نظرسنجی‌های دست‌ساز و روشهای جدید و عجیب!
جمع کردن آرا در سامانه انتخاب وزیر رییس جمهور

برخی از افراد درصدد هستند با نظرسنجی‌های دست‌ساز، جمع کردن آرا در سامانه انتخاب وزیر، ارسال پیامک و سخنرانی در محافل مختلف نام خودشان را برای وزارت میراث فرهنگی بر سر زبان‌ها بیندازند.

این روزها گمانه‌زنی برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی شکل‌های عجیب و گاهی خنده‌داری به خود گرفته است. برخی افراد خود را لایق و اصلح برای وزارت می‌دانند و برخی دیگر با راه‌اندازی نظرسنجی‌ها و سامانه‌های رأی‌گیری سعی دارند نامشان را بر سر زبان‌ها بیندازند تا شاید پیشنهاددهندگان گزینه‌های اصلح‌تر به ریاست جمهوری، این افراد را نیز ببینند و تصور کنند آنها هم می‌توانند گزینه‌ای برای وزارت باشند.

در این میان افرادی هستند که تا به حال هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند اما شاید به دلیل ارتباط با چند مقام مسئول یا فعالیت‌های چند ساله تصور می‌کنند می‌توانند در این سمت قرار گیرند با این توجیه که از بسیاری وزرا و رؤسای دیگر این سازمان عملکرد بهتری داشته‌اند و لااقل چند سالی است که در حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه فعالیت کرده‌اند.

برخی هم می‌گویند که بی شک گزینه بهتری از همه کسانی خواهند بود که رئیس جمهور در لحظات آخر از میان افراد ناآشنا انتخاب می‌کند. چون در چند سال اخیر دولتمردان ایران ثابت کرده‌اند سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوتی است که رئیس جمهور می‌تواند هر یک از گزینه‌های خود را که نتوانسته‌اند رأی اعتماد از مجلس بگیرند در این سازمان منصوب کند. حالا که این سازمان به وزارت تبدیل شده است شاید گزینه‌ای انتخاب شود که آن فرد در جای دیگری شانس گرفتن رأی اعتماد را از مجلس نخواهد داشت.

در روزهای اخیر خبرنگاران حوزه گردشگری در فضای مجازی با حضور فعال خود سعی کردند تا نظر اهالی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را درباره ویژگی‌های وزیر مورد انتظار خود بدانند. از آنجا که در همکاری‌های گروهی و مجازی بیشتر فعالان حوزه گردشگری حضور دارند تا دو حوزه دیگر میراث فرهنگی و صنایع دستی، تشکل‌های گردشگری در این نشست‌های مجازی حضور فعال‌تری داشتند.

دویدن فعالان، دور صندلی وزارت میراث فرهنگی با روشهای جدید و عجیب!

با این وجود نظر اهالی سه حوزه بر این بود که وزیر جدید میراث فرهنگی حتی اگر متخصص این حوزه نیست اما باید بتواند مدیریت خوبی داشته باشد، بهتر است در سه حوزه کاری این وزارتخانه، تسلط داشته، وجاهت علمی داشته باشد و فعالان سه حوزه اتفاق نظر روی او داشته باشند. از همه مهم‌تر او باید بتواند قدرت چانه زنی برای دریافت بودجه، بالا بردن جایگاه این وزارتخانه و برنامه‌ریزی در سطح کلان و همگام کردن وزارتخانه‌های دیگر با این وزارت را داشته باشد. چون در تمام این سال‌ها آنچه که از رؤسای این سازمان دیده نشده همین ویژگی‌ها بود و برعکس، این افراد، سازمان را به حاشیه کشانده و موضوعات آن را سیاسی کرده‌اند.

پر کردن سامانه برای نمایش بیشتر یک نام

برخی از همین فعالان نیز اعلام کردند که هیچ امیدی به بیان خواسته‌ها به رئیس جمهور ندارند چون در چند سال گذشته دیده‌اند که هیچ وقت این جلسات و نشست‌ها نتیجه‌ای نداشته است. به عنوان مثال محسن امامی از فعالان گردشگری در یکی از این نشست‌ها گفت که ما حتی در جلسه‌ای که گفتند جمع بندی آن منجر به انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی خواهد شد، حضور پیدا کرده و افرادی را معرفی کردیم در نهایت تنها کسی که انتخاب نشد، افرادی بودند که پیشنهاد کرده بودیم!

با این وجود برخی دیگر از افراد امیدهایی دارند آن هم با وجود سامانه‌ای که در آن اعلام شده، افراد و صاحب نظران، پیشنهادهای خود را برای وزیر هر وزارتخانه اعلام کنند. در این سامانه که با عنوان یاران رئیسی راه اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند.

کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن از جمله ویژگی‌هایی است که رئیس جمهوری منتخب بر آنها تاکید کرده است.

انتخاب وزیر اصلح توسط تشکل‌ها و اختلاف نظر بر سر اسامی!

در کنار این فعالیت‌ها، تعدادی از تشکل‌های گردشگری دور هم جمع شده و در اجماع نظری، به سه نفر از کسانی که تصور کردند می‌توانند در قامت وزیر باشند، رأی دادند و در نامه‌ای قصد دارند تا آنها را به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند. یکی از آنها استاد دانشگاه، یکی دیگر رئیس یکی از تشکل‌ها و دیگری هم نماینده مجلس است.

در اقدام موازی و دیگری، تعدادی از تشکل‌های مردم نهاد و در حوزه صنایع دستی نیز همین جلسه را تشکیل داده و آنها هم به نام سه نفر رسیدند تا بتوانند به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند این در حالی است که هر دو تشکل گردشگری و صنایع دستی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که کاش بهتر بود، دو جلسه با هم برگزار می‌شد.

حالا اما پس از بحث و تبادل نظرهای مجازی درباره انتخاب این افراد، هر دو گروه متوجه شده‌اند که می‌توان یک بار دیگر بر اسامی انتخاب شده، تجدید نظر کرد. هر چند که اقدام این تشکل‌ها برای امید داشتن به بررسی‌هایشان ستودنی است اما باید هر دو گروه بدانند که ممکن است اصلاً توجهی به انتخاب آنها نشود.

با این وجود برخی از کارشناسان با کمال تعجب از دیگران می‌خواهند تا این افراد برنامه‌های خود را برای وزارت بیان کنند! این در حالی است که این انتخاب از سوی تشکل‌های خصوصی انجام شده و اصلاً بحثی درباره وزیر شدن آنها مطرح نیست که این افراد به مرحله تدبیر برای برنامه بیندیشند. این موضوع یکی از اعجاب‌انگیزترین اقدامات در روزهای اخیر بود!

شرکت در نظرسنجی و پیشنهاد مسئولیت برای فرد مورد نظر!

در کنار این اقدام، برخی دیگر که تصور می‌کنند فعالیت‌هایشان به خصوص در حوزه گردشگری دیده نشده است، در سامانه‌های نظرسنجی شرکت کرده و اطرافیان و اقوامشان را تشویق می‌کنند تا به آنها رأی دهند و گزینه‌هایی را نیز برای انتخاب بهتر پیش روی مخاطب قرار می‌دهند با این عنوان که این فرد به نظر شما مناسب کدام گزینه‌هاست، وزیر میراث فرهنگی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ….

شرکت در سامانه‌های نظرسنجی و درخواست از اطرافیان و اقوام برای پر کردن این فرم‌ها راه دیگری برای دیدن شدن استدر نهایت نیز وقتی رأی برای یکی از سمت‌ها بیشتر شد، آن را در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند! این اقدامات از کسانی که سال‌ها در حوزه‌های تخصصی فعالیت کرده‌اند به دور از انتظار و گاهی مضحک به نظر می‌رسد و این سوال را به وجود می‌آورد که واقعاً نزد خود چه فکری می‌کنند؟

برخی دیگر سیستم پیامکی را پیش گرفته‌اند و به هر کسی که در این سه حوزه فعال است، پیامک داده و می‌نویسند:

سلام و ارادت دوستان گرامی

لطفاً در این سایت ثبت نام نموده و آقای دکتر…. را به عنوان مدیر کاربلد مجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد بفرمائید.

در نهایت هم، رزومه‌ای از فعالیت‌های خود اعم از نوشتن مقاله‌های فارسی و انگلیسی و مشاوره در سطح مدیران کل و مسئولیت‌های خرد و درشت مدیریتی ضمیمه این پیامک‌ها می‌کنند!

سخنرانی برای بهتر دیده شدن!

اقدام دیگر پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. افرادی در یکی از هتل‌های تهران اقدام به برگزاری همایش‌هایی جهت دار کردند همایش‌هایی که نشان می‌داد، قصد دارند تا درباره وزیر میراث فرهنگی صحبت شود، اما به صورت سازمان یافته در نهایت منجر به معرفی چند نفر به عنوان پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی منجر می‌شد.

برخی نسبت به این انتخاب‌ها موضع نشان دادند و تصور کردند که قرار است مدیرانی که سال‌ها به دلایل مختلف از سازمان میراث فرهنگی کناره کشیده‌اند و یا کنار گذاشته شده‌اند دوباره به سر کار بیایند. در این راستا افرادی نیز معرفی شدند که در عمل، انتخاب آنها به دلایل مختلف به حاشیه رفت و در اصطلاح به مهره‌های سوخته تبدیل شدند.

این ستادها پس از انتخابات نه در قالب فعالیت‌های تبلیغاتی بلکه با هدف فعالیت‌های مشورتی به کار خود ادامه دادند یکی از این ستادها، مربوط به فعالان اقتصادی و صنعتگران بود که زیر مجموعه آن کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته گردشگری و صنایع دستی نیز شکل گرفت. در این کمیته هم افراد مختلف برای وزارت بررسی می‌شدند و چالش‌ها و برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت تا اینکه آیت الله رئیسی در دیداری با مجموع ستادهای خود از آنان تشکر کرده و به صراحت پایان کار و انحلال ستادها را اعلام کرده و گفته که از این به بعد شورایی و ستادی وجود ندارد.

گفته شده بود که این اقدام رئیسی برای جلوگیری از سهم‌خواهی‌های پی در پی برخی از اعضای ستاد صورت گرفت.

برخی از رؤسای تشکل‌های گردشگری به این ستاد رفت و آمد داشتند و اعلام می‌کردند که گزینه‌ای مناسب برای وزارت گردشگری هستند. برخی دیگر رسانه‌هایی را در اختیار داشته و سفارش مصاحبه می‌دهند تا هم صنف‌های خودشان اعلام کنند که هیچ کسی شایسته‌تر از او نمی‌تواند وزیر گردشگری ایران باشد.

یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ

جنجال بر سر نشست روی صندلی وزارت کم نیست حتی در میان آنها اختلاف نظر نیز وجود دارد که همین وزیر فعلی نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد این در حالی است که پیشنهاد دهندگان، همیشه از عملکرد وزیر فعلی انتقاد داشته‌اند!

برخی می‌گویند وزیر فعلی نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد این در حالی است که همیشه از عملکرد او انتقاد داشته‌اند

این هم یکی دیگر از عجایب رفتارهای این روزها در انتخاب وزیری است که در نهایت باید توسط رئیس جمهور منتخب معرفی شود و نمایندگان مجلس نیز به آن رأی دهند.

اما عجیب‌تر اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس در حال تلاش برای گرفتن پست وزارت هستند، پستی که قبلاً هم اشاره شده بود، نمایندگان بهتر است حضور در کابینه دولت را از سر به دور کنند اما همچنان با فعالیت در این حوزه، رفتن به سراغ برخی از حوزه‌ها به صورت سرزده و نامه نگاری‌ها سعی دارند اعلام کنند در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسلط کافی را دارند.

گوشه چشمی به سوار شدن در اتوبوس وزیر فعلی

در میان تشکیلات وزارت میراث فرهنگی نیز افراد دست از کار نکشیده‌اند تا وزیر جدید به آنها معرفی شود. تعدادی از کارکنان و مدیران نیز در حال رایزنی هستند تا مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی را روی کار بیاورند عده‌ای دیگر با وجود اینکه در ستاد آیت الله رئیسی فعال بودند اما گوشه چشمی نیز به وزارت وزیر فعلی دارند و حتی درصدد هستند تا رایزنی با برخی از مراکز را انجام دهند شاید با اتوبوس وزیر که از کیش به تهران رسیده بود، به ارگان دیگری مهاجرت کنند منتها اگر کسی متوجه فعالیت‌های زیرپوستی آنها نشود و کسی نفهمد که هم سنگ وزیر فعلی را به سینه می‌زنند و هم سنگ کسانی که بیشترین شایعات درباره شان پیچیده شده است.

به هر حال شاید تیر آخر را شخص رئیس جمهور منتخب زده باشد که گفت وزرا از میان شایعات انتخاب نمی‌شوند.

رئیسی همچنین پیش از انتخابات اعلام کرده بود کسی که وارد دولت آینده او می‌شود به نماد دولت تبدیل خواهد شد و باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد، به همین دلیل افرادی که در ستادش هستند لزوماً از اعضای کابینه احتمالی او نخواهند بود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود