احمد مازنی در گفت‌وگو با باطن:
رهبر انقلاب برجام را تثبیت کردند/بازی با سیاست خارجی متوقف شد

باطن، مجید تولایی: نماینده سابق مردم تهران هرگونه دوقطبی‌سازی حول سیاست خارجی را با سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس منتفی دانست و به باطن گفت: رهبر انقلاب در یک سخنرانی پس از انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفتند سیاست‌گذاری خارجی در سطح بالای نظام انجام می‌شود و این باعث شد تا همه نامزدها از افراط و تفریط‌گویی در حوزه سیاست خارجی پرهیز کنند و به طرح مسائل واقعی در ارتباط با سیاست خارجی و آنچه که منافع ملی ما را تامین می‌کند روی بیاورند. ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس تصریح کردند سیاست خارجی جزو مسائل مردم نیست. طرح این اظهارات را باید به فال نیک گرفت و به این ارزیابی رسید که مجموعه نظام نسبت به حفظ روابط ایران با دنیا و کشورهای منطقه به یک تصمیم جمعی رسیده است و دیگر دولت‌هایی همانند محمود احمدی‌نژاد نمی‌توانند منجر به افزایش تنش در روابط خارجی ایران شوند.

احمد مازنی تاکید کرد: دوگانه‌های دیپلماسی و مقاومت جنبه ساختگی داشت و واقعیتی بین مردم نداشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت آینده حافظ احیای احتمالی برجام خواهد بود یا خیر گفت: به‌طور حتم چنین است. خاطرات مذاکره‌کنندگان آمریکایی و مقامات داخلی حاکی از این است که شروع مذاکرات برجام آقای روحانی در دوره آقای احمدی‌نژاد بود. البته آقای احمدی‌نژاد می‌گوید من از اول قبول نداشتم و در نتیجه خود رهبر انقلاب مسئله را مدیریت و هدایت کردند. سال۹۱ مذاکرات را نمایندگان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با طرف آمریکایی در عمان انجام می‌داد. بنابراین اگر توافق در این دوره به نتیجه برسد و احیای برجام را به همراه داشته باشد، هر دولتی در آینده روی کار بیاید حتما در آینده از آن استفاده می‌کند و خیلی نباید به حرف‌های ایام انتخابات و تبلیغات توجه کرد. نامزدها خیلی حرف‌ها در تبلیغات می‌زنند ولی وقتی به مسئولیت رسیدند نمی‌توانند برمبنای حرف‌های غیرواقعی کشور را اداره کنند.

مازنی هرگونه تصمیم احتمالی نامزدها در پیش کشیدن مسائل سیاست خارجی ایران را نمک پاشیدن بر زخم مردم دانست و تصریح کرد: این دوره از انتخابات می‌توانست به طرح یک دوقطبی درخصوص نگرش‌های اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه نسبت به مقوله اقتصاد بیانجامد که با ردصلاحیت‌های صورت گرفته عملا میدان به طرح یک‌طرفه نگرش‌های اصولگرایان نسبت به مقوله اقتصاد واگذار شده است.

این چهره اصلاح‌طلب تاکید کرد: رکن اصلی اداره کشور رهبری است و ایشان از احیای برجام مراقبت خواهد کرد. به نظر من حتما دستاوردهای دولت آقای روحانی در دولت آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مازنی گفت: ما اگر منصفانه به مسائل نگاه کنیم بیش از ۵۰درصد مشکلات اقتصادی ما به تحریم‌ها برمی‌گردد. ممکن است کسی بگوید وقتی کشور ما بنیه‌های اقتصادی قوی از جمله تولید قوی نداشته باشد، نمی‌تواند مقابل تحریم‌ها بایستد. این حرف درست است. کشوری مانند ایران که دچار بیماری‌های زمینه‌ای در اقتصاد است، تحریم در آن اثر می‌گذارد. چرا این تحریم‌ها بر چین و روسیه اثر نمی‌گذارد؟ آمریکایی‌ها آنها را هم تحریم کردند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه تحریمی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران وضع کرد یک جنگ تمام عیار بود، افزود: بخشی از مسائل به بیماری‌‌های زمینه‌ای اقتصاد ما برمی‌گردد که ریشه بیش از ۵۰ساله دارد. بخشی به عملکرد دولت احمدی‌نژاد برمی‌گردد که می‌خواستند با پول‌پاشی کشور را اداره کنند. بخشی هم به عملکرد دولت خودمان برمی‌گردد. مخالفان هم چوب لای چرخ این دولت گذاشتند.

مازنی تاکید کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم ما همزمان با تلاش برای رفع تحریم باید بی‌اثر کردن تحریم و تقویت تولید داخلی نیز باید تلاش کنیم. باید اقتصادی مقاومت را جدی بگیریم و از ظرفیت‌های داخلی کشور به درستی استفاده کنیم. برای همه قابل فهم است که ما سرمایه‌های اقتصادی فراوانی در کشور داریم که هدر می‌روند. ما اتلاف منابع در کشور کم نداریم. اگر منصفانه نگاه کنیم باید همه عوامل را با هم ببینیم. اگر در انتخاباتی کسانی بخواهند شعار بدهند که ما بدون مذاکره می‌خواهیم کشور را اداره کنیم، هیچ عقل سلیمی چنین چیزی را از آنان نمی‌پذیرد و رهبر انقلاب نیز پیشاپیش جلوی این اتفاق را گرفتند. توصیه من این است که از این ادبیات استفاده نکنند. ادبیاتی را به کار ببرند که وقتی بعدا مستقر شدند بتوانند ادامه دهند. نگاه‌های افراطی به سیاست خارجی منجر به قهر بیشتر مردم با صندوق رای خواهد شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود