روحانی- همتی و چند ابهام

هنوز اقدام سریع و قاطع آقای رئیس جمهور در برکناری آقای همتی از بانک مرکزی با ابهامات زیادی مواجه است و سوالات متعددی در این خصوص مطرح است:

اول: آیا اعضای هیئت دولت از قبیل معاون اول رئیس جمهور و وزیر رفاه و رئیس کل بانک مرکزی موظف بودند قبل از ثبت نام برای کاندیداتوری، رئیس جمهور را از تصمیم خود آگاه نموده و اصطلاحاً از ایشان اجازه بگیرند؟ اگر ملزم به کسب اجازه بودند و به آقای روحانی اطلاع ندادند پس چرا ایشان فقط با یک نفر برخورد کرد و اگر ملزم به اجازه نبودند پس چرا همتی را برکنار کردند؟

دوم: اگر آقای روحانی تصمیم به عدم حضور تمامی هیئت دولت در انتخابات داشتند، چرا آن را در هیئت وزیران مطرح نکرده بودند؟ و اگر مطرح کردند، چرا حتی معاون اول ایشان هم از اجرای دستور استنکاف کردند؟

سوم: چرا پس از ثبت نام سه نفر از اعضای هیئت دولت در وزارت کشور، به آنان اطلاع داده نشد که انصراف خود را اعلام نمایند؟ حتی اگر هیچ منعی هم از سوی رئیس جمهور قبل از آغاز ثبت نام ها وجود نداشته است و فرضاً ایشان هم از ثبت نام آنان اطلاعی نداشتند، می توانستند بلافاصله پس از ثبت نام از آنان بخواهند که انصراف دهند.

فاصله آخرین روز ثبت نام‌ها تا اعلام نظر شورای نگهبان حدود ده روز بود. آقای روحانی پس از اعلام نظر شورای نگهبان، اقدام به برکناری آقای همتی کردند. چرا در فاصله این ده روز این سه نفر را برکنار نکردند و پس از احراز صلاحیت، اقدام نمودند؟ اگر آقای جهانگیری هم احراز صلاحیت می شد، ایشان هم برکنار می شد یا آقای روحانی از قبل اطلاع داشت که جهانگیری و شریعتمداری.رد صلاحیت می شوند؟

چهارم: احتمالاً مشکل آقای روحانی این بوده که فعالیت های انتخاباتی آقای همتی به وظایف ایشان در بانک مرکزی آسیب وارد کرده است! دقت کنید که فاصله اعلام نظر شورای نگهبان تا روز رأی‌گیری فقط بیست روز است. آیا آقای همتی نمی‌توانست در این بیست روز قائم مقام خود را به جای خود بگذارد و به فعالیت بپردازد؟ و اساساً شخص آقای روحانی در چهار سال پیش چگونه وظایف خطیر ریاست جمهوری را رها کردند و به فعالیت انتخاباتی پرداختند؟

پنجم: اگر مشکل آقای روحانی و رئیس کل بانک مرکزی به گذشته برمیگردد و اصطلاحاً اختلافات بین این در عمیق است، چرا آقای روحانی ایشان را چند ماه پیش برکنار نکرد و درست در زمانی که احراز صلاحیت شد نامبرده را خلع نمود؟ ضمن این که به پایان عمر این دوست فقط سه ماه باقی است. آیا تحمل آقای همتی برای سه ماه آینده سخت بود؟

پاسخ به این سوالات بسیار مشکل است و اذهان مردم و اهل سیاست را به سادگی اقناع نمی کند. بی جهت نیست که برخی صاحب‌نظران با دیدن تردید و شک به این برکناری می نگرند و آن را نوعی بازی بدون توپ در میدان سیاست می دانند.

ناصر ایمانی

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود