سود میانگین شرکت‌های بورسی در سال گذشته 2.6 برابر شد

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مراسم رونمایی از سه سامانه الکترونیکی در سازمان بورس اظهار داشت: سال گذشته با وجود اینکه رشد اقتصادی در دنیا منفی بود اما میانگین سود شرکت‌های بورسی نسبت به سال قبل 2.6 برابر شد؛ در برخی از گروه‌ها 14.5 برابر شد و در برخی از گروه‌های صنعت 6 برابر شد و این به خاطر این است که شرکت‌های بورسی شرکت‌های برتر کشور هستند.

دژپسند این را هم گفت: البته رشد اقتصادی سال گذشته 3.6 درصد بود، رشد صنعت 7.7 درصد و رشد خدمات 2.7 درصد بود که به خاطر شرایط کرونا بخش خدمات آسیب بیشتری دید.

وی در مورد یکی از دلایل ریزش بورس از نیمه سال گذشته عنوان کرد: متأسفانه برخی افراد سهامداران حقیقی را ترساندند و از 21 مرداد سال گذشته ریزش بازار شروع شد. ما مجبور بودیم متناسب با آن دوره تصمیماتی اتخاذ کنیم از جمله اینکه در دوره قبل یعنی زمان رونق گفته بودیم شرکت‌هایی که تا 25 درصداز سهام خود را در بورس شناور کنند از رسیدگی به حساب‌‌های مالیاتی در سال‌های قبل معاف می‌شوند اما بعد از ریزش بازار برعکس تلاش کردیم بازارگردان‌ها را فعال کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به گفته معاون وزیر صمت 140 شرکت آماده پذیرش در بورس و در صف پذیرش قرار دارند. همچنین براساس سیاست‌های شورای عالی بورس اوراق تبعی، اوراق خزانه، همچنین شرکت‌های بازارگردان و سبدگردان در نظر گرفتیم و حتی برای تأمین مالی صندوق تثبیت بازار راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کردیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار صورت‌های مالی سازمان بورس به صورت شفاف اعلام شد و از محل کارمزد این سازمان 1900 میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار کمک شد تا ااین صندوق از بازار حمایت مؤثری بکند.

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی بورس در سال گذشته استفاده از منابع صندوق توسعه بود که تا بازار به نقطه پایداری برسد. همچنین با مصوبات دولت و مصوبات ستاد هماهنگی سران قوا برخی از حرکت‌هایی که در حمایت از بازار سرمایه مؤثر بود تصویب کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: ما برای شرایط مختلف راه‌حل‌ها و سناریوهای مختلف دیده بودیم؛ سال گذشته در مجموع بازار سرمایه 155درصد رشد کرد که از سایر بازارها بازدهی بهتری داشت.

دژپسند همچنین در مورد اینکه عده‌ای گفته‌اند دولت سال گذشته جیب خود را از بازار سرمایه پر کرد، گفت: سال گذشته در مجموع 681 هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای اقتصاد انجام شد که شامل تأمین مالی برای شرکت‌های بورسی، شرکت‌های عمومی و دولت، همچنین اوراق و اسناد خزانه، عرضه‌های اولیه و افزایش سهام شناور شرکت‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: از کل این رقم 32 هزار میلیارد تومان در بازار سهام و 62 هزار میلیارد تومان در بازار بدهی با انتشار اوراق برای دولت تأمین مالی شد که البته بازار بدهی مربوط به سرمایه‌گذاران حقیقی نبود و صندوق‌ها اوراق دولتی را خریدند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم دولت برای تأمین مالی خود دست در جیب مردم کرد و آنگونه که عده‌ای متأسفانه گفتند 300 هزار میلیارد تومان توسط دولت تأمین مالی انجام شد در حالیکه واقع امر فقط 32 هزار میلیارد تومان در بازار سهام یعنی یک دهم این رقم انجام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار بدهی در سال گذشته به عنوان یکی از منابع تأمین مالی به شمار می‌رفت که نسبت به سال قبل 5.5 برابر شد؛ همچنین عرضه‌های اولیه به تأمین مالی شرکت‌های بورسی کمک می‌کند. افزایش شناوری سهام نیز به تأمین مالی کمک می‌کند.

دژپسند تأکید کرد: برای برون رفت از شرایط اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است که به بازار سرمایه مراجعه کنیم و تأمین مالی اقتصاد از بانک‌ پایه بودن به سمت بازار پایه حرکت کند و حداقل 50 درصد تأمین مالی اقتصاد از بازار سرمایه انجام شود.

وی افزود: سازمان بورس باید وظیفه هدایتگری و ریل‌گذاری انجام دهد اما به هیچ وجه نباید قیمت‌گذاری برای کالاهای بورسی انجام دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال گذشته برای 2 میلیون سهامداری که تازه وارد بازار شده بودند پیامک زدیم که چگونه سرمایه‌گذاری کنند و هشدار داده بودیم و مرتب می‌گفتیم مطالعه، مشاوره و سپس معامله انجام شود.

دژپسند همچنین عنوان کرد: برای ترغیب شرکـت‌ها به افزایش شناوری سهام تصویب کردیم شرکت‌هایی که تا 25 درصد از سهام خود را وارد بورس کنند از رسیدگی حساب‌های مالیاتی در سال‌های قبل معاف می‌شوند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود