مانعی دیگر پیش‌روی داوطلبان آزمون وکالت

سه روز پیش بود که رئیس قوه قضاییه «آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» را ابلاغ کرد. آیین‌نامه‌ای که علاوه بر وضع برخی ضوابط تازه برای حرفه وکالت، شرایط و محدودیت‌های تازه‌ای نیز برای شرکت در آزمون وکالت و اخذ پروانه وکالت ایجاد خواهد کرد.

داشتن حداقل سن ۲۴ سال تمام و کسب نمره ۶۰ درصد از کل نمره آزمون دو شرط مهمی هستند که برای اولین بار در این آیین نامه ذکر شده‌اند. علاوه بر آن دو منبع متون فقه در حد تحریر الوسیله امام خمینی (ره) و حقوق اساسی براساس ماده ۴۱ این آیین نامه به منابع سوالات آزمون وکالت افزوده شده‌ است.

وضع این شرایط در آیین نامه جدید اعتراض بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون وکالت و جوانانی که در آستانه فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق هستند را به همراه داشت. این داوطلبان که اغلب ۲۲ یا ۲۳ سال دارند و آینده خود را در وکالت می‌بینند حالا با یک وقفه ۱ تا ۲ ساله برای شرکت در آزمون مواجه شده‌اند.

در همین راستا کمپین‌هایی نیز برای حذف این شرط ایجاد شده است که «مطالبه حذف شرط سنی ۲۴ سال از آزمون‌های وکالت» در سامانه فارس من یکی از آن‌هاست.

محدودیت سنی ۲۴ سال برای شرکت در آزمون وکالت مستند به «قانون وکالت» است

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق رئیس دیوان عدالت اداری و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به عنوان معاونتی که تدوین آیین‌نامه‌ها در قوه قضاییه را به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره علت تعیین محدودیت ۲۴ سال تمام برای شرکت در آزمون وکالت اظهار کرد: این آیین‌نامه در اجرای قانون وکالت است و اتفاقا در قانون بر روی محدودیت سنی ۲۵ سال تأکید شده است و این آیین نامه در اجرای آن قانون است و آن قانون نسخ نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پیشتر چنین محدودیتی وجود نداشته است؟ گفت: اینکه این محدودیت بوده یا نه مسئله‌ای نیست و عیبی ندارد. مسئله این است که این نص قانون است. شما قانون وکالت را ببینید، این آیین نامه در اجرای آن است و ما نمی‌توانیم قانون را کم و زیاد کنیم.

طرف مطالبه مجلس است!

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به این پرسش که چه مرجعی می‌تواند این شرط را حذف کند، اظهار کرد: تنها مجلس می‌تواند این شرط را حذف کند.

اشاره سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به بند ۳ ماده ۷ قانون وکالت، مصوب ۱۳۱۵/۱۱/۲۵ است که تصریح می‌کند به اشخاصی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال است، اجازه وکالت داده نمی‌شود.

با این حال تا پیش از این چنین محدودیتی برای شرکت در آزمون وکالت و اخذ پروانه وکالت از کانون‌های وکلا وجود نداشت اما آیین نامه مذکور که به نظر می‌رسد از آزمون وکالت ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد، این محدودیت را برای شرکت در آزمون در نظر گرفته است.

حال باید دید مجلس شورای اسلامی که مدت‌هاست در تلاش است تا موانع زائد برای اخذ پروانه وکالت را رفع کند، نسبت به این محدودیت تازه برای متقاضیان جوان اخذ پروانه وکالت چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

منبع: فارس

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود