اختلاف‌ بین اصلاح‌طلبان/دودستگی در انتخاب همتی بالا گرفت

به گزارش باطن، حزب کارگزاران سازندگی در یک تصمیم پرتناقض انتخاباتی بار دیگر سفره انتخاباتی خود را از «جبهه اصلاحات ایران» جدا کرد و رسما از عبدالناصر همتی نامزد ریاست‌جمهوری و عضو این تشکیلات حمایت کرد. این تصمیم از آنجا عجیب بود که همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی دولت حسن روحانی در هیچ کدام از معادلات انتخاباتی جبهه اصلاحات و اعتدالگرایان جایی نداشت و جزو گزینه‌های آنان نبود. او به طور مستقل و خارج از دایره پیشنهادی نامزدهای اصلاح‌طلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کرد و به‌نحو عجیب و شگفت‌انگیزی توانست از شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرد! هیچ‌کدام از ۹نامزد جبهه اصلاحات که در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند احراز صلاحیت نشدند و در عوض ۲چهره غیررسمی و نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، تایید صلاحیت شدند.

جدی‌‌ترین تناقض انتخاباتی حزب کارگزاران که حتی در صفحه اول سایت این حزب نیز مشاهده می‌شود اختلاف بین موضع و عمل انتخاباتی آنان است. در حالیکه از غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب تیتر «قهر با صندوق رای یعنی خلع سلاح خودمان» منعکس شده، همزمان این اعلام موضع حسین مرعشی سخنگوی این حزب نیز دیده می‌شود که «حزب کارگزاران در چارچوب جبهه اصلاحات فعالیت خواهد کرد.» کرباسچی گفته است «تمایل قطعی دوستان ما در کارگزاران حتماً این است که در انتخابات از آقای همتی حمایت کرده و برای ایشان تبلیغ کنیم و برنامه‌های ایشان را برای مردم در انتخابات توضیح دهیم.»

جبهه اصلاحات بنا به پیشنهاد ۴۶عضو خود اسامی ۱۴نامزدی را منتشر کرده بود که توانسته بودند حداقل ۱۰رای پیشنهادی اعضا را به دست بیاورند. عبدالناصر همتی در این فهرست پیشنهادی جایی نداشت و ۳۱عضو تشکیلاتی و ۱۵چهره حقیقی جبهه اصلاحات استقبالی نسبت به ثبت‌نام وی در انتخابات نداشتند.

بعد از ردصلاحیت‌ها جبهه اصلاحات اعلام کرد چون هیچ‌کدام از نامزدهایش تایید نشده‌اند گزینه‌ای برای معرفی به مردم ندارد. این تصمیم به‌معنای نفی هرگونه بازنگری در فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده بود. محسن مهرعلیزاده به جبهه اصلاحات نامه نوشت که بگذارند او هم برنامه‌هایش را ارائه کند تا شاید مورد حمایت قرار گیرد. عبدالناصر همتی هم گفت آمده تا صدای جمعیت ردصلاحیت شده باشد. اما او هم نتوانست حمایت رسمی جبهه اصلاحات را به دست بیاورد.

تایید صلاحیت عبدالناصر همتی و همچنین محسن مهرعلیزاده در عمل به اختلاف در جبهه اصلاحات انجامید و برخی تشکل‌های عضو از جمله حزب کارگزاران سازندگی را نسبت به تصمیمات انتخاباتی خود مردد کرد. کارگزارانی‌ها اگرچه ذیل تشکیلات جبهه اصلاحات تعهد داده بودند به یک تصمیم جمعی درباره نامزدها برسند، اکنون به‌صورت انفرادی پرچم حمایت از همتی دست گرفته‌اند و انتقاد هم می‌‌کنند که چرا جبهه اصلاحات از نامزدی این عضو حزب اصلاح‌طلب حمایت نمی‌کند!

ساز ناکوک کارگزاران سازندگی در جبهه اصلاحات مسبوق به سابقه است. آنها در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه۹۸ نیز با تهیه فهرستی جداگانه در انتخابات شرکت کرده بودند و جبهه اصلاحات اعلام کرده بود با ردصلاحیت‌های گسترده فهرستی برای نمایندگی مجلس نخواهد داشت. همین اختلاف‌نظر گلایه‌های کارگزارانی‌ها را برانگیخته بود که چرا اصلاح‌طلبان رویکرد واقع‌گرایانه نسبت به تصمیمات انتخاباتی ندارند. مجید انصاری سرفهرست کارگزارانی‌ها با حدود ۶۹هزار رای در انتخابات مجلس متوقف شد و سایر اعضای فهرست نیز به تبع انصاری آرای پایینی را به دست آوردند و از میدان رقابت خارج شدند.

سابقه اشتغال همتی در هیات مدیره برنامه‌های اقتصادی دولت به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی بی‌گمان مهمترین علت اجتناب اصلاح‌طلبان از معرفی او به ‌عنوان نامزد انتخابات بوده است. شدیدترین نوسانات اقتصادی ارزی کشور در دوره او اتفاق افتاد و افکار عمومی او را یکی از مسببان اصلی آشفته بازار اقتصادی کشور برمی‌شمردند. مشابه این استدلال برای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز وجود داشت. برمبنای محاسبات منطقی هرکدام از اعضای کابینه دولت روحانی درقبال مشکلات حاد اقتصادی ۳سال اخیر کشور مسئول شناخته می‌شدند و نامزدی آنها نمی‌توانست توجیهی داشته باشد. به نظر می‌رسد نقطه اختلاف جبهه اصلاحات با کارگزارانی‌ها نیز همین محاسبات منطقی و میزان رای‌‌آوری همتی باشد. اگر اصولگرایان در برهه‌ای این اختلاف نظر را داشتند که بین صالح رای آور و فرد اصلح غیرمقبول باید به چه کسی رای بدهند، اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب فرد صاحب صلاحیت در نظر مردم به اختلاف افتاده‌اند. جبهه اصلاحات حرکت خود را بر مبنای حداقل نظرسنجی‌ها و میزان استقبال مردم از نامزدها تنظیم کرده است و کارگزارانی‌‌ها به صرف حضور نامزدی که در نقطه مقابل اصولگرایان ایستاده باشد و شاخص‌های حزبی آنان را داشته باشد اکتفا کرده‌اند. آیا همتی سرنوشتی بهتر از انصاری در انتخابات پیدا خواهد کرد؟

 

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود