بزرگراه 7 کیلومتری بروجردی درگیر 2 معارض/بهره برداری از پلازی میدان امام خمینی در هفته آینده

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه 7 کیلومتری شهید بروجردی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: احتمالا بهره برداری از پلازی میدان امام خمینی در هفته آینده انجام می شود.

به گزارش باطن به نقل از خبرگزاری فارس، بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی صورت نگرفته است و از سویی خود مدیران شهری هم اذعان دارند که ساخت پروژه‌های بزرگ در دستورکار آنها نبوده است.

حدود 40 پروژه نیمه تمام از دوره مدیریت سابق شهری در حوزه فنی عمران باقی مانده بود. همچنین ساخت پروژه شارباغ هم در منطقه 17 و 18 شهرداری تهران کلید خورده است.

پلازای میدان امام خمینی تقریبا رو به اتمام است و همچنین ساختمان بلدیه هم در حال ساخت است ولی هنوز به اتمام نرسیده است.

مدیران فعلی تاکید دارند که در این دوره پروژه های بزرگ ایجاد نمی کنند و به دنبال انسان محوری در شهر هستند تا خودرو محوری.

پروژه شهید بروجردی در جنوب غربی تهران بیش از 12 سال است آغاز شده و فعلا به دلیل وجود برخی معارضین کار به اتمام نرسیده است.

از سوی دیگر هم چاله چوله‌هایی در شهر ایجاد شده بود که نیازمند آسفالت است. در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در پروژه شهید بروجردی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ساختمان بلدیه، پلازای میدان امام خمینی(ره)، تقاطع‌های غیر همسطح شهید باقری با فرجام و شهید نواب با تندگویان،‌ احداث پارکینگ، بزرگراه شهید بروجردی و رفع معارضین، پروژه شارباغ در منطقه 17 و 18 شهرداری تهران و ایجاد گذرگاه فرهنگی و گردشگری و… با صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

عرض 76 متری بزرگراه شهید بروجردی/بزرگراه 7 کیلومتری و 2 معارض/بهره برداری از پروژه بعد از رفع معارضین

پروژه شهید بروجردی به طول حدود 7 کیلومتر در دستورکار است. شنیده شده که دو معارض بزرگ در مسیر این پروژه قرار دارد و همین امر باعث شده که پروژه تاکنون به نتیجه نرسد. در خصوص آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شهید بروجردی توضیح می‌دهید؟

ما تعدادی پروژه داشتیم که از دور قبل باقی مانده است و یکی از آنها پروژه شهید بروجردی در منطقه 18 شهرداری تهران است. این پروژه 76 متر عرض دارد و جزء بزرگترین بزرگراه‌ها با عرض زیاد است، مانند بزرگراه همت و طول بزرگراه هم 7 کیلومتر است. در مراحل پایانی کار با دو معارض روبرو شدیم که اگر معارضین برطرف شوند، ظرف یک تا دو ماه آینده بهره‌برداری از این پروژه 7 کیلومتری آغاز می‌شود. البته این را هم بگویم که این پروژه در سال 88 آغاز شده است و مدتی است که سرعت بیشتری به کار داده‌ایم.

در خصوص دو معارض ملکی این پروژه توضیح می‌دهید؟ کار به کجا رسیده است؟

کارهای باغ به اتمام رسیده و در مراحل نهایی است/ بعد از خاکبرداری پروژه به اتمام می رسد

یک باغ و یک ملک زراعی معارضین این پروژه هستند. البته کارهای باغ به اتمام رسیده و در مراحل نهایی است و اگر این دو ملک خریداری شوند، خاکبرداری انجام و پروژه به اتمام می‌رسد و این پروژه که در حال حاضر منفصل است، بهم متصل می‌شوند.

تعدادی پروژه‌های نیمه تمام از دوره قبلی مدیریت شهری باقی مانده است و شما گفته بودید که آنها را به اتمام می‌رسانید. در این باره توضیح می‌دهید؟

اتمام 40 پروژه نیمه تمام در معاونت فنی و عمران

نزدیک به 40 پروژه داشتیم که به اتمام رسید، البته تاکید می‌کنم که این پروژه‌های نیمه تمام در حوزه فنی عمران است و من درباره سایر حوزه‌ها نظری نمی‌دهم. اما پروژه‌هایی که در حوزه ما بود به اتمام رسید.

چند پروژه جدید در دستورکار خود دارید و در این دوره مدیریت شهری کدام پروژه ها به اتمام می رسد؟

حداقل 500 میلیارد تومان فقط هزینه اجرایی پروژه است/افتتاح فاز اول در دوران مدیریت فعلی

چند ابر پروژه داریم که یکی از آن پروژه‌ها احداث باغ‌راه حضرت فاطمه الزهرا(س) در منطقه 17 و 18 است. این پروژه به طول 9 کیلومتر و به عرض متغیر 30 تا 60 متر است و به یک محور بوستانی تبدیل می‌شود. پروژه سنگین است و حداقل 500 میلیارد تومان فقط هزینه اجرایی آن است البته هزینه‌های تملکی و غیره نیز وجود دارد.

مساحت کلی این اراضی بیش از 9400 مترمربع است/کار در منطقه 17 و 18 است

مساحت کلی این اراضی بیش از 9400 مترمربع است و در دو قطعه میدان شهدای حرم و امامزاده حسن در منطقه 17 به مساحت بیش از 5 هزار مترمربع و بخش حدفاصل پارک 15 خرداد و خیابان طالقانی در منطقه 18 به مساحت بیش از 4200 مترمربع است که ما در طرح بازآفرینی شهری این اقدامات را انجام داده و این پروژه در حال حاضر آغاز شده است و فاز اول آن در دوره فعلی مدیریت شهری افتتاح می‌شود.

چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؟

این پروژه قبلا به نام نیلوفری بود/پیشرفت فیزیکی متفاوت است/ قرار است 9 کیلومتر مسیر راه آهن که در گذشته از وسط خانه‌های مردم عبور می‌کرده تبدیل به یک مکان فرهنگی شود

در برخی جاها 30 درصد، 50 درصد و یا در برخی نقاط 10 درصد. این را بگویم پروژه بزرگی است. البته این پروژه قبلا به نام پروژه نیلوفری بوده است. این پروژه بسیار بزرگ است و قرار است 9 کیلومتر مسیر راه آهن که در گذشته از وسط خانه‌های مردم عبور می‌کرده تبدیل به یک مکان فرهنگی ـ تفریحی شود.

مناطق 17 و 18 جزو مناطق محروم هستند وبا این پروژه سرانه‌ فرهنگی در آنجا رشد می کند

توافقات لازم هم با نهادهای مربوطه انجام شده و اقدامات صورت گرفته است. بهره برداری از این پروژه به شهرداری تهران واگذار شده است و برای مراحل اولیه طرح نیز مسابقاتی برگزار شد. البته در این پروژه تمام موارد از جمله ورودی‌ها و خروجی‌ها، پله‌های فرار و … دیده شده و قرار است در برخی نقاط آمفی تئاترهای روباز هم احداث شود. ببینید! مناطق 17 و 18 جزو مناطق محروم هستند وبا این پروژه سرانه‌ فرهنگی در آنجا رشد زیادی پیدا می‌کند.

پلازای امام خمینی در منطقه 12 شهرداری تهران به کجا رسید؟

پیاده محور بودن در دستورکار است/هفته آینده احتمالا پلازای امام خمینی افتتاح می‌شود

این پروژه 8 هزار متر است و اقداماتی در آن صورت گرفته و در محدود شهرداری منطقه 12 است. در این پروژه کفسازی میدان، احیا و بازگشایی خیابان پشت شهرداری و بازآفرینی شهری در برخی نقاط انجام شده است. البته ما پیاده محور بودن در دستورکارمان است و به دنبال این هستیم که هویت اصلی به شهر بازگردد و خاطرات تاریخی زنده شود. هفته آینده احتمالا پلازای امام خمینی افتتاح می‌شود.

کار ساختمان بلدیه شهرداری تهران به کجا رسید؟

ساختمان قدیمی شهرداری قرار است با همان مشخصات قبل بازسازی شود/دسترسی به مترو

احیای ساختمان بلدیه در منطقه 12 در دستورکار است. از سال‌های پیش اقداماتی برای بازسازی صورت گرفته است. البته این را هم بگویم که یادمان شهرداری تهران هم در حال ایجاد است. ببینید! ساختمان بلدیه، پلازای امام خمینی و یادمان شهرداری در یک نقطه قرار دارد. ساختمان قدیمی شهرداری قرار است با همان مشخصات قبل بازسازی شود. البته این ساختمان دسترسی به مترو هم دارد.

کاربری ساختمان بلدیه چه می‌شود؟

ساختمان بلدیه یک ساختمان خاص است/پروژه پیوست اجتماعی هم دارد

ساختمان بلدیه یک ساختمان خاص است که مردم از آن استفاده می‌کنند و همانند بلدیه سابق است. البته این پروژه تاکید می‌کنم که پیوست اجتماعی هم دارد. در این دوره نمای بیرونی آن انجام می‌شود و اقداماتی در داخل آن به نظرم بماند اما ما کار احیای این ساختمان را آغاز کرده‌ایم.

در باره خیالستان زندگی هم توضیح می‌دهید؟

کارهای درباره تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید باقری با فرجام و تقاطع غیرهمسطح شهید نواب با تندگویان انجام شد

بازآفرینی عرصه عمومی خیالستان زندگی و بازآفرینی سایر نقاط در دستورکار است. همچنین اقداماتی هم در خصوص تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید باقری با فرجام و تقاطع غیرهمسطح شهید نواب با تندگویان انجام شده است.

احداث زیرگذر گلوبندک به کجا رسید؟

پیش بینی‌هایی در قسمت شرقی انجام شده که فکر می‌کنیم در سال جاری کار آن به اتمام برسد

احداث زیرگذر گلوبندک قسمت شرقی آن در دستورکار است. پیش بینی‌هایی در قسمت شرقی انجام شده که فکر می‌کنیم در سال جاری کار آن به اتمام برسد. چهار راه گلوبندک از چهارراه‌های قدیمی تهران است که در منطقه 12 تهران در تقاطع خیابان 15 خرداد و خیابان خیام واقع شده است.

یکی از مشکلات اساسی در کلانشهر تهران کمبود جای پارک است. چه برنامه‌ای برای احداث پارکینگ‌های عمومی دارید؟

احداث سه پارکینگ عمومی بتنی در دستورکار است/ایجاد 7 مرکز مدیریت بحران

احداث سه پارکینگ عمومی بتنی در دستورکار است که ظرفیت 2700 اتومبیل را دارد که در سه نقطه شهر ایجاد شده و همچنین ایجاد 7 مرکز مدیریت بحران هم در دستورکار است.

یکی از مشکلات مردم چاله چوله‌های شهر است، چه برنامه‌ای برای آسفالت تهران دارید؟

توزیع 1.5 میلیون تن آسفالت از سال گذشته تاکنون/در هر ناحیه روزانه 15 تن آسفالت لکه گیری می‌شود /مردم مشکلات را به 137 اعلام کنند

از سال گذشته تاکنون 1.5 میلیون تن آسفالت توزیع کرده ایم، ما 122 ناحیه در تهران داریم و در هر ناحیه روزانه 15 تن آسفالت لکه گیری می‌شود و اگر مشکلی در مناطق وجود دارد حتما مردم به 137 پیام دهند. ما مشکلی در تولید آسفالت نداریم و همین دیروز 3 هزار تن آسفالت تولید شده است. تقریبا روزانه 3 هزار تن تولید می‌کنیم و اگر بخواهیم سالانه حساب کنیم که هر روز هم آسفالت تولید کنیم به بیش از یک میلیون تن می‌رسد. روزانه در تمام بزرگراه‌های مدرس، همت، پیاده‌روها و.. در حال آسفالت ریزی و لکه گیری هستیم. البته ما کارخانه‌های تولید آسفالت هم داریم و مشکلی در تولید وجود ندارد.

طی نیمه نخست سال و همزمان با فصل مناسب اجرای پروژه‌های روسازی آسفالت انجام می شود

البته این را هم بگویم که امسال نیز اجرای یک میلیون تن آسفالت در قالب طرح بهسازی معابر شهر تهران هدف گذاری شده و بخش قابل توجهی از اهداف تعیین شده، طی نیمه نخست سال و همزمان با فصل مناسب اجرای پروژه‌های روسازی آسفالتی تحقق یابد.

همچنین از ابتدای فروردین سال جاری تا نیمه اردیبهشت بیش از ۴۳۰۰ نقطه از عوارض خرابی موجود در سطح معابر پایتخت با بیش از ۶۶ هزار تن آسفالت مورد مرمت قرار گرفت.

چرا ساخت بزرگراه‌های بزرگ مقیاس در دستورکار مدیریت فعلی شهری قرار نگرفت؟

اولویت ما در تهران دیگر ساخت اتوبان نیست/ساخت بر اساس طرح تفصیلی/در این دوره بیشترین رویکرد ما انسان‌محوری است

اولویت ما در تهران دیگر ساخت اتوبان نیست. البته در جاهایی که در طرح تفصیلی اتوبان در نظر گرفته شود ساخته می‌شود، اما در این دوره بیشترین رویکرد ما انسان‌محوری است نه خودرومحوری. ما تلاش کردیم که پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم و البته چند پروژه بزرگ هم کلید زدیم و می‌خواهیم تهران را به یک شهر انسان‌محور تبدیل کنیم و تقریبا اقداماتی هم انجام شده است.

در محله سبلان ساخت بزرگراه باعث قطع اتصالات محلی شد/ ساخت پروژه‌های پیاده رو در دستورکار

کارهایی هم در پیاده‌روها و توسعه پیاده‌راه‌ها ایجاد شده است. حتی در برخی از بزرگراه‌ها که ایجاد شده بود شکاف‌هایی در شهر ایجاد و باعث بروز مشکلات اجتماعی شده است؛ مثلا در محله سبلان ساخت بزرگراه باعث قطع اتصالات محلی شده است و ما برای بازسازی این اتصال نیاز به پیاده‌رویی در دست احداث داشتیم. ساخت پروژه‌های پیاده رو در دستورکارمان است.

شفاف سازی در معاونت فنی عمران چگونه بوده است؟

فرونشست‌ها ربطی به پروژه‌های عمرانی ما ندارد/قراردادها کاملا شفاف است

قراردادهای ما بر اساس مناقصه بوده و اطلاعات آن کاملا شفاف است.

فرونشست‌های متعددی در شهر صورت گرفته است در این زمین توضیح می‌دهید؟

فرونشست‌ها ربطی به پروژه‌های عمرانی ما ندارد بلکه مربوط به برداشت آب است که البته سازمان‌های متولی دارد.

یکی از مشکلات در سطح شهر تهران آب گرفتگی در مواقع بارش‌هاست، گفته می‌شود که بسیاری از این مشکلات مربوط به آب ماندگی است تا آب گرفتگی، چه اقداماتی برای رفع انی مشکلات صورت گرفته است.

شناسایی نقاط/رفع نقاط آب گرفته و اصلاح هندسی

این نقاط شناسایی شده است و تلاش برای رفع آنها کردیم که مهمترین آن میدان آزادی بود که ما آن را برطرف کردیم. البته تکمیل پروژه‌های رفع آب گرفتگی در دستورکار ما بود و ما تلاش کردیم تا مشکلات هندسی برطرف شود. البته بر اساس آیین نامه موجود شهر باید برای سیلاب 25 ساله ایمن شود، اگر سیلاب با دوره بازگشت 200 ساله رخ دهد مشکلات ایجاد می‌شود و در سیل سال 66 دربند دوره بازگشت سیل 140 ساله است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود