باطن بررسی می‌کند؛
گزینه‌های اصلی در میان فهرست 41 نفره/مستاجر ساختمان بهشت کیست؟

با انتشار فهرست ۴۱ نفره  گزینه‌های شهرداری تهران توسط شورای شهر منتخب دوره ششم، اکنون دیگر گمانه‌زنی‌ها به همین فهرست محدود می‌شود و می‌توان گزینه‌های جدی‌تر را از دل این فهرست بیرون کشید.

به گزارش پایگاه خبری باطن، با انتشار فهرست اولیه گزینه‌های شهرداری تهران توسط شورای شهر منتخب دوره ششم که شامل نام ۴۱ نفر از افرادی است که به اعتقاد اعضا می‌توانند بر مهم‌ترین صندلی بهشت تکیه بزنند، گمانه‌زنی‌ها به همین فهرست محدود می‌شود.

در این فهرست نام‌های رنگارنگی به چشم می‌خورند که طیف متنوعی از جریان‌ها، گرایش‌ها و  تخصص‌ها را تشکیل داده‌اند. اما با یک نگاه سطحی به فهرست می‌توان به سرعت متوجه شد که تعداد زیادی از این نام‌ها فرسنگ‌ها با جایگاه شهرداری تهران فاصله داشته و حتی برای مناصب پایین‌تر از آن نیز مناسب به نظر نمی‌رسند. این مطلب از سخنان مهدی چمران، منتخب شورای شهر ششم تهران و رئیس احتمالی این شورا نیز قابل فهم است. وی در گفتگو با خبرگزاری فارس به صراحت، شمار بسیاری از این نام‌ها را از جایگاه شهردار تهران «بسیار دور» توصیف کرد که تنها به عنوان نام، مطرح شده اند.

ناصر امانی دیگر منتخب شورای ششم نیز اظهار کرد که احتمالا از این فهرست ۱۰ نفر انتخاب خواهند شد و ۳ نفر به مرحله بعدی خواهند رفت که همان مرحله رای‌گیری نهایی شورا برای شهردار خواهد بود.

از سوی دیگر طبق اظهارات مهدی چمران و برخی دیگر از منتخبان شورای ششم، شهردار تهران باید کسی باشد که سابقه مدیریت موفق پروژه‌های بزرگ را داشته باشد و یا به بدنه شهرداری نزدیک باشد. با توجه به اینکه شهردار تهران در اندازه یک وزیر کابینه و شاید بیشتر از نیز هست، پس این سابقه مدیریتی باید در سطح ملی یا در سطوح بالای خود شهرداری تهران باشد.

با توجه به این ویژگی‌ها، بسیاری از نام‌ها خود به خود کنار خواهند رفت. شماری از این گزینه‌ها نیز در حال حاضر جایگاه‌های فرماندهی نظامی دارند یا منصوب مقام معظم رهبری در نهادهای مختلف هستند که بعید به نظر می‌رسد علاقه‌ای به جایگاه شهرداری تهران داشته باشند. برخی دیگر نیز اصلا بازنشسته هستند و امکان تصدی این پست را ندارند.

اگر این افراد و افراد که سابقه خاصی ندارند را کنار بگذاریم، باقیمانده اسامی در حدود همان ۱۰ نفری خواهند شد که امانی به آن اشاره کرده بود، ضمن اینکه تعدادی از این ۱۰ نفر از بخت حضور در کابینه سیزدهم نیز برخوردارند که همین موضوع ممکن است آنها را از حضور در بهشت منصرف کند.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به سوابق افرادی از این فهرست که بخت بسیار بیشتری نسبت به دیگران برای جانشینی پیروز حناچی دارند.

۱ –مهندس رستم قاسمی که از طرف طیف نزدیک به چمران و سروری به فهرست معرفی شده است، ۵۷ سال دارد و فعالیت خود را ابتدا در سپاه پاسدارن آغاز کرد  و تا فرماندهی ۴ ساله بر قرارگاه سازندگی خاتم پیش‌رفت. وی نیمی از دولت دهم را در کسوت وزیر نفت در کابینه حاضر بود و پس از آن نیز مسئولیت‌های متعددی در حوزه‌های عمرانی و نفتی بر عهده داشته است که مهم‌ترین آن معاونت اقتصادی سپاه قدس بوده است، حضور قاسمی در فهرست شهرداران احتمالی تهران در حالی است که وی از گزینه‌های جدی حضور در کابینه رئیسی برای چندین وزارت‌خانه نیز به شمار می‌رود و باید دید که سرنوشت او به کدام سو خواهد کشید.

2-علی نیکزاد ۵۶ ساله و در حال حاضر نایب‌رئیس مجلس یازدهم است. استانداری اردبیل در دولت نهم  و وزارت راه‌ و شهرسازی دولت دهم از دیگر سمت‌های نیکزاد است. پروژه مسکن مهر که از بزرگترین و در عین حال جنجالی‌ترین پروژه‌های کشور در سال‌های اخیر است در زمان وزارت وی آغاز شد. هرچند سوابق وی در ارتباط با جایگاه شهرداری تهران است، اما حضور وی در بهشت چندان محتمل نیست وی که از طرف طیف چمران – سروری به فهرست معرفی شده است، در دوره گذشته و دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری مسئولیت ستاد ابراهیم رئیسی را بر عهده  داشت از گزینه‌ها اصلی حضور در سطوح بالای کابینه سیزدهم است و اگر قصد کوچ از بهارستان را داشته باشد به پاستور نزدیک‌تر خواهد بود تا بهشت.

3– سردار سعید محمد فرمانده جوان و سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه نیز که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را داشت، اما در گذشتن از سد شورای نگهبان ناکام ماند نیز در این فهرست قرار دارد، وی که بخت حضور در کابینه را نیز داراست از سوی طیف نزدیک به سروری معرفی شده است. اما سابقه وی تنها همان حضور نزدیک به دو ساله در قرارگاه است.

4 – صولت مرتضوی شهردار سابق مشهد و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت احمدی نژاد نیز از طرف  طیف سروری در فهرست قرار گرفته است، اما با توجه به رابطه نزدیک مرتضوی با ابراهیم رییسی به نظر می‌رسد محل اقامت وی برای چهار سال آینده پاستور و حومه خواهد بود نه همسایگی با پارک شهر.

۵ – محمد فروزنده از دیگر گزینه‌های معرفی شده از سوی طیف نزدیک به چمران است که بخت حضور در مرحله بعد را دارد. این عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت که ۶۱ ساله است در حال حاضر سمت اجرایی ندارد اما از سابقه سنگین و پرمایه‌ای در عرصه نظامی و سیاسی برخوردار است. رئیس ستاد کل سپاه پاسداران، جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  از جمله سوابق نظامی وی و استانداری خوزستان در دوران جنگ تحمیلی، وزیر دفاع دولت ششم و مدیریت ۱۵ ساله بر بنیاد مستضعفان از جمله سوابق سیاسی و اجرایی وی به شمار می‌رود که همین رزومه در کنار حمایت چمران وی را یکی از گزینه‌های محتمل شهرداری تهران بدل کرده است.

۶ – مجتبی عبداللهی ار معاونان قالیباف در دوران شهرداری تهران و مورد حمایت نزدیکان وی در شورای ششم است که اکنون مدیریت اوقاف و امور خیریه استان تهران را بر عهده دارد و از مدتی پیش نام وی برای شهرداری تهران در برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

۷ – علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم وی را با شدت بیشتری بر سر زبان‌ها انداخت نیز در این فهرست قرار دارد و حامی وی نیز ظاهرا طیف نزدیک به پرویز سروری است.  البته زاکانی سابقه اجرایی قابل اعتنایی ندارد و تا پیش از مجلس یازدهم، نمایندگی ساده مجلس بالاترین جایگاه سیاسی وی محسوب می‌شد، اما حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و کمکش به ابراهیم رئیسی در برابر رقبا، وی را تبدیل به یکی از گزینه‌های پررنگ برای کابینه سیزدهم و اکنون نیز شهرداری تهران در رسانه‌ها کرده است.

۸ – فرهاد رهبر ۶۲ ساله که از سوی طیف چمران در فهرست وارد شده نیز در میان گزینه‌ها خود نمایی می‌کند. این اقتصاددان که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه تهران و ریاست سازمان برنامه‌ریزی کشور در کنار فهرستی از مسئولیت‌های ریز و درشت دیگر در کارنامه‌اش سنگینی می‌کند، ظاهرا گزینه‌خوبی برای شهردای تهران است، اما در واقع سوابق رهبر بیشتر در حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی است نه اجرایی و عمران و افزون بر این راه رهبر از دانشگاه تهران به پاستور نزدیک‌تر است تا بهشت!

۹ – سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز با حمایت چمران در فهرست قرار دارد، اما راه وی چندان هموار به نظر نمی‌رسد.

۱۰ –  مازیار حسینی  که آخرین سمت وی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تا سال ۹۸ بود، ۵۱ سال سن دارد و از جمله گزینه‌های مورد حمایت طیف قالیباف است که نامش در فهرست به چشم می‌خورد، وی که در دوران شهرداری قالیباف معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران بود از جمله افرادی است که سوابق مرتبط بسیاری با شهرداری تهران دارد و تحصیلات و سمت و فعلی نیز با این نهاد بیگانه نیست. حمایت قالیباف از وی می‌تواند او را به رقیبی جدی برای دیگر گزینه تبدیل کند.

۱۱ – علیرضا جاوید نیز از دیگر گزینه‌های جوان حاضر در فهرست است که مورد حمایت طیف نزدیک به قالیباف قرار گرفته است وی که سابقه شهرداری مناطق تهران را در کارنامه خود دارد، مدتی است که نامش در رسانه‌ها برای صندلی بهشت بر سر زبان‌هاست، اما به نظر نمی‌رسد بختش به اندازه دیگر رقبا بلند باشد.

۱۲ – مهرداد بذرپاش ۴۱ ساله دیگر گزینه جوان فهرست است که از سوی طیف نزدیک به سروری معرفی سده است وی در عین جوانی سوابق بسیاری دارد. از مدیرعاملی سایپا و پارس‌خودرو گرفته تا معاونت رییس‌جمهور و ریاست سازمان ملی جوانان و از نمایندگی مجلس نهم گرفته تا ریاست دیوان محاسابات در مجلس یازدهم در کارنامه وی به چشم می‌خورد و البته فعالیت‌های این مدیرمسئول روزنامه وطن امروز بی حاشیه نیز نبوده و هرازگاهی جنجالی نیز با خود داشته است. برخی منابع از بذرپاش به عنوان گزینه حضور در دولت نیز یاد می‌کنند و باید دید که درنهایت چه برای او رقم خواهد خورد.

در مجموع باید توجه داشت که شهرداری تهران جایگاه بسیار مهمی است که در برخی از ابعاد حتی اثر ملی نیز با خود دارد. در سطح محلی نیز مدیریت شهری که جمعیت شب و روز آن چند میلیون تفاوت دارد و با مشکلات بسیاری دست به گریبان است نیازمند مدیری توانمند با کارنامه‌ای موفق در سطح ملی است که با دولت مستقر نیز روابط نزدیک و مناسبی داشته و افزون بر این از اراده‌ای خستگی‌ناپذیر و تلاشی شبانه روزی برخوردار باشد. همه این موارد باید در انتخاب شهرداری مناسب برای تهران مورد توجه شورای شهر جدید قرار بگیرد.

 

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود