توافق بر سر برکناری بی بی

گزارش ها حاکی است بنت و لاپید در مورد تشکیل ائتلاف برای برکناری نتانیاهو به توافق رسیدند.

به گزارش  جماران، بر اساس یک گزارش بدون منبع تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره معامله ای که می تواند زمینه را برای برکناری بنیامین نتانیاهو پس از بیش از یک دهه از قدرت فراهم کند، «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» موافقت کرده است که یک ائتلاف حاکم با رئیس «یش آتید» ایجاد کند.

گزارش اخبار کانال 12 در حالی منتشر شد که لاپید در تلاش بود تا در مهلت 2 ژوئن حمایت خود را از دولتی اعلام کند که بنت بطور بالقوه کلیدهای آن را در دست داشته باشد. اگر لاپید نتواند اکثریت را تا 2 ژوئن تشکیل دهد، کنست 21 روز فرصت دارد تا در مورد نخست وزیر توافق کند. در غیر این صورت ، رژیم صهیونیستی به پنجمین انتخابات خود طی دو سال و نیم تن می دهد.

به گزارش کانال 12 رژیم صهیونیستی که خبر توافق را بدون هیچ منبعی ذکر کرده، بنت به لاپید گفت، «من قصد دارم وارد مذاکرات و تلاش ها برای تشکیل دولتی شوم که هر دو رئیس آن خواهیم بود.»

F210406MISPOOL08-640x400

وی خطاب به طرفداران نتانیاهو گفت که طبیعی است که رهبران هر از چند گاهی عوض می‌ شوند. او نوشت:‌ «سازش کلمه‌ ای کثیف نیست؛ بنیان موجودیت مشترک ما است. آنها که متفاوت از ما فکر می‌ کنند، دشمن نیستند و نمی‌ خواهند به ما لطمه بزنند (و آنها اول از همه در مقابل دشمنان واقعی ما یعنی حماس و حزب‌ الله و ایران کنارمان می‌ ایستند.) اگر ما این دولت را تشکیل دهیم تا شش ماه دیگر خیلی‌ ها در کمال غافلگیری می‌ بینند که اسرائیل نه کم‌ تر یهودی شده نه کم‌ تر صهیونیست. فقط سطح خشونت و خشم پایین آمده و رشد و رفاه بالا رفته.»

پیشتر یش آتید روز جمعه اعلام کرده بود که به توافق نهایی با حزب کارگر برای تشکیل دولت ائتلافی رسیده است.

انتظار می‌رود خانم «مراو میخائیلی» وزیر ترابری شود و «عمر بار لو» به وزارت امنیت عمومی برسد، سمتی که روزگاری به پدرش، «حئیم بار لِو» تعلق داشت.

F210503YS31-640x400

سومین پست کابینه که به حزب کارگر می‌رسد وزارت مسائل دیاسپورا است که لاپید در ابتدا می‌ خواست در وزارت خارجه ادغام کند. احتمالا خود او وزیر خارجه دولت جدید خواهد بود. قرار است اداره جدیدی برای تکثر مذهبی در وزارت مسائل دیاسپورا تشکیل شود.

از جمله موارد توافق مثلا «دولت تغییر» تلاش برای تقویت نیروی پلیس، پایان به جرایم در بخش کشاورزی و برخورد با جرایم راهنمایی و رانندگی است.

از دیگر نکات مهم توافق، ورود خانم میخائیلی به کمیته انتخاب قضات است. در چهار سال آینده شش قاضی جدید برای عضویت در دیوان عالی رژیم صهیونیستی انتخاب خواهند شد.

روز جمعه نتانیاهو که در ویلای خود در شهر ساحلی «قیساریا» در استان حیفا به سر می‌ برد، فیلمی از خودش منتشر کرد که در آن به شدت به بنت حمله می‌ کند. او می‌ گوید این سیاستمدار راست‌ گرا حالا می‌ خواهد نخست‌ وزیر «دولت چپ» شود.

در این فیلم سه دقیقه‌ ای که در رسانه‌ های اجتماعی منتشر شد، نتانیاهو گفت که مذاکره‌ کنندگان حزب او، حزب حاکم لیکود، با همتایان خود در حزب بنت، «یامینا»، به توافق رسیده‌ اند، اما بنت حاضر به امضای این توافق نشده است. به ادعای نخست‌ وزیر،‌ این توافق از حمایت 59 نماینده مجلس برخوردار بوده که دو نماینده کمتر از میزان لازم برای تشکیل دولت اکثریت است. بنت اما حاضر به تشکیل دولت اقلیت نبوده و از نتانیاهو خواسته دو نماینده دیگر پیدا کند.

نتانیاهو در این فیلم گفت: «نفتالی بنت به سوی چپ در حرکت است. این حرکتی علیه تمام اصول و وعده‌ های آنها و تمام آن‌ چیزی است که برای تضمین آینده دولت ما لازم است.»

نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی یادآوری کرد که در طی حملات اخیر اسرائیل به غزه، بنت و نفر دوم حزب، خانم آیلت شاکد (وزیر دادگستری سابق در کابینه نتانیاهو) گفتند از طرح «دولت تغییر» بیرون آمده‌ اند. نتانیاهو بنت و شاکد را متهم کرد که کابینه و ارتش را به خطر انداخته‌ اند و افزود: «یا آن حرف‌ ها نمایشی بود و یا اینها اصلا اصولی ندارند.»

نتانیاهو به بنت گفت هنوز فرصت دارد پیشنهاد لاپید را کنار بزند.

بسیاری از تحلیلگران رسانه‌ های صهیونیستی مدعی هستند که شکست این بار بنیامین نتانیاهو ممکن است به مفهوم پایان کار 15 ساله او باشد.

او و حزبش امیدوار بودند با توجه به برنامه واکسیناسیون که بازگشت زندگی عادی را میسر کرده است، بتوانند به سهولت بقای کابینه خود را تضمین کنند.

ضعف عملکرد سیاسی نتانیاهو در جلب حمایت احزاب دیگر برای تشکیل کابینه جدید در حالی است که محاکمه‌ او در سه پرونده با اتهامات فساد، رشوه‌ خواری سیاسی و خیانت در امانت، کماکان در دادگاه در جریان است و شاهدان قدرتمندی که اکثرا مقامات رسانه‌ ها و صاحبان کمپانی‌ های مهم ارتباطاتی بوده‌ اند، پیاپی علیه نخست‌ وزیر و همسرش، در برابر قضات شهادت می‌ دهند.

موقعیت دشوار نتانیاهو در این دوره از بی‌ ثباتی کم‌ سابقه سیاسی در سرزمین های اشغالی، در شرایطی است که تلاش های دیرینه او نیز در رویارویی با ایران با ناکامی‌ روبرو شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود