عقب‌نشینی آمریکا از مخالفت با پروژه گازرسانی روسیه به اروپا

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که دولت این کشور از مخالفت با پروژه گازرسانی روسیه به اروپا و به ویژه آلمان، عقب‌نشینی کرده است.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از افراد مطلع نوشته است، انتظار می‌رود واشنگتن و برلین، توافق بر سر تکمیل پروژه «نورد استریم ۲» را طی روزهای پیش رو اعلام کنند.

این در حالی است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این هفته در سفر به آمریکا و دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور نتوانسته بود در مورد این پروژه تفاهمی حاصل کند.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (سه‌شنبه) درباره این دیدار گفت: «[دولت آمریکا] به طور شفاف بیان کرد که این [پروژه] یکی از نقاط گفت‌وگو بود و رئیس جمهور [آمریکا] در نظر داشت درباره این واقعیت صحبت کند که نگرانی‌هایی درباره تهدیدات این پروژه برای امنیت انرژی اروپا وجود دارد، امنیت اوکراین و شرکا ومتحدان ناتو در شرق [اروپا] را به خطر می‌اندازد».

ساکی در ادامه گفت: «او (بایدن) به تیم خود دستور داد با تیم او (مرکل) همکاری کنند تا ببینند چطور می‌توانند به این نگرانی‌ها رسیدگی کنند. گرچه هنگامی که این دولت وارد کاخ سفید شد، نود درصد این پروژه تکمیل شده بود».

از سوی دیگر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، واشنگتن در نظر دارد به‌جای تلاش برای متوقف کردن این پروژه، با آلمان و دیگر شرکا درباره آنچه استفاده روسیه از انرژی به‌عنوان یک اسلحه نامید، همکاری کنند.

علاوه بر این، نشریه «پالتیکو» نوشت در بحبوحه مذاکرات سنگین میان برلین و واشنگتن درباره تکمیل پروژه نورد استریم ۲، دولت بایدن از اوکراین درخواست کرده در این‌باره سکوت کرده و اعلام مخالفت نکند.

این نشریه به نقل از افراد مطلع نوشت، دیپلمات‌های آمریکایی به همتایان اوکراینی خود هشدار داده‌اند، اعلام مخالفت علنی با توافق آمریکا و آلمان در مورد این پروژه، ممکن است به روابط کی‌یف و واشنگتن لطمه وارد کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود