دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی به مرکز پژوهش‌های مجلس کمک کنند

روح‌الله متفکرآزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی، با اشاره به اینکه همه دانشگاه‌ها می‌توانند در قالب تشکیل هسته‌های تخصصی هم‌اندیشی و دیگر مراکز پژوهشی، در تصمیم‌سازی مرکز پژوهش‌های مجلس سهیم باشند، افزود: بستر جدیدی هم ایجاد شده است که ما بتوانیم از طریق دبیرخانه فراکسیون دانشگاهیان خروجی‌ها را دریافت کنیم تا طی مکاتبات، به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع دهیم، یعنی ما به حلقه وصل حوزه هم‌اندیشی استادان و نخبگان با دیگر کمیسیون‌های مجلس تبدیل می‌شویم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در ۸ سال گذشته «صفر» بوده است، گفت: این نشان از سختی کار دولت جدید بوده، چه بخواهیم چه نخواهیم رئیس جمهور جدید یک کار بزرگی را پذیرفته است.

متفکرآزاد با اشاره به اینکه دولت جدید که در حال شکل‌گیری است، چاره‌ای جز موفقیت ندارد اظهار داشت: سرمایه اجتماعی کشور با عملکرد ضعیف دولت آقای روحانی خدشه‌دار شده است که باید این موضوع ترمیم شود.

وی برای بیان سختی کار دولت جدید، مثالی را مطرح کرد و گفت: اگر بخواهیم ارزش پول مردم در سال 98 را به‌اندازه سال 90 برگردانیم و از تورم سال 99 هم چشم‌پوشی کنیم، کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید 8 سال با نرخ رشد اقتصادی 8 درصد کشور را اداره کند تا ارزش پول ما به سال 90 برگردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در 8 سال گذشته «صفر» بوده است، افزود: این نشان از سختی کار دولت جدید است. چه بخواهیم چه نخواهیم رئیس جمهور جدید یک کار بزرگی را پذیرفته است.

وی گفت: همه ما در مجلس و در دولت باید کمک کنیم تا این بار سنگین که خروجی آن افزایش سرمایه اجتماعی در گام دوم انقلاب است به سرمنزل خود برسد، افق دید دولت فقط نباید حل مشکلات باشد، بلکه مقدمه گام دوم انقلاب هم توجه کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تصریح به اینکه کابینه دولت سیزدهم حتماً باید کابینه کاری، جهادی، خستگی‌ناپذیر، عالم و یکدست باشد و تحت یک اندیشه حکمرانی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای مثال آقای همتی در مناظرات مطلبی را می‌گفت که فردای آن روز وزیر اقتصاد جواب آقای همتی را می‌دادند، این نشان از عدم یکپارچگی در داخل دولت فعلی است، نتیجه آن می‌شود که نهاده دامی در گمرک 5 ماه متوقف گردد، در حالی که با 20 دقیقه جلسه 4 وزارتخانه می‌شد مشکل را حل کرد.

وی با تأکید بر اینکه “امسال ما در مجلس به‌لطف الهی توانستیم وقت بگذاریم تا خروجی دهیم و دست دولت برای عمل کردن در اوایل کار باز باشد”، تصریح کرد: ما روی مسائلی وقت گذاشتیم که در آینده وقت ما را نگیرد، مقدمات را برای دولت آماده‌سازی کرده‌ایم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با ابراز اینکه “ما به‌جای درگیری ظاهری و عقده‌گشایی با دولت در حوزه نظارت مانند معیشت مردم و گمرک مسائل را به جلو بردیم و یک‌سری مسائل را مصوب کردیم”، اضافه کرد: در حوزه مسکن 2 قانون وضع کردیم؛ «مالیات بر خانه‌های خالی» و «جهش تولید مسکن» که دولت بعدی را مکلف کردیم در ظرف 4 سال 4 میلیون واحد بسازد که آقای رئیسی نیز در مناظره اعلام کردند که قانون مجلس را اجرا خواهند کرد که این بیان، نشان از فهم خوب حکمرانی از سوی آقای رئیسی است.

وی ادامه داد: مسکن 156 رسته شغلی را فعال می‌کند، لذا وزیر مسکن بعدی هر کسی باشد به‌محض انتصاب ایشان می‌تواند شروع به فعالیت کند و نیازی به مقدمه‌سازی و… ندارد.

متفکرآزاد با یادآوری اینکه “در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از یک پنجره هم، کلیات آن را در صحن آورده آماده تحویل به دولت کردیم”، گفت: برای ایجاد کسب و کار و اخذ مجوزهای لازم چندین ماه زمان می‌برد که در این تمهید بعضی از کسب و کارها به‌محض ورود به سیستم، مجوزدار تلقی می‌شود و می‌تواند فعالیت خود را شروع کند.

وی با بیان اینکه ادامه این فرآیند و پویایی آن در همه حوزه‌ها با توجه به سرعت تحولات، نیازمند این است که سازوکارهای پشتیبان اندیشه‌ورز برای مجلس مهیا باشد، ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های مجلس آقای دکتر زاکانی نظام تحول را نوشته‌اند که یکی از آثارش این است که حوزه پژوهش باز شود تا سفارش‌های داخلی مجلس را تبدیل به پروژه‌های پژوهشی کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود