هشدار کارشناسان صهیونیست درباره افزایش قدرت ایران

دو کارشناس صهیونیستی با توجه به سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه و بحران داخلی اسرائیل نسبت به افزایش قدرت محور مقاومت و ایران در منطقه و همچنین تضعیف توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل هشدار دادند.

دو کارشناس صهیونیستی در گزارشی درخصوص ضعف عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نسبت به افزایش قدرت ایران در منطقه و جهان علیرغم مشکلات داخلی اسرائیل هشدار دادند.

« دورن ماتسا» کارشناس و مدرس صهیونیستی در امور درگیری یهودیان و اعراب اعلام کرد که آمریکا از کاهش نیروهای نظامی ایالت متحده در خاورمیانه و سیستم دفاع هوایی خود از عربستان خبرداد. این اقدام جدیدی نیست؛چراکه کاهش نیروهای نظامی آمریکا هدف « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تغییر جهت استراتژیک واشنگتن بر اساس رویکرد دولت خود بود.امروز « جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا اولویت خود را بر چین و تاحدود کمتری به روسیه و امور خاورمیانه متمرکز کرده تا قدرت اقتصادی خود را در برابر چین افزایش دهد.

همچنین به نظر می‌رسد که این اقدام جو بایدن به دلیل عدم علاقه‌اش به امور خاورمیانه و عدم تقلید از « باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا و همچنین عدم درگیر شدن در اختلاف فلسطین و اسرائیل است. به همین دلیل است که « ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که امیدهای واهی داشت و به واشنگتن و هم‌پیمانانش اعتماد کرده بود، پس از فهمیدن اینکه دولت دموکرات علاقه‌ای به ایده انتخابات ندارد، از روند برگزاری انتخابات عمومی در تشکیلات خودگردان کناره‌گیری کرد.

ماتسا طرفدار راست‌گرا در اسرائیل معتقد است که در این مرحله هنوز مشخص نیست که آیا روند عدم مداخله در مسئله فلسطین ادامه خواهد یافت یا خیر و به احتمال زیاد تغییرات سیاسی در اسرائیل با اعتماد به کابینه ائتلافی جدید «بنت-لاپید»، دولت بایدن را به تلاش مجدد ترغیب می‌کند، زیرا بنت لاپید به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل می‌تواند افرادی را در کابینه خود به کارگیرد که معتقدند این درگیری موقعیت منطقه‌ای اسرائیل را تعیین می‌کند.

اگرچه گرایش به کاهش حضور آمریکایی‌ها در خاورمیانه یک مسئله مشترک میان دولت قبلی و فعلی آمریکاست؛اما تفاوت زیادی بین‌ این دو دولت در خصوص ایجاد استراتژی وجود دارد. از نظر ترامپ عقب نشینی نیروهای آمریکا به استفاده از فشار حداکثری علیه ایران برای آوردن این کشور بر روی میز مذاکره مرتبط است. ترامپ علاقه مند بود استراتژی جدیدی را در خاورمیانه بر اساس سازش اسرائیل و خلیج فارس در قالب توافق‌نامه‌های عادی سازی ایجاد کند تا از خلال آن‌ها با محور مقاومت که به دنبال تغییر معادلات درگیری در منطقه هستند مقابله کند.

ماتسا معتقد است که موضع دولت بایدن در خاورمیانه متفاوت است؛چراکه آمریکا می‌خواهد به سرعت از منطقه خارج شود و این امکان وجود دارد که ایران از نظر دسترسی به سلاح هسته‌ای و همچنین لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه آن به ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل شود.همچنین با آمادگی آمریکا برای پذیرش توافق مذاکره با ایران، توافق‌نامه های موسوم به «ابراهیم» تضعیف می‌شوند و این امر اتحاد برخی کشورهای خلیج فارس با اسرائیل در برابر ایران را تضعیف می‌کند.

همه این موضوعات خبر خوبی برای اسرائیل نیست؛ درحالی‌که اسرائیل از بحران‌های داخلی رنج می‌برد و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است در آینده رشد و تقویت بیشتر ایران و همچنین محور مقاومت را در منطقه فراهم کند و هم‌پیمانان اسرائیل را در مقابل یک مشکل اساسی قرار دهد. واقعیت خاورمیانه به نظر می‌رسد که در معرض خطر باشد همانطور که در حوادث اخیر جنگ غزه مشاهده کردیم.

« تسفی بار ایل» تحلیلگر امور خاورمیانه گفت: « سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران محافظه‌کار و از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران است که او از سپاه پاسداران ایران حمایت خواهد کرد و می‌تواند سیاست ایران را تغییر دهد.وی همچنین از انرژی هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.هر توافقی با ایران می‌تواند جریان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تقویت کند و صادرات نفت ایران را به سر تا سر جهان از سر بگیرد و ایران را از نظر اقتصادی و سیاسی غنی سازد. البته ارزیابی چگونگی موضع رئیسی در خصوص سیاست خارجی خیلی زود است.

: ایران تمایل خود را برای از سرگیری روابط با عربستان نشان داد و این کشور برای ادامه توافق هسته‌ای به شبکه قوی ارتباط با کشورهای اروپایی نیاز دارد. علاوه بر این روابط ایران با روسیه نزدیکتر شده است. همچنین چین نیز با این کشور یک توافق‌نامه استراتژیک به ارزش 400 میلیارد دلار به مدت 25 سال امضا کرد .

با لغو تحریم‌های ایران سیاست دولت دموکرات آمریکا به چالش کشیده می‌شود و رشد قدرت ایران می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای هم‌پیمانان ایالات متحده داشته باشد.همچنین رویای تغییر داخلی در ایران برای بایدن دشوار خواهد بود.

روزنامه القدس العربی

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود