پشت پرده یک دیدار

جو بایدن درحالی سفر اروپایی خود را آغاز کرده که بسیاری نقطه عطف این سفر را در دیدار وی با ولادیمیر پوتین می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه المیادین، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال آماده سازی برای آغاز نخستین سفرهای خارجی خود است که شامل دیدار با مقامات ارشد اروپایی خواهد بود. او همچنین در این نشست ها دیداری با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه داشت. جو بایدن با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست بر اهمیت ائتلاف‌های ناتو به رهبری آمریکا و تقویت توانایی موسسه‌های دموکرات در مقابله با تهدیدها و چالشها در دوره جدید تاکید و اعلام کرد ما این فرصت را داریم که این اهداف خود را در اروپا ثابت کنیم.

به نوشته المیادین، در حال حاضر منابع تصمیم گیری سیاسی در آمریکا کاملاً می دانند که کشورهای مختلف اروپایی تا چه اندازه به مرز ناامیدی و تردید درباره سیاست های دولت قبلی ایالات متحده در پرونده‌های مهم از جمله عقب نشینی واشنگتن از پرونده‌های بین المللی همچون توافق هسته‌ای ایران رسیده‌اند.بر همین اساس نخبگان سیاسی در آمریکا امید زیادی به موفقیت تلاش‌های جو بایدن برای بازگرداندن اعتماد اروپایی‌ها به ایالات متحده و ترمیم روابط میان اعضای ناتو و غلبه بر چالش‌های اپیدمی کرونا در سایه آسیب‌های قابل توجهی که به اقتصاد آمریکا و جهان وارد کرده بسته‌اند.

بر اساس این گزارش، مراکز حاکم در واشنگتن گزارش می‌دهند که اروپایی‌ها در تعامل با دولت جدید آمریکا و سیاست‌های این کشور در مرحله کنونی دچار ترس و تردید هستند؛ چراکه نگرانند در انتخابات ۲۰۲۴ بار دیگر حزب جمهوری خواه پیروز شود. در همین راستا سایت خبری متخصص در امور کنگره ایالات متحده در مقاله‌ای اعلام کرد که نگرانی زیادی در محافل سیاسی اروپا درباره بازگشت جمهوری خواهان به کاخ سفید و تکرار سیاست‌های دولت جمهوری خواه سابق مقابل اروپایی‌ها وجود دارد. بر این اساس تصمیم‌سازان سیاسی ایالات متحده معتقدند که آمریکا طی چهار سال گذشته و در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور در سطوح مختلف از جمله مقابله با اپیدمی کرونا مدیریت کارآمدی نداشت. در این زمینه اروپاییها نگران هستند آمریکا در دوره دولت کنونی به شکل موقت به وضعیت بین المللی سابق خود برگردد و این وضعیت دوامی نداشته باشد، همانطور که در شورای آتلانتیک در واشنگتن و ارزیابی های آن مشخص شد که اروپایی‌ها در ماه‌های اولیه دولت بایدن در خصوص مدیریت برخی پرونده‌های مهم توسط وی احساس ناامیدی می کنند.

در گزارش المیادین آمده است، علاوه بر آن محافل سیاسی اروپا معتقدند که اظهارات رئیس جمهور جدید آمریکا با اقدامات و سیاست‌های علنی وی تطابق ندارد؛ به ویژه اینکه در بسیاری از موارد بدون هماهنگی قبلی با شرکای اروپایی خود به شکل انفرادی عمل می کند که از جمله این موارد اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آوریل گذشته بود که آلمان را مجبور به تسریع در تدوین برنامه خروج منظم نیروهای خود از افغانستان که تعداد آنها به ۱۳۰۰ نفر می رسد کرد. در یک مورد دیگر نیز بایدن بدون کوچکترین هماهنگی با اروپایی‌ها اعلام کرد که از حق ثبت واکسن ضد کرونا چشم پوشی می‌کند.

گروه هفت
بر اساس مقاله المیادین، کاخ سفید در حال آماده سازی برگزاری نشستی میان جو بایدن و کشورهای جی۷ است( جی 7 نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل گردید. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست) تا مقدمه‌ای برای تحویل دستور کار آمریکا در جلسه‌ای باشد که علاوه بر کشورهای غربی، کره جنوبی و آفریقای جنوبی و استرالیا و هند نیز در آن حضور دارند و این کار به منظور تحریک روند آمریکا علیه چین و روسیه صورت می‌گیرد. کاخ سفید در ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قصد دارد از حمایت این کشورها برای برنامه «بازسازی جهانی بهتر» جهت رقابت با طرح «جاده ابریشم جدید چین» برخوردار شود. بر اساس طرح آمریکا کشورهای گروه هفت حدود یک میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به کشورهای در حال حاضر توسعه اهدا می کنند که ۵۰۰ میلیون دوز آن را آمریکا تامین خواهد کرد و پس از آن ایجاد یک صندوق مالی برای کمک به کشورهای نیازمند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

المیادین افزود، البته اهمیت گروه 7 در آینده در میان گسترش تردید‌های نخبگان سیاسی آمریکا درباره امکان‌سنجی این گروه با توجه به تغییرات و تحولات بین‌المللی هنوز مورد بحث است. عنوان اصلی دستور کار این گروه حفظ تنش ها با روسیه و چین است در حالیکه سران اروپایی در حال حاضر با چالشهای داخلی فراوانی روبرو هستند و زمان کافی برای مدیریت پرونده ها علیه چین و روسیه را ندارند.

«ریچارد هارس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه به سیاست گذاران این کشور توصیه می‌کند تا یک بلوک قدرت جدید شامل ایالات متحده و چین و اتحادیه اروپا و ژاپن و روسیه بر اساس همکاری های عملیاتی ایجاد کنند که ماموریت آن بررسی مدیریت موضوعاتی از جمله اقتصاد جهانی و سیاست بین‌المللی امنیت و سیاست انرژی باشد. این نشان می دهد که بلوک غرب در حال حاضر برنامه‌ای برای تحریک علیه روسیه و چین ندارد.

در پایان این گزارش آمده است، اما نقطه عطف سفرهای اروپایی بایدن دیدار وی با ولادیمیر پوتین است که در این سفر پرونده‌های بین‌المللی و تحولات منطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد که البته شامل نشست مطبوعاتی نمی‌شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود