نگاهی به کلان‌داده مناظره دوم
جدال کمتر کاندیداها، کنشگری بیشتر کاربران فضای مجازی

بررسی‌ بیگ‌دیتای فضای‌مجازی پس از مناظره دوم ریاست جمهوری، حکایت از افزایش کنشگری کاربران فضای‌مجازی دارد.

روزگذشته دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که کاندیداها در بدو ورود به صداوسیما، مقابل خبرنگاران اعلام کردند در این مناظره مردم دیگر شاهد بداخلاقی و تهمت نخواهند بود. بر همین اساس در این مناظره در مقایسه با مناظره اول، جدال کمتری میان کاندیداها شکل گرفت و بیشتر شاهد ارائه برنامه و دفاع نامزدها از کارنامه کاری خودشان بودیم.

رصد «دیتاک» از چهار بستر خبر، توییتر، تلگرام و اینستاگرام حکایت از افزایش کنشگری کاربران فضای مجازی درباره مناظره دوم ریاست‌جمهوری داشته است. نکته‌ای که بر اساس نظر برخی تحلیلگران می‌تواند نشان از گرم شدن تنور انتخابات و امید به افزایش مشارکت رأی‌دهندگان باشد.

بر این اساس کاربران توییتر با ۲۱۶٫۳ هزار توییت، ۱۴۰٫۹ هزار ریتوییت، ۸۲٫۴ هزار لایک و ۲۴٫۷۷۲ پست در ساعت به مباحث مطرح شده در مناظره دوم پرداختند.

هشتگ #رییسی با ۱۷٫۶۲۵ بار، #ما_منتظر_انتخاباتیم با ۱۰٫۶۵۹ بار، #رأی_می‌دهم با ۱۰٫۶۰۲ بار، همتی با ۹۳۶۰ بار و #مناظره با ۷۰۴۸ بار استفاده در توییتر از هشتگ‌های پرکاربرد و داغ توییتر بوده‌اند.

از میات پست‌های مربوط به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، توییت سعید جلیلی مبنی بر اینکه «یک کشور اصلاح نمی‌شود مگر اینکه کارگزاران؛ زمامداران و مسئولینش صالح باشند و مسئولین اصلاح نمی‌شوند مگر با استقامت و پشتکار» بیشترین لایک را به خود اختصاص داد.

اما کاربران اینستاگرام به‌عنوان مرجع افکار عمومی با ۹٫۷ هزار پست، ۳۸۱٫۸ هزار لایک، ۳۰٫۳ هزار کامنت و ۴۰۲ پست در ساعت و هشتگ‌های  #انتخابات، #رییسی، #انتخابات_۱۴۰۰ ، #ایران و #همتی به دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.

همچنین پست علی‌اکبر رائفی پور خطاب به همتی که «ای هلو، شفتالو، ای پامادور، ای قبله عالم حالا بگو #دلار چند؟» با ۲۶۰۲۰ لایک و ۱۱۲۸ کامنت جایگاه محبوب‌ترین پست اینستاگرام را کشب کرد.

در فضای تلگرام نیز بیشتر محتواها مربوط به ویدئوهای استخراج شده توسط طرفداران کاندیداها از مناظره بود. کاربران تلگرام با ۲۰٫۳ هزار پست، ۳۹٫۹ میلیون بازدید و ۸۴۴ پست در ساعت به کنشگری درباره مناظره دوم پرداختند. پربازدیدترین پست تلگرام نیز مربوط به خبر فوری و اعلام تماشای مناظره باهم و با حضور سیدمحمد حسینی و محمدعلی ابطحی با ۱۲۳۴۸۵ بازدید بود.

در رسانه‌های خبر نیز ۴٫۵ هزار محتوا درباره مناظره دوم منتشر شد که به طور میانگین ۱۸۸ خبر در ساعت درباره این مناظره در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. از این میزان محتوا، سهم پایگاه‌های خبری ۲٫۴ هزار محتوا، روزنامه‌ها ۱۷۱ محتوا و خبرگزاری‌ها ۲ هزار محتوا بوده است. در میان تمام منابع خبری مشرق، مهر، ایسنا، خبرفارسی و خبرآنلاین منابع خبر پرنفوذ بر اساس میزان باز نشر بوده‌اند.

به نظر می‌رسد واکنش‌ها و احساسات منفی افکار عمومی نسبت به جدل‌های مناظره قبل، بر روی روند مناظره دوم تاثیر گذاشته و فضا را برای صحبت و توضیح نامزدهای ریاست جمهوری درباره برنامه‌هایشان مهیاتر کرده است. فضایی که با نزدیک تر شدن به روزهای نهایی انتخابات می‌تواند به انتخاب کاندیدای با برنامه و اصلح منجر شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود