آمادگی کشور در برابر وقوع حوادث ارتباطی به تغییر دولت‌ ها ندارد

کریم همتی امروز در نخستین جلسه ستاد ملی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این مانور در نخستین ساعات کاری اداری برگزار شد، گفت: این مانور را در اولین ساعت صبح که به صورت غیرمعمول رخ می‌دهد برگزار کردیم و به همه اعضا فراخوان حضور دادیم تا عملیات اضطراری را تمرین کنیم.

وی با بیان اینکه همواره علم، تخصص و تجربه افراد در بحران‌ها باعث مدیریت بهتر آن می‌شود، گفت: افرادی که در این ساعت، دور میز مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر حضور دارند، شایسته‌ترین کسانی هستند که ما می‌توانیم در بحران‌ها روی آن‌ها حساب کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هدف از برگزاری این مانور، ارزیابی کامل از توان هلال‌احمر در بحران‌ها است، افزود: مانورها طوری برگزار شود تا توان هلال‌احمر را در آنها محک بزنیم، محک واقعی برای انجام مانورهای تیرماه جزو اهداف ما است که هماهنگی‌های لازم در این خصوص بر عهده دبیرکل و رئیس سازمان امدادونجات گذاشته‌شده است.

همتی با بیان اینکه هر فرد باید جایگزین اول و دوم برای حضور در بحران‌ها داشته باشد، ادامه داد: مکانیسم برگزاری مانور باید به‌گونه‌ای طراحی شود که سیستم بتواند افراد جایگزین را تعیین کند تا اگر افراد امکان حضور نداشتند به سرعت جایگزین شوند، همچنین تلفنی غیر از تلفن همراه برای افراد تعیین شود که امکان دسترسی همه‌جانبه وجود داشته باشد و برخی مدیران به تلفن ثریا دسترسی داشته باشند تا در هنگام بروز حادثه و قطع شدن راه‌های ارتباطی از آن طریق به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمادگی کشور در برابر وقوع حوادث ارتباطی به تغییر دولت‌ها ندارد، گفت: هلال‌احمر به‌هیچ‌وجه یک‌نهاد سیاسی نیست و باید آمادگی جمعیت هلال‌احمر در برابر بحران‌ها تا آخرین لحظه قبل از استقرار دولت جدید به حد مطلوبی بالا باشد، زیرا طبیعت با ما هماهنگ نمی‌کند و وقوع حادثه ارتباطی با مسائل سیاسی در کشور ندارد، مانورهای تیرماه به همین دلیل اجرا خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در این مانورها ایرادات مشخص می‌شود، افزود: جایگاه ملی ما در این مانور دیده می‌شود و باید همواره فرض بر وقوع بحران بگذاریم، بنابراین استدعا داریم که ایرادات مانور دور میزی خیلی زود رفع و مانور بعدی بدون اشکال برگزار شود، همچنین مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال‌احمر (ECC) مستقر در ساختمان صلح باید همه امکانات eoc سازمان امدادونجات را برای برگزاری مانور در اختیار داشته باشد؛ این امکانات هم شامل نرم‌افزارها، تلفن‌ها و سایر وسایل ارتباطی است.

زلزله سی‌سخت یک تجربه موفق بود

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله سی‌سخت یک تجربه موفق بود، ادامه داد: در زلزله سی‌سخت، دبیرکل جمعیت به سرعت در محل حادثه حضور پیدا کرد و نیروهای نظامی و محلی، هلال‌احمر را به شکل بسیار عالی پشتیبانی کردند که برای ما یک تجربه خوب بود و هیچ‌یک از نیروهای دیگر در کار هلال‌احمر دخالت نکردند. در بازدیدهای مسئولان مانند معاون اول رئیس‌جمهور و آقای رئیسی نیز کسی از هلال‌احمر گلایه‌ای نداشت.

همتی به بعد رسانه‌ای و پوشش اخبار در بحران‌ها اشاره کرد و گفت: در دوره‌های قبل اگر اتفاقی در سطح استان یا منطقه رخ می‌داد چند روایت مختلف از ابعاد خسارت به رسانه‌ها مخابره می‌شد و هرکس از آن چیزی که خودش دیده بود موضوع را روایت می‌کرد اما در این دوره و بعد از انتخاب سخنگوی جمعیت، معضل برطرف شد.

وی به لزوم در اختیار داشتن وجه نقد در بحران‌ها اشاره کرد و افزود: سیستم بانکی از بعدازظهر پنجشنبه تا صبح شنبه تعطیل است و این احتمال وجود دارد که حادثه در همین ایام رخ بدهد، از این رو وجود وجه نقد برای رفع امور امری ضروری است که لازم است با هماهنگی دبیر کل و خزانه‌دار این موضوع بررسی شود.

در ادامه این جلسه محمدحسن قوسیان مقدم دبیر کل جمعیت هلال‌احمر نیز با بیان اینکه این جلسه نخستین بار است که برگزار می‌شود، گفت: جلسه ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری برای اولین بار برگزار می‌شود؛ با توجه به اینکه بعد از زلزله بم، عملیات سنگینی که ابعاد بین‌المللی هم داشته باشد نداشته‌ایم، باید شرح وظایف اعضا یک‌بار دیگر مرور شود، ازجمله نحوه جمع‌آوری کمک‌ها، نحوه اعزام امدادگران، فعال بودن همه حوزه‌ها، هماهنگی هر حوزه با ستاد مربوط به خودش و دیگر موضوعات.

وی با اشاره به غیرسیاسی بودن فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر گفت: اکنون فشار افکار عمومی روی هلال‌احمر وجود دارد زیرا تغییر و تحولات در جمعیت وابسته به تحولات سیاسی نیست و باید همچون گذشته برای وقوع بحران و در ادامه برگزاری مانورها آماده‌باشیم، هلال‌احمر که نمی‌تواند منتظر جابه‌جایی دولت‌ها باشد اگر ذره‌ای تعلل وجود داشته باشد در بحران‌ها امکان مدیریت آن را نداریم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود