اعلام موضع روسیه درباره بازگشت به برجام

یک مقام روسیه گفته انتظار دارد بازگشت آمریکا به برجام تا قبل از ۱۴ جولای اتفاق بیفتد.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته مسکو انتظار دارد گفت‌وگوها برای بازگرداندن آمریکا به برجام قبل از فرا رسیدن ششمین سالگرد حصول برجام در روز ۱۴ جولای (۲۳ تیرماه) با موفقیت به اتمام برسند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوهای وین حاصل شده است. او گفت: «ظرف این سه ماه، هیأت‌های [طرف‌های برجام] به پیشرفت‌های محسوسی در زمینه مشخص کردن معیارها و چگونگی روند احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به علاوه تصریح کرده طرف‌ها توانسته‌اند اقداماتی که لازم است از سوی ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام انجام شوند و همچنین ترتیب انجام آن اقدامات را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: «آنها موفق شدند اقداماتی که لازم است ایران و آمریکا انجام دهند و همچنین ترتیب آنها را مشخص کرده و همچنین، نحوه رسمی‌سازی تعهدات متناظر و اطمینان یافتن از نظارت بر آنها را تحلیل کنند.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

زاخارووا در بخش دیگری از سخنانش به توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و بازگرداندن فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی را جزو اولویت‌ها دانست است.

او گفت: «بازگرداندن فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، تا حدی که در برجام پیش‌بینی شده نیز جزو اولویت‌ها است.»

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق چند هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد. ایران بعد از منقضی شدن این توافق در هفته گذشته هنوز برای تمدید آن تصمیم نگرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته گزارشی درباره تمدید نشدن این تفاهم به شورای حکام این نهاد بین‌المللی ارائه کرد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده اقدام این کشور در رسیدن به تفاهم فنی با آژانس اتمی بر مبنای اصول سیاسی حاصل شده و نه بر اساس تعهدات و بنابراین، آژانس حقی برای درخواست از ایران در خصوص تمدید آن نداشته است.

زاخارووا در بخش دیگری از اظهاراتش یادآوری کرد دولت آمریکا هنوز اقدامی در جهت کنار گذاشتن سیاست موسوم به «فشار حداکثری» انجام نداده است.

شب گذشته «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل هم تصریح کرد که دولت فعلی آمریکا کماکان در حال ادامه مسیر فشار علیه ایران است. او به کشورهای غربی توصیه کرد چنانچه خواستار توافق با ایران هستند، دیونمایی از این کشور را کنار بگذارند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود