ماجرای دپوی ۲۰۰ اتوبوس شرکت واحد در بوستان سرخه حصار

به گزارش باطن، اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ نیرو در بخش عمومی و خصوصی فعال است و هر چند در شرایط کرونا آمار مسافران آن کاهش یافته، ولی یکی از پایه‌های اصلی حمل و نقل عمومی در پایتخت محسوب می‌شود.

تا قبل از کرونا آمار مسافران اتوبوس‌های به حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر در روز می‌رسید، ولی اکنون از ترس ابتلا به کرونا و اجرای محدودیت‌های تردد به گفته مدیران شهری، مسافران آمارشان میانگین ۵۰۰ هزار نفر در طول روز است.

هرچند مسافران در استفاده از ماسک اهتمام دارند و تقریبا مسافر بدون ماسک در اتوبوس‌ها نیست، ولی نگرانی‌ها از ابتلا به کرونا در موج چهارم افزایش یافت و به دغدغه مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها افزود بر اساس سند ملی واکسیناسیون نیز قرار است رانندگان در فاز سوم برنامه واکسیناسیون در برابر کرونا واکسینه شوند.

شهروندان و حتی مدیران شهری معتقدند امکان فاصله گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها وجود ندارد و راهکار مقابله با این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس‌ها و واگن‌های جدید برای مترو است.

نفس‌های اتوبوسرانی به شماره افتاد

نفس‌های اتوبوسرانی به شماره افتاده و آتش فرسودگی دامن این ناوگان را گرفته و وعده‌های مدیران شهری هم کارساز نبوده است. شورای شهری‌ها چندین بار اعلام کردند حناچی جسارت نداشته و همین موضوع سبب عدم موفقیت او در تامین اتوبوس و واگن مترو شده است.

به دولت امیدی نیست/ حناچی جسارت نداشته است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره موضوع تأمین اتوبوس برای پایتخت اظهار داشت: در این زمینه به دولت امیدی نیست چرا که در گذشته بهانه‌هایی برای تأمین اتوبوس در تهران از جمله وجود محدودیت‌های مالی اعلام می‌شد و امروز که مشکلات مالی دولت بیشتر شده نباید منتظر کمک آن‌ها جهت تأمین اعتبارات مربوط به حمل و نقل باشیم.

وی افزود: دولت متأسفانه در مسائل این چنینی به جای حل مسأله صورت‌مسأله را پاک می‌کند که لغو طرح ترافیک و تعطیلی قانون از جمله مواردی بود که دولت جهت پاک کردن مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی ارائه می‌داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: دولت باید جهت تأمین اتوبوس و واگن اقدام می‌کرد نه اینکه رویکردش تعطیلی قانون برای رفع این مشکل باشد.

علیخانی با اشاره به اینکه حضور حناچی در هیأت دولت می‌توانست جهت تأمین اعتبارات برای خرید اتوبوس و واگن مترو حائز اهمیت باشد، گفت: شهردار تهران باید جسارت داشت و حرفش را می‌زد و محکم از حقوق شهر دفاع می‌کرد، ولی در هیأت دولت چنین اتفاقی توسط حناچی به وقوع نپیوست و به نظرم حناچی جسارت لازم را در این زمینه نداشته است.

دو سال است که از وضعیت هشدار عبور کرده ایم

محسن هاشمی هم معتقد بوده وضعیت اتوبوسرانی وخیم است وی درمورد حال ناخوش سیستم حمل‌ونقل عمومی در تهران، گفت: حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران عبور کرده‌ایم و همان زمان هشدار‌های لازم را به مسوولان دادیم و در رسانه‌ها اعلام کردیم.

حمل ونقل عمومی تهران در حال فروپاشی

وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی است، چراکه ۱۰سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به‌جای ۹ هزار دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مترو این کمبود‌ها بیشتر احساس می‌شود، چرا که سه خط مترو در سال‌های اخیر افتتاح شده، اما واگن و تجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط، تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند، گفت: طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات و افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی به‌موقع در تجهیزات می‌شود و قبلا هم شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدم‌تلفات، متاسفانه رسانه‌ها به سادگی از کنار آن عبور کردند.

خرید اتوبوس‌های جدید کلید خورد.

اما مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران معتقد است شهرداری کار‌هایی که می‌توانسته انجام داده است وی در نشست خبری اخیر اعلام کرد: در حوزه اتوبوسرانی خرید ۲۰۳ اتوبوس تک کابین، ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۷۸ دستگاه مینی بوس، و بازسازی و تعمیر ۵۵۵ دستگاه اتوبوس را در دستور کار قرار داده‌ایم.

هاشمی با اشاره به قرارداد‌های در دست اقدام در حوزه اتوبوسرانی گفت: برنامه‌ریزی برای ورود ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۲۰ دستگاه تک کابین ورود و بکارگیری ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی خرید ۲۵ دستگاه ون مناسب‌سازی شده ویژه معلولین و برنامه‌ریزی برای بازسازی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین از جمله قرارداد‌های در دست اقدام در این حوزه است.

ماجرای دپوی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در بوستان جنگلی سرخه‌حصار

در حالی که وضعیت این روز‌های اتوبوسرانی وخیم است خبر رسید که ۲۰۰ اتوبوس به دلایل نامعلوم در بوستان سرخه حصار تهران دپو شده این موضوع واکنش بسیاری را به همراه داشت که چرا علیرغم کمبود اتوبوس و شرایط کرونا این تعداد اتوبوس متوقف مانده است. درباره این موضوع به سراغ محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران رفتیم وی در این باره به فارس گفت: به طور کلی همه شرکت‌های اتوبوسرانی برای پوشش کسری ناوگان حاصل از توقف اتوبوس به دلیل تعمیرات و تصادفات تعدادی ناوگان پشتیبان در اختیار دارند. تعداد ناوگان مذکور با توجه به میزان فرسودگی تعیین می‌شود و برای این موضوع خوشبختانه از سنوات گذشته مطالعات جامعی نیز انجام شده است و تعداد اتوبوس مورد نیاز هر خط و میزان اتوبوس پشتیبان آن تعیین شده است. این یک اصل کلی است که همه شرکت‌های حمل و نقلی و متخصصین حمل و نقل بر آن اشراف دارند.

سن فرسودگی اتوبوس‌های تهران

وی افزود: از آنجایی که اتوبوس‌های پایتخت در بخش عمومی میانگین سن فرسودگی‌شان بالای ۱۰ سال و در بخش خصوصی بالای ۱۳ سال است ممکن است تعدادی از اتوبوس‌هادر طول روز خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند که اتوبوس‌های پشتیبان جایگزین آن‌ها خواهند شد و اتوبوس‌های معیوب برای تعمیر متوقف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد:همه اتوبوس‌های شرکت واحد از حدود ۱۰ سال قبل مجهز به جی پی اس است و همچنین نرم افزار تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها از سالیان دور در شرکت واحد مورد استفاده است و مشخص است که از سالیان گذشته تا امروز چه درصدی از اتوبوس‌ها در خط شاغل و چه درصدی متوقف تعمیر بوده اند.

از قطعات این اتوبوس‌ها برای تعمیر اتوبوس‌های فرسوده استفاده نمی‌شود

ترفع در پاسخ به این پرسش که آیا از قطعات این اتوبوس‌ها برای تعمیر اتوبوس‌های فرسوده و خراب استفاده می‌شود، گفت: خیر، بلکه اتوبوس‌های نیازمند به تعمیر یا به تعمیرگاه‌هایی می‌روند که نمایندگی شرکت‌های خودروساز هستند و یا به تعمیرگاه‌های مربوطه در شرکت واحد مراجعه می‌کنند.

تحریم‌ها مانع رسیدن قطعات مورد نیاز/ نمره مان قابل قبول است

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل کرونا درآمد اتوبوسرانی به شدت کاهش یافت و از طرفی نرخ ارز با افزایش چشمگیری همراه بود و تحریم‌ها مانع رسیدن قطعات مورد نیاز اتوبوس‌های فرسوده بوده است گفت: با این وجود شرکت واحد اتوبوسرانی کارنامه قابل قبولی داشته است.

خرید اتوبوس به ایستگاه آخر می‌رسد؟

هر چند مدیران شهری می‌گویند اقدامات لازم را علیرغم شرایط تحریم و تورم در اتوبوسرانی انجام داده اند، ولی روزانه تعداد زیادی مسافر با وجود شرایط کرونا مجبور به استفاده از اتوبوس هستند، اتوبوس‌هایی که اغلب فرسوده اند و از طرفی کمبود اتوبوس مانع رعایت فاصله اجتماعی میان آن‌ها است. شنیده‌ها حکایت از آغاز مناقصات برای خرید اتوبوس در تهران دارد و حالا باید دید این موضوع بزودی به نتیجه می‌رسد یا مشکل کمبود اتوبوس به زمین مدیران بعدی شهری واگذار خواهد شد و به ایستگاه آخر نمی‌رسد؟

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود