عزت الله یوسفیان:
انتظار بود که اعضای کابینه زودتر مشخص شوند/ دولت جدید اعتماد مردم را جلب کند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم بسته‌ای در کشور ما وجود دارد و در نتیجه تا روز اعلام نام وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس نمی‌دانیم چه کسانی سکان اداره وزارت‌خانه‌های کشور را در دست می‌گیرند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تشکیل کابینه سیزدهم و نام افرادی که این روزها به عنوان گزینه‌های اداره وزارت‌خانه‌ها مطرح می‌شوند، گفت: ابتدا باید عنوان کنم که ما اطلاعاتی از چگونگی انتخاب افراد و این‌که چه کسانی قرار است سکان اداره وزارت‌خانه‌های کشور را در دست بگیرند، نداریم و تمامی آنچه که بیان می‌شود، بر پایه حدس و گمان است.

انتظار بود که اعضای کابینه زودتر مشخص شوند

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتظار بود که اعضای کابینه زودتر مشخص شوند، اظهار داشت: در کشورهایی که سیستم جمهوری دارند، افراد همزمان با اعلام کاندیداتوری‌شان معاون اول خودشان را هم معرفی می‌کنند که اتفاقاً مردم در این کشورها با دید و نظری که نسبت به شخص معرفی شده به عنوان معاون اول دارند، نسبت به فردی که اعلام کاندیداتوری کرده است تصمیم می‌گیرند که رأی دهند و یا ندهند.

در کشورهای با سیستم جمهوری مردم دولت را شخص‌محور مشاهده نمی‌کنند

وی ادامه داد: مردم در کشورهایی که سیستم جمهوری دارند دولت را دولت می‌بینند، نه اینکه بیایند دولت را فرد و شخص قلمداد کنند، بلکه آن را شخصیت حقوقی مشاهده می‌کنند. بله، در همه جای دنیا می‌توان گفت کاندیدای ریاست جمهوری چنین رویکردی را دارد اما در کشور ما به هر دلیلی چنین اتفاقی رخ نداد.

یوسفیان ملا افزود: در این کشورها هنگامی که رأی داده شود، معاون اول هم مشخص می‌شود. شما مشاهده می‌کنید در حالی که چیزی به تشکیل دولت نمانده است و هر روز چندین نفر با رئیس‌جمهور منتخب ملاقات می‌کنند، در رسانه‌ها می‌گویند فلان فرد برای به طور مثال وزارت کشور آمده است و یا فلان شخص برای وزارت دفاع آمده است که اگر حرفی، نکته‌ای و یا مطلبی وجود دارد، باید گفته شود.

وی ادامه داد: سیستم بسته‌ای که در برخی از دولت‌ها وجود دارد و متاسفانه در کشور ما هم مشاهده می‌شود، این است که تا روزی که نامه رئیس‌جمهور به مجلس که در آن نام وزرای پیشنهادی خودش را نوشته است، باز نشود نمی‌دانیم چه افرادی در دولت به تصدی می‌رسند و چه اشخاصی کابینه را تشکیل می‌دهند.

نمی‌دانیم در سامانه‌ای که رئیسی راه اندازی کرد برای معرفی افراد شایسته چه اشخاصی معرفی شده‌اند 

این نماینده مجلس دهم با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای از سوی رئیس جمهور منتخب برای معرفی افراد شایسته برای حضور در دولت از طرف مردم، اظهار داشت: البته کار و ابتکار جدیدی از سوی رئیس جمهور منتخب انجام گرفت مبنی بر این‌که مردم نامزدهای خودشان را برای وزارتخانه‌ها و پست‌های اجرایی معرفی کنند که قابل تقدیر است اما سوالی که پیش می‌آید این است تاکنون چند نفر در آن نظر خود را ثبت کرده‌اند؟ آیا افراد میلیونی در این سایت اعلام نظر کرده‌اند؟ چندین هزار نفر معرفی شده‌اند؟ آیا افرادی که معرفی شده‌اند در جایی رصد می‌شوند یا خیر؟ چرا که این اطلاعات جایی منتشر نشده است.

یوسفیان‌ملا خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که امروز وجود دارد، این است که در حال حاضر مردم از کمبود می‌نالند و برای انتقاد کردن هم چیزی کم نمی‌گذارند یعنی هر چه شما بپرسید پاسخ می دهند؛ به طور مثال اگر درباره پول ملی بپرسید می‌گویند پول ملی نابود شده است و ارزش آن از بین رفته است، درباره ارز خارجی از آن‌ها سوال کنید می‌گویند چندین برابر شده است، قیمت کالاها افزایش پیدا کرده است، اشتغال روز به روز وضعش بدتر شده است و همه این‌ها را مردم لمس می‌کنند و می‌بینند و این چیزی است که قابل دفاع و بحث نیست.

دولت جدید اعتماد مردم را جلب کند

این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به شعارهای انتخاباتی و وعده‌های روسای جمهور همین چندین دوره اخیر نگاه کنید و ببینید چه اتفاقی افتاده است. من می‌خواهم این را بگویم که همه فشارهای اقتصادی، نبودن اشتغال، مشکل تولید  و مشکل درآمدهای ما همه یک طرف عدم اعتماد در سوی دیگر است.

وی با تاکید بر این که دولت باید اعتماد ایجاد کند، اظهار داشت: اگر وزیری پشت تریبون قرار گرفت و گفت من می‌خواهم فلان میزان کار را انجام دهم، یا این تعداد مسکن بسازم و یا وزیر دیگری بیان کرد که میزان تولید را به این میزان سقف می‌خواهد برساند همین اول نگویند که دروغ‌ها شروع شده است؛ اولین گامی که این دولت باید بردارد، ایجاد اعتماد عمومی است.

یوسفیان ملا با اشاره به اینکه امروز اعتماد عمومی از بین رفته است، گفت: قدیم می‌گفتند در بازار به هیچ عنوان صحبت از سند نوشتن و چک کشیدن و این‌ها نیست و میلیون‌ها تومان معامله روی همان اعتمادی که تجار نسبت به هم داشتند، انجام می‌شد، اما این اعتمادها از بین رفته است و دیگر چنین اعتمادی را در دولت مشاهده نمی‌کنیم. شما تا بیایید بگویید آقای رئیس‌جمهور، مردم می‌گویند آقای رئیس‌جمهوری که نتوانست اشتغال ایجاد کند، آقای رئیس‌جمهوری که نتوانست تولید را به نقطه مطلوب برساند، آقای رئیس‌جمهوری که نتوانست با گرانی آن طور که باید و شاید مقابله کند آنها یک جمله می‌گویند و آن این است که آقای رئیس‌جمهوری که واقعیت‌ها را نمی‌گفت، دولتی که به ما خلاف می‌گفت، یعنی آنچه که می‌گفت عکسش اتفاق می‌افتاد.

در جامعه اعتماد عمومی حاصل شود؛ بقیه مشکلات رفع می‌شود

وی با بیان این‌که اعتماد را باید جلب کنیم، اظهار داشت:  امیدوارم دولت در  مسئله جلب اعتماد موفق شود، چراکه اگر توانست اعتماد جامعه را به دست بیاورد بقیه مشکلات یکی پس از دیگری در فضای اعتماد‌سازی می‌تواند به نتیجه برسد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت در مسئله‌ای به نتیجه نرسید صادقانه به مردم بگوید که به نتیجه نرسیده‌ایم و اعتمادی که به ما کردید نتیجه‌اش این درآمد ما نتوانستیم کاری انجام دهیم؛ این حرکت خودش اعتمادآور است.

وی ادامه داد: در کشوری، در کوه رعد و برق می‌زند و یک چوپانی جان خودش را از دست می‌دهد، وزیر راه آن کشور به دلیل آنکه مسئله هواشناسی جزء تشکیلات وزارتخانه او است استعفا می‌دهد در حالی که جامعه به او می‌گویند ارتباطی به تو ندارد چرا استعفا داده‌اید؟ او می‌گوید که می‌دانم آن چوپان نباید در هوای بارانی می‌رفت اما به  دلیل آن‌که هواشناسی بخشی از دستگاه من است و نتوانسته وظایفش را به خوبی انجام دهد، استعفا می‌دهم. این گونه مردم متوجه می‌شوند که نسبت به آنها احترام قائل هستند و وقتی یک نفر از بین رفته است نسبت به او بی‌تفاوت نیستند.

یوسفیان ملا گفت: حال شما این سیستم را با کشور خودمان مقایسه کنید، در یک روز چه تعداد مردم از کرونا فوت می‌‌کنند، در یک تصادف جوانی که برای مسائل محیط زیستی رفته است تا به مردم اطلاعات دهد جان خودش را از دست می‌دهد، ۵ سرباز معلم کشته می‌شوند اما شما مشاهده نمی‌کنید کسی بیاید و بگوید اشتباه شده است. بنابراین تنها چیزی که این دولت باید ایجاد کند اعتماد عمومی است اگر در این مسئله موفق شد، بقیه موارد را هم می‌توانند جلو ببرند اگر نتوانست، مطمئن باشید سرنوشت این دولت مانند دولت‌های قبلی است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود