شکست فجیع آمریکا در افغانستان

مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله‌ای اعلام کرد که جنگ آمریکا در افغانستان با شکستی قاطع و فجیع به پایان رسید.

به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله‌ای به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت، آمریکا در حالی افغانستان را ترک می‌کند که بیش از دو دهه به ماجراجویی در این کشور پرداخته و علاوه بر ۲ تریلیون دلار هزینه موجب کشته شدن هزاران نظامی و غیرنظامی در افغانستان شد و اکنون بدون داشتن تقریبا هیچ چیزی برای افتخار کردن به آن در حال پایان دادن به این ماجراجویی است؛ جنگی که با شکست فجیع به پایان رسید.

در ادامه این مقاله آمده ، شاید این گفته درست باشد که گروه تروریستی القاعده که آتش جنگ را از خلال حملات ۱۱ سپتامبر شعله ور کرد دیگر عنصر قدرتمندی در افغانستان به شمار نمی‌آید و شاید حتی به کلی از بین رفته باشد؛ اما گروه های تروریستی دیگر همچون داعش به فعالیت در افغانستان ادامه می دهند و نیروهای طالبان نیز به شکل گسترده‌ای نفوذ در افغانستان را آغاز کرده و مناطق مختلف این کشور را به تصرف خود درآورده‌اند.

بر اساس این گزارش عناصر طالبان اکنون کنترل کامل افغانستان را در دست دارند و در حال پیشروی به سایر مناطق این کشور هستند و دولت افغانستان نیز که تحت حمایت آمریکا قرار داشت اکنون در حال عقب نشینی مداوم است. از نظر تئوری، طالبان و دولت افغانستان که مورد حمایت غرب هستند در مسیر مذاکره به سمت توافق صلح گام بر می دارند تا یک نظام سیاسی نو در افغانستان طراحی کنند.

طبق گزارش مذکور، اما در بهترین حالت حمایت شدید مالی و نظامی آمریکا از دولت افغانستان به صورت انجام حملات هوایی مداوم علیه طالبان همراه با فشار گسترده بر متحدان این گروه می تواند این توافق تقسیم قدرت در افغانستان را ایجاد کند. حتی اگر این اتفاق بیفتد که احتمال آن بسیار کم است فضای افغانستان بسیار ناامید کننده خواهد بود؛ چرا که درگیری‌ها در این کشور شدت می‌گیرد و علاوه بر آن مردم افغانستان با محدودیت‌های متعددی مواجه خواهند شد.

این رسانه افزود، درحال حاضر محتمل‌ترین سناریو درباره افغانستان این است که طالبان تلاش کند با استفاده از پیروزی های میدانی اخیر خود به زور دولت افغانستان را سرنگون کرده و کنترل کل کشور را به دست بگیرد. در این شرایط دولت افغانستان نیز شروع به ترک مواضع خود می‌کند و در همین هفته جاری بیش از هزار سرباز افغان از شمال شرقی استان بدخشان به سمت تاجیکستان فرار کرده اند.

در پایان این مقاله آمده است، هرچند که طالبان تاکنون موفق نشده همه شهرهای افغانستان را تصرف و کنترل خود را بر آنها تحمیل کند و حتی ممکن است فاقد نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام همزمان این کار باشد؛ اما ممکن است به جای انجام تحرکات نظامی رو در رو که خسارت های فراوانی به آن وارد خواهد کرد دولت افغانستان را به آرامی برای عقب نشینی تحت فشار قرار دهد.

پایگاه خبری شبکه الجزیره

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود