جراحی بزرگ در فهرست اصولگرایان برای شوراها
پدرخوانده‌ها بازنشسته شدند

به گزارش باطن، اصولگرایان پس از ماه‌ها رایزنی برای ائتلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف درنهایت با ۲فهرست کاملا جداگانه پا به میدان رقابت انتخابات شورای شهر ششم تهران گذاشتند. این فهرست‌ها هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند و سازوکار کاملا متفاوتی نیز برای انتخاب آنها پشت سر گذاشته شده است. در سوی مقابل اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند در انتخابات شوراها برخلاف ریاست‌جمهوری نامزد معرفی خواهند کرد و فهرست آنان نیز قرار در همین هفته منتشر شود.

تعدد فهرست نامزدهای اصولگرا پس از یک دوره تصدی اصلاح‌طلبان بر شورای شهر تهران، زنگ خطر اصلی برای شکست دوم آنها در شوراها محسوب می‌شود.

براساس برخی نظرسنجی‌ها سطح مشارکت انتخابات شوراها همانند ریاست‌جمهوری از رقم بالایی برخوردار نیست و احتمال پیروزی اصولگرایان در این شرایط محتمل است، ولی نه با ۲فهرست!

پیش‌بینی‌ها حکایت از مشارکت زیر ۴۰درصد در انتخابات شوراها دارند. با توجه به نرخ پایین‌تر مشارکت در شهر تهران بعید نیست همانند انتخابات مجلس این رقم به محدود ۲۰ تا ۲۵درصد برای حوزه انتخابیه شهر تهران کاهش یابد. فهرست واحد اصولگرایان می‌تواند پیروزی آنها در همان مرحله نخست را تضمین کند. انتشار فهرست‌های ۲گانه و چندگانه احتمال پیروزی اصولگرایان را به همان نسبت کاهش خواهد داد.

نقطه افتراق در برنامه انتخاباتی اصولگرایان برای شوراهای شهر از سازوکار دوگانه آنها برای تشکیلات عضو آغاز شد. در حالی که ۳۱تشکیلات عضو اصلاح‌طلب توانستند ذیل جبهه اصلاحات ائتلاف کنند، احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا در این دوره از انتخابات نتوانستند ائتلاف واحد جبهه‌ای داشته باشند؛ برخی به شورای وحدت اصولگرایان پیوستند و برخی به شورای ائتلاف.

شورای ائتلاف می‌گوید ۶۸حزب عضو این تشکیلات هستند و این رقم برای شورای وحدت ۴۷حزب عنوان شده است. جمع این اعداد رقم بالایی برای تشکل‌های سیاسی اصولگرا محسوب می‌‌شود و با توجه به فهرست ۱۲۱موردی احزاب و گروه‌های سیاسی دارای مجوز از وزارت کشور برخی از تشکل‌های اصولگرا به‌طور مشترک در هر ۲شورا فعالیت کرده‌اند.

نکته اساسی و قابل توجه در فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان برای شورای شهر، جایگزینی حداکثری چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده با اسامی پرتکرار در فهرست مسئولیت‌های جمهوری اسلامی است. این جسارت در تصمیم دایره وسیعی از انتخاب‌ها را پیش روی آنان قرار داده و در فهرست‌بندی دوگانه آنها نیز بی‌تاثیر نبوده است. اصلاح‌طلبان در شوراهای شهر پنجم با تکیه بر همین راهبرد توانستند هر ۲۱صندلی پارلمان شهری را از آن خود کنند.

اصولگرایان با فهرست ۴۲نفره خود برای ۲۱صندلی شورای شهر عملا دست به یک جراحی بزرگ در چینش نامزدها و معرفی چهره‌های جدید زد‌ه‌اند. حداکثر ۱۰نفر آنها در هر ۲فهرست جزو چهره‌های شناخته شده یا دارای سابقه عضویت در شوراها هستند. بقیه جزو چهره‌های جوان و تقریبا گمنام اصولگرایان محسوب می‌شوند.

در یک اتفاق مهم و قابل توجه دیگر، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقریبا به یک سازوکار مشترک و کمتر انتقادبرانگیز برای انتخاب نامزدها پس از چند دور تجربه برگزاری انتخابات رسیده‌اند: استفاده از آرای مجمع عمومی اقشار و تشکل‌ها. آنها به جای مکانیسم پرانتقاد قبلی خود که به صورت هیات مدیره‌ای نامزدها را با صلاحیت چند چهره شاخص انتخاب می‌کردند، به این نتیجه رسیده‌اند انتخاب نامزدها را نیز به خود مخاطبان‌شان واگذار کنند.

البته این سیستم نیمه متمرکز محسوب می‌شود و با انتخاب چندبرابر ظرفیتی همچنان یک هیات دست به انتخاب نامزدهای نهایی می‌زند. اصلاح‌طلبان با استفاده از سامانه اینترنتی سرا و اصولگرایان در سایت شورای ائتلاف از هواداران و فعالان تشکیلاتی خود خواستند به نامزدهای مطلوب خودشان برای قرار گرفتن در فهرست نهایی رای بدهند. نتیجه نهایی نیز معرفی طیف گسترده‌ای از چهره‌های جدیدتر برای رقابت‌های انتخاباتی و کنار گذاشتن افراد قدیمی‌تر بوده است.

اصلاح‌طلبان تکلیف خود را با این شیوه انتخاب یک‌سره کرده‌اند و طی روزهای آینده فهرست نهایی و مورد وفاق خود را منتشر خواهند کرد. باید دید اصولگرایان نیز آیا خواهند توانست به یک فهرست تلفیقی مورد رضایت هواداران خود دست پیدا کنند یا خیر.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود