گمرک اعلام کرد
۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در حال فساد

جمال ارونقی گفت، بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور موجود است که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است.

به گزارش باطن به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در پاسخ  سوالی مبنی بر اینکه میزان فعلی کالاهای اساسی در گمرکات کشور چقدر است؟   اظهار کرد: کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن است. بیشترین مقدار این کالاها در بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تن کالا است.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر آن ۱۹ فروند کشتی یا شناور داریم که ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی اعم از روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و نهاده‌های دامی را در بنادر کشور تخلیه می‌کنند. همچنین ۲۸ فروند کشتی داریم که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو، روغن، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، گندم و شکر را در خود جای داده اند. این موارد در لنگرگاه منتظر هستند و معمولا مشکلات اسنادی دارند یا موارد دیگری که فعلا اجازه پهلو گیری به آن‌ها داده نشده است.

او افزود: ۱۹ فروند از ۲۸ مورد در بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. با در نظر گرفتن کالاهایی که تخلیه شدند، کالاهایی که در حال تخلیه هستند و کالاهایی که در لنگرگاه منتظر هستند، مجموعا ۶ میلیون و ۳۱۲ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم. معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها توسط شرکت‌های خصوصی و ۵۰ تا ۶۰ درصد دولتی است، اما در کل این درصدها متغیر بوده بستگی به نوع ورود آن‌ها دارد.

معاون فنی گمرک در پاسخ به وضعیت فعلی این کالاها به علت فساد پذیر بودن بخش زیادی از آن‌ها تصریح کرد: بالای ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور هستند که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است. این موارد یا صاحبان آن‌ها مشکلی برای اظهار دارند و به گمرک ارسال نشده و یا قسمتی از کالاهایی است که قبلا به صورت درصدی ترخیص شده یا مشکلات دیگری اعم از عدم امکان ارائه تامین کد رهگیری بانک یا کد تامین ارز یا سایر مشکلات که باعث شده این کالاها فعلا قابلیت ترخیص را پیدا نکنند.

او افزود: علاوه بر اینکه این مشکلات باید حل شوند، در کنار آن با توجه به ماندگاری این کالاها اکثر آن‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و هر زمان که قابلیت ترخیص پیدا کنند حتما مجوزهای قانونی معتبر مانند مجوز قرنطینه توسط گمرک بررسی و در صورتی که مشکل خاصی نداشتند اجازه ترخیص کالا داده می‌شود.

ارونقی در پاسخ به دلایل اصلی عدم ترخیص این کالاها اظهار کرد: به صورت کلی اولین مانع اشتباه بودن روند تجارت خارجی است مبنی بر اینکه بسیاری از صاحبان کالاها بدون اینکه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوزهای لازم برای ورود را اخذ کنند، بدوا نسبت به دپو کردن کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور اقدام می‌کنند و متعاقبا ثبت سفارش این کالا صورت می‌پذیرد، بنابراین باید به نحوی بازنگری شود. به بیان دیگر کالایی که مجوز ورود نگرفته و وضعیت ارزی آن مشخص نشده قابلیت حمل پیدا نکند. یعنی ماه هاست که کالا تخلیه شده و بعدا ثبت سفارش صورت گرفته باشد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود