در ۳ ماه نخست دولت، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خُرد بورس را به حداقل می‌رسانیم

به گزارش باطن، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه «رئیس‌جمهور و جوانان» شبکه ۳ سیما، نکاتی را مطرح کرد که محورهای مهم آن را در ادامه می‌خوانید:

– به عنوان کسی که دوران نوجوانی و جوانی‌اش همراه بوده با انقلاب و دفاع مقدس، خوشحالم نسلی وجود دارد که با همان روحیه برای جهش ایران تلاش می‌کند.

– دشمن دوست داشت که دهه شصت تکرار نشود اما در دهه ۹۰ جوانانی را دیدید که نقش‌آفرینی کردند؛ حججی‌ها ظاهر شدند. در عرصه‌های علمی موفقیت‌هایی شکل گرفت. امیدواریم همانطور که جوانان در این 40 سال موتور حرکت بودند در آینده هم جوانان همین نقش را ایفا کنند.

– بازار سرمایه بازاری است برای اینک به تولید کشور اضافه شود. امروز سؤال این است که چرا در بازار سرمایه و اقتصاد کشور مشکل وجود دارد؟ چون پول بیشتر از کالا تولید شده است. در 47 سال گذشته پول کشور 42 هزار برابر شده اما کالا 1/7 افزایش یافته است. این فاصله خیلی زیاد است و وقتی پول زیاد می‌شود، امّا کالا کم تولید می‌شود، تورم ایجاد می‌شود.

– راه حل کاهش تورم هم افزایش تولید است. بازار سرمایه برای افزایش تولید است. امّا اگر تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی و سوداگری شد، با اقتصاد کشور هم لطمه می‌ند.

– اگر می‌خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رئیس‌جمهوری خود را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس، هم‌آهنگی ایجاد کند و تدابیری اندیشید که اگر کسی وارد بازار بورس شد، با اطمینان وارد شود.

– در همان سه ماه اول تشکیل دولت، سازوکاری را به‌کار خواهیم گرفت که ریسک‌پذیری را برای سهام‌داران خرد به حداقل برساند و امنیت داشته باشد.

– در مبارزه با فساد دور رویکرد وجود دارد. یک رویکرد این است که اگر فسادی رخ داد، با آن برخورد کنیم. رویکرد دوم این است که زمینه فساد را از بین ببریم. از بین بردن زمینه فساد یعنی اینکه در سازوکارها اجازه ندهید فسار بروز کند.

– نکته دیگر در مبارزه با فساد این است که تعریف فساد را باید خوب بدانیم. یک وقت فساد را در چند عمل خاص مجرمانه می‌دانیم و بعد می‌گویند من خلاف قانون مرتکب نشده‌ام چون در قانون نیامده است. این در حالی است که خیلی اوقات بسیاری از مشکلات بر اثر فسادی است که در قانون نیامده است.

– رفیق‌بازی، پارتی‌بازی و عدم شایسته‌سالاری نیز فساد است. یکی دیگر از فسادهایی که کسی هم به آن ایراد نمی‌گیرد، کار نمایشی است. بسیاری از مدیران، عمده وقتی که صرف می‌کنند، صرف کارهای نمایشی می‌شود. در ظاهر هم غیرقانونی نیست و می‌گویند کجای قانون آمده که این مورد، مصداق فساد است.

– وقتی وقتت را صرف چیزی می‌کنی که وظیفه‌ات نیست و می‌خواهی صرفاً خودت را نشان دهی این کم‌تر از فساد نیست.

– عدالت و کاهش فاصله طبقاتی یکی از شعارهای انقلاب است و اگر می‌خواهید با فقر مبارزه کنید لازمه آن مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی است. باید در عرصه اقتصادی نگاهی وجود داشته باشد تا شکاف طبقاتی و بی عدالتی شکل نگیرد اما متاسفانه می بینیم که ۵۰ درصد مردم اصلاً تسهیلات بانکی نمی‌گیرند و ۹۰ درصد تسهیلات به ۱۰ درصد افراد داده شده است.

– واردات غلط مانع تولید می‌شود و باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند رقابت لازم را در برابر این کالاهای وارداتی داشته باشند. یکی از بحث‌های مهم این است که به این مسئله توجه شود که مناطق آزاد بر این مبنا شکل گرفتند که سکوهایی برای صادرات کشور باشند.

– برای افزایش تولید باید میزان صادرات، افزایش پیدا کند نه اینکه واردات افزایش پیدا کند و دولت باید صادرات را یک وظیفه محوری برای همه دستگاه‌ها تعریف کند.

– تاکید ما بر این است که هر جوان مرزنشین ما باید یک صادرکننده برای کشور باشد نه اینکه به کوله بری رضایت دهد. ما ۷ میلیون مرزنشین داریم و امکان این مسئله وجود دارد که آنان صادر کننده باشند.

– در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث افزایش مناطق آزاد مطرح شد اما باید ببینیم که آیا کار مناطق آزاد به نفع کشور است یا خیر. اگر مناطق آزاد برای صادرات کشور باشد، افزایش تعداد مناطق آزاد به نفع کشور است و باید افزایش پیدا کند.

– مناطق آزاد ما باید در پایان سال گزارش دهند و مشخص شود که چه میزان صادرات داشته اند و ما برنامه‌هایی را در این راستا داریم.

– طبق قانون اساسی، داشتن مسکن حق هر شهروندی است و دولت وظیفه دارد که مسکن مردم را تامین کند. متاسفانه در هشت سال گذشته میزان ساخت مسکن از ۸۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار مسکن در سال کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر میزان ازدواج هم در این مدت کاهش پیدا کرد و زمانی که مسکن تأمین نمی‌شود، این مسئله روی ازدواج و اشتغال هم تاثیر می‌گذارد.

– دولت باید برنامه داشته باشد تا حداقل سالی یک میلیون مسکن بسازد. ۹۰ درصد تسهیلات بانکی ما به ۱۰ درصد از جمعیت کشور تخصیص پیدا می‌کند و بهترین تسهیلاتی که داده شد، بابت بحث مسکن مهر بود.

– باید تسهیلات در شروع کار به جوانان داده شود و باید به ساخت و ساز مسکن هم در قالب مدل مسکن مهر و البته با رفع ایرادات آن کمک کرد.

– در دولت سایه، سایه جوانان ما بر سر دولت بود و ما معتقدیم که هر دولتی اگر بخواهد کار کند، نیاز دارد تا سایه جوانان بر سرش باشد به این معنا که جوانان سایه به سایه دولت را تعقیب کنند و اگر کار خوبی می شود، کمکش کنند و اگر کار ناقصی می‌کنند، به تکمیل آنها کمک کنند و اگر کار اشتباهی می کند، کمک کنند تا آن کار تصحیح شود.

– بسیاری از نابسامانی هایی که در سیستم اداری و اجرایی وجود دارد، ناشی از عدم شفافیت است. روی چند دستور اجرایی کار کردیم و از روز اولی که دولت شروع به کار می‌کند، آن را ابلاغ خواهیم کرد. یکی از این دستورکارها این است که سامانه شفافیت قراردادهای دولتی برقرار شود و دولت قراردادهایی را که انجام می‌دهد، باید شفاف باشد تا تمام آحاد ملت بتوانند آن را دنبال کنند و می‌توانند بگویند که آیا فسادی در این زمینه وجود داشته است یا خیر.

– بسیاری از نابسامانی‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله رانت خواری را می‌توان با سامانه شفافیت قراردادهای دولتی رصد کرد و به صورت برخط ۸۰ میلیون ایرانی را ناظر خود دانست.

– از این سازوکارها باید خود دولت استقبال کند و اگر به شفافیت بها دهید، در حقیقت به جای اینکه چند دستگاه نظارتی را جهت مراقبت فعال کنید، ۸۰ میلیون نفر را به کمک خود آورده اید و نخبگان و همه مردم موضوعات را دنبال می‌کنند و می‌توانند ناظر باشند.

– ابزارهایی که در دنیا تجربه شده است، مانند سوت زنی باید دنبال شود. زمانی که به شکل برخط این اقدام انجام شود، شما می توانید بسیاری از ایرادات را مرتفع کنید و جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرید.

– در عرصه هنر انقلاب، جوانان بسیار نقش داشتند و هنر به انقلاب و دفاع مقدس کمک زیادی کرد و نیروی جوانی، نیروی ارزشمندی برای شکوفایی هنر است.

– اگر بستری برای این کار فراهم نشود، ممکن است جوانان به موضوعات پرتی کشیده شوند. فرصت بی بدیلی در اختیار جوانان است در حالی که نسل قبل این فرصت را نداشتند و ۳۰ سال قبل فرصت فضای مجازی وجود نداشت، اما امروز این فرصت در اختیار جوانان است و جوانان می توانند یک عرصه بسیار جدی به نام فضای مجازی را برای ایجاد هنر و اثبات خودشان در اختیار داشته باشند.

– همچنین آنان می‌توانند در مقابل مسائلی که برخلاف هنر و فرهنگ آنان است، بایستند و دولت باید در این زمینه برنامه داشته باشد.

– برخی افراد انگار می‌خواهند به جوانان شکلات دهند و ممکن است که بگویند که آنان هر کاری که دوست دارند در فضای مجازی انجام دهند و یا اینکه عده‌ای ممکن است بگویند که فضای مجازی بسیار نگران‌کننده است و جلوی آن را بگیریم.

– من معتقدم فضای مجازی یک فرصت است و اگر برنامه ای هم برای جوانان و هم فضای مجازی داشته باشیم، جوانان می توانند یک افسر قوی در جنگ نرم باشند و کسی باشند که هر روز شاهد هنرنمایی های آنان باشیم.

– یکی از مشکلات کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما بحث تامین مالی است. اگر دولت یک سیاست درست داشته باشد، حداقل اگر خلق پول انجام می‌شود، باید این نقدینگی به سمت کارخانه ها و کارگاه های تولیدی کشور سوق پیدا کند.

– همچنین برای فعالیت های تولیدی باید مجوزهای بسیار زیادی گرفته شود و چندین سال معمولاً طول می کشد تا آنان این موانع را طی کنند. در حالی که باید از تولیدکنندگان و صنعتگران به خوبی حمایت شود.

– در دولت فوق هوشمند شما باید به سمت صنعتگران و تولیدکنندگان بروید و به آنان بگویید که می‌توانند از تسهیلات و مجوزهایی برای ارتقای تولید استفاده کنند.

– امنیت شغلی، مسئله بسیار مهمی است و اگر می‌گوییم که مردم در کشور ما باید آرامش داشته باشند، مردم باید آثار و ثمرات آن را ببینند. مردم باید حق داشتن شغل و رضایت شغلی داشته باشند. اینکه گفته شود یک ساعت در هفته کار هم شغل محسوب می‌شود، این یک شوخی است.

– یکی از برنامه‌های ما این است که اگر صحبت از شغل می‌کنیم، باید ایجاد شغل برای نسل سوم و چهارم به نحوی باشد که برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در این راستا مأموریت تعریف شود تا اقداماتی را انجام دهند.‌

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود