره‌ای که در شورای شهر بودیم وعده ای ندادیم که عملی نشود و باز هم وعده‌ای نمی‌دهیم که عملی شود.

– همیشه جمعه‌ها بعدازظهر در منطقه ای از شهر، پیاده قدم می‌زدم تا هنگام اذان مغرب؛ تنها می‌رفتم و یک کیسه نایلونی هم برای جمع‌آوری نامه ها همراه داشتم، اما هیچوقت به دنبال کار نمایشی و دوربین آوردن و … نبودیم.

سوال مجری: اگر دوباره به شورا بروید، چه کار انجام نشده‌ای را انجام می‌دهید؟

چمران: وظیفه ماست که پروژه‌های نیمه‌تمام را انجام دهیم که پروژه همت یکی از آنهاست که باید تا میدان 9 دی و اتوبان خلیج فارس برسد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود