ابر قهرمانی به نام دولت دوازدهم!

اگرچه حسن روحانی با شعارهاي بسيار بزرگ و پرطمطراقی مانند چرخش هم‌زمان چرخ سانتريفيوژ و اقتصاد و معيشت كشور، رفع تحریم‌های ظالمانه، رفع موانع از سر راه توليد، اصلاح نظام اداری، نجات كشور از بيكاري و گراني، حكمراني شايسته كشور، پايان بداخلاقی‌های سياسي و … توانست به پیروزی برسد اما اینک و در روزهای پایانی دولت به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از این وعده‌ها محقق نشده است.

مردم از شرایط و وضعیت کشور نارضایتی دارند و اصولاً به‌واسطه همين از بين رفتن امید و انتظارات، تمايلي چنداني براي نقش‌آفرینی سابق در عرصه سياسي و انتخابات ندارند. به‌گونه‌ای كه در حال حاضر يكي از دغدغه‌های مسئولان و مقامات کشور تلاش براي اقناع مردم جهت حضور پاي صندوق‌های رأی‌گیری در روز بيست و هشتم خردادماه است.

بخشی از این وضعیتی که در بالا ترسیم شد به دلیل تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی فراوانی است که طی سال‌های اخیر توسط دولت مستکبر آمریکا بر مردم ایران تحمیل‌شده اما قطعاً نمی‌توان نقش مدیریت داخلی، تکیه بیش‌ازحد و وابستگی به برجام، نبود برنامه جایگزین، تعلل و بی‌توجهی به مشکلات معیشتی مردم و … را نادیده گرفت. در این بین معقولانه و منطقی آن است در روزهای پایانی کابینه «تدبیر و امید»، خود دولت بتواند ارزیابی واقع‌بینانه از کارنامه و مسئولیت خود ارائه دهد و هم‌زمان به نقاط ضعف و قوت اشاره نماید. اگر این کار صورت گیرد طبیعتاً افکار عمومی نیز همراه بهتری و بیشتری با دولت خواهند داشت. در غیر این صورت نقش منتقدان و مخالفان سیاسی دولت در ارائه ارزیابی کارنامه و عملکرد دولت افزایش خواهد یافت و روایت آن‌ها مسلط خواهد شد.

باوجوداین، تاکنون نه‌تنها اراده‌ای از دولت جهت ارائه و تشریح عملکرد واقع بینانه هشت‌ساله مشاهده نشده بلکه بعضاً سخنانی توسط رئیس‌جمهور یا دیگر مقامات دولت بیان می‌شود که گویی قرار است تصویر یک ابرقهرمان با کارنامه مشعشع که می‌باید توسط همگان موردتمجید و ستایش قرار گیرد ارائه شود.

در آخرین نمونه حسن روحانی، روز شنبه بیست و دوم خردادماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از طرح تحول سلامت به‌عنوان یکی از اقدامات افتخارآمیز دولت تدبیر و امید اشاره کرد و با بیان اینکه کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است، گفت: «دنیا از اجرای این طرح بزرگ در ایران حیرت کرد اما من تعجب می‌کنم که چرا بعضی‌ها نمی‌توانند طرح تحول سلامت را بفهمند». رئیس‌جمهور عملکرد دولت در این حوزه را از زمان هخامنشیان تا حالا بی‌نظیر خوانده است.

روحانی در ادامه بیان داشت «در مخیله بنده خطور نمی‌کرد که کسی درباره برجام و خدمات آن، انقلاب دیجیتال و طرح تحول سلامت شک و تردید کند».

اگرچه درباره هرکدام از این موارد باید متخصصان و کارشناسان نظر دهند اما حداقل درباره طرح تحول سلامت، نقدهای بسیاری عنوان‌شده که از حوصله این بحث خارج است اما موضوع اصلی تعاریف غلوآمیز و عجیب‌وغریب از یک اقدام و برنامه دولت آن‌هم در سطح جهانی است که بدون شک موردپذیرش مردمی که هم‌اینک نیز با مشکلات عدیده‌ای در بیمارستان‌ها مواجه هستند قرار نمی‌گیرد.

برجام نیز اگرچه نمی‌توان منکر آورده‌های آن شد اما خروج بدون دردسر آمریکا از آن و تشبیه دستاوردهای آن به «تقریباً هیچ» توسط رئیس اسبق بانک مرکزی ثابت کرد حداقل روایت‌ها و نظرات دیگری نیز درباره آن وجود دارد. انقلاب دیجیتال نیز عبارتی بسیار سنگین است که در سطح جهانی نیز در به‌کارگیری چنین عباراتی احتیاط می‌شود.

بدون شک تعاریف و توضیحات رویارویی از شرایط کشور درحالی‌که مردم چنین برداشت و تصوری ندارند نوعی بی‌احترامی و دهن‌کجی به مردم و شرایط آن‌ها است.

متأسفانه دولت دوازدهم در بسیاری از مواقع باوجود مشکلات بسیار زیادی که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه اقتصادی پیش روی مردم قرار داشت هرگز آن‌چنان‌که بایدوشاید به‌صورت حداقلی نیز نه‌تنها نتوانست مشکلات را برطرف نماید بلکه سیاست تخفیف و انکار مشکلات را در پیش گرفت که همین موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود