بررسی بازار های سرمایه
واکنش ارز، بورس و طلا به تایید صلاحیت ها

برخی از تحلیل‌گران معتقدند تغییر انتظارات فعالان اقتصادی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار سهام نمایان خواهد شد. بورس چه واکنشی به اتفاقات سیاسی دارد؟

بازارها بی تفاوت به رد صلاحیت چهره های شاخص نامزدهای انتخاباتی روز آرامی را سپری کردند، حالا باید در انتظار هم نشست که چه واکنشی به دور پنجم مذاکرات وین نشان میدهند.

بازارها در روز سه شنبه به دو خبر مهم واکنش جدی نشان ندادند؛ به طوریکه معامله گران نسبت به خبر تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و عدم تایید دو چهره شاخص علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بدون واکنش جدی، بسیار آرام سپری شدند. این در حالی بود که خبر رد صلاحیت دو چهره شاخص و تایید 7 نامزد انتخاباتی در محافل سیاسی و فضای مجازی بازتاب گسترده و وسیعی داشت.

همسو با این رُخداد، تحولات احیای برجام با آغاز دورپنجم مذاکرات وین شکل جدی تر به خود گرفته است. در عصر روز سه شنبه دور پنجم مذاکرات وین با حضور نمایندگان ایران و اروپا آغاز شد و البته بعد از پایان جلسه اول طرفین مذاکره کننده نسبت به رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات ابراز امیدواری کردند. روسیه از گام روبه جلو برای تعیین بازگشت به برجام در این دور از مذاکرات خبر داد و ابراز امیدواری کرد این دور دور آخر باشد. ایران هم گفته است اختلافات کمتر شده اما هنوز نکته های کلیدی است که به همین دلیل محتاط گام بر می دارد تا خواسته هایش در این دور از مذاکرات تامین شود.

البته در همین روز آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا به سرزمین اشغالی سفر و در نشست مشترک با مقامات اسرائیلی مدعی شد نمیداند ایران چقدر اراده بازگشت به برجام را جدی میگیرد. با این وصف وی تاکید کرد در خصوص برجام با اسراییل اختلافات تاکتیکی دارد. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه ها عنوان کرد دو طرف در این دور از مذاکرات به توافقات کلی دست یافته اند و روی جزییات هنوز اختلاف دارند.

بازارها اما به این اخبار واکنش جدی نشان نداد؛ بازار ارز با وجود اینکه در کانال 23 هزار تومان جای گرفته بود، اما پس از رفت و برگشت به کانال 22 هزار تومان برگشت. بازار سهام شاهد رشد نزدیک 9 هزار واحدی شاخص بود تا دوباره به کانال 1.1 میلیون واحد برگردد. خریداران در روز سه شنبه قوی ظاهر شده بودند و به کمک بازار شتافتند اما معلوم نیست با توجه به فشار عرضه در روز پایانی، این روند پایدار بماند. بازار خودرو با وجود اینکه شاهد واکنش ها نسبت به نوسانات بازار ارز و قیمت های ابلاغی افزایش قیمت خودرو است اما به دلیل نبود مشتری فعال چندان این وضعیت افزایش قیمت ها اثری نخواهد داشت و تنها بازار را بیشتر به سمت رکود می کشاند. البته خبر جدیدی منتشر شده مبنی بر اینکه یک بسته کارشناسی در مجلس در خصوص قیمت گذاری خودرویی در دستورکار کمیسیون صنایع قرار دارد. این در حالی است که موضوع تحقیق و تفحص از بانک های دولتی نیز در دستورکار مجلسی هاست. در همین حال در بازار مسکن نیز معاملات بازار مسکن به دلیل نبود تقاضا به یک وضعیت رکودی رسیده است که به نظر میرسد این وضعیت انجمادی ادامه دار باشد.

همچنان موضوع افزایش قیمت بنگاه ها به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده آن ها همچنان هر روز در دستورکار برخی صنایع قرار دارد؛ درحالی که خودرویی‌ها، قطعه سازان، سیمانی ها و روغنی ها مجوز افزایش نرخ خود را دریافت کرده اند که امروز در سازمان حمایت موضوع افزایش قیمت شیر نیز در دستور کار دولتی هاست؛ قیمت پیشنهادی دامداران برای شیر خام 6500 تومان و نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی 6425 تومان است. باید در انتظار نششت که چه تصمیمی برای لبنی ها گرفته میشود. بازارها از این ناحیه هم با استدلال تورم زایی سند قانونی دولت (بودجه)، بازگشت قیمت ها به عقب را در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار میدانند.

برای پیش بینیبورس امروز،چهار‌شنبه 5 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 747 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 105 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 384 واحد پائین آمد و در رقم 382 هزار و 835 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 76 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 552 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 130 نماد رشد قیمت و 254 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت
روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های سالمین (غسالم)، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا) و سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) و پتروشیمی صائد بصیر (شبصیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای سدور (سیمان دورود)، خاذین (سایپا آذین) و ثاخت (شرکت بین المللی توسعه ساختمان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، بیمه سامان (بساما) و صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 233 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز قبل 100 میلیارد تومان کاهش یافته است.

کاهش ارزش صف‌های بازار
در پایان معاملات سه‌شنبه 253 نماد صف فروش و تنها 39 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 7 درصد کاهش یافت و در رقم 160 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 3 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 393 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها
در روز سه‌شنبه شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فتوسا) با صف‌ خرید 80 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از فتوسا، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فگستر) و شتوکا (توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 135 میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و خزر (فنرسازی زر) و بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز
روز گذشته روند نزولی شاخص کل متوقف شد و شاهد رشد نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار بودیم. «فارس»، «فملی» و «شپنا» نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. شستا، شبندر، نوری، شتران، فخوز، وغدیر، کچاد، خودرو، اخابر و فولاد دیگر نمادهای شاخص‌ساز بودند که موجب رشد شاخص شدند.

معرفی 3 نماگر منفی بورس
اما در سمت دیگر بازار اغلب نمادهای کوچک و متوسط بازار با افت قیمت مواجه بودند و شاخص هم وزن 384 واحد پائین آمد. بنابراین رشد شاخص تنها یک روی سکه بازار سهام است و درون بازار روندهای هنوز نزولی است. مازاد عرضه 3 هزار میلیارد تومانی در کنار خروج 293 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس نشانه‌های منفی برای سهام‌داران هستند. با این حال نکته مثبت معاملات روز سه‌شنبه کاهش ارقام خروج نقدینگی حقیقی و صف‌های فروش است. در نتیجه سهام‌داران می‌توانند به تداوم صعود قیمت سهام شرکت‌های بزرگ امیدوار باشند. گروهی از ناظران علت رشد قیمت‌ سهام برخی از شرکت‌ها را گزارش‌های مالی منتشر شده می‌دانند و گروهی نیز بر تغییرات انتظارات تاکید می‌کنند. این گروه معتقدند انتظارات ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار سهام نمایان خواهد شد. در نتیجه تغییرات قیمت دلار می‌تواند بر روند بورس در روزهای کاری آینده تاثیر بگذارد. با توجه به رشد نسبی قیمت دلار در روز سه‌‍شنبه انتظار می‌رود عاملی در جهت رشد شاخص بورس باشد.

سکه حباب

قیمت سکه در پنجمین روز هفته می تواند یکبار دیگر به بالای محدوده حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قدم بگذارد. بهای اونس طلا در بازارهای جهانی به یک قدمی مرز هزار و ۹۰۰ دلاری رسیده است و افزایش بهای فلز زرد می تواند منجر به درخشش سکه شود. با این حال، قیمت سکه برای رشد نیاز به همراهی قیمت دلار دارد. به نظر می رسد ماندن دلار بالای مرز ۲۳ هزار تومانی میتواند کم کم خریداران را در بازار سکه فعال تر کند.

بیت کوین در آستانه موج صعودی جدید
فلز گران بهای داخلی در روزهای اخیر از لحاظ بنیادی ظرفیت رشد قیمت را داشت ولی معامله گران در خرید بسیار محتاط عمل می کردند و همین مساله موجب شد که قیمت سکه رشد خاصی را تجربه نکند. ارزش ذاتی سکه در روزهای اخیر همواره بالاتر از ارزش بازاری بوده است. در واقع سکه در بازار ارزان تر از ارزش واقعی اش معامله شده است. این مساله نشان می دهد که سطح تقاضا در بازار قابل توجه نبوده است. اگر تقاضا در بازار در سطح عادی نیز قرار داشت، با توجه به ارزش ذاتی، سکه باید با ارقام بالاتری مورد معامله قرار می گرفت.

سکه پشت خطی2

به نظر می رسد مهم ترین دلیل کمبود تقاضا در بازار و احتیاط معامله گران سکه، هراس از افت یکباره دلار باشد. برخی سکه بازان عنوان میکنند که ممکن است در خردادماه، بخشی از تحریم ها برداشته شوند و این مساله قیمت دلار را به صورت یکباره پایین ببرد. در صورتی که سکه بازان اطمینان پیدا کنند که خبری از ریزش دلار نیست، با قدرت بیشتری در بازار حضور خواهند یافت. سکه در صورتی که بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تثبیت شود، می تواند ارقام بالاتری را نیز به چشم ببیند.

 

 

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود