حکایت مردمی که با چنگ و دندان خود را به مقصد می‌رسانند!
بازار داغ خودروهای اجاره‌ای برای سفر به شمال

اجاره خودرو با پلاک بومی در برخی شهرهای مازندران طی روزهای اخیر به یکی از راه‌های دور زدن محدودیت‌های کرونایی و فرار از جریمه روزانه خودروهای مسافران تبدیل شده است.

شواهد و گزارش‌های رسمی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد مازندران با سخت‌ترین موج همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است و آمار حدود پنج هزار نفری مراجعه مبتلایان سرپایی و رسیدن تعداد بستری‌های کوویدی به دو هزار نفر مهری تایید بر این مسئله است. اما بی‌توجهی به محدودیت‌ها و پروتکل‌ها روز بیشتر از روزهای قبل دیده می‌شود. اجاره خودروها با پلاک بومی برای تردد بدون دردسر مسافران در شهرها یکی دیگر از روش‌های بی‌توجهی به پروتکل‌ها و دور زدنمحدودیت‌هاست که این روزها در برخی مناطق مازندران دیده می‌شود.

طبق تازه‌ترین اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تقریبا تمام بخش‌های بیمارستانی استان درگیر بیماران کوویدی هستند و در برخی از بخش‌ها حتی جایی بیماران معمولی نیز وجود ندارد. شمار بیماران بستری در برخی شهرستان‌ها همچون آمل از مرز ۴۰۰ نفر نیز عبور کرده و حتی بیمارستان‌های خصوصی و درمانگاه‌های شخصی نیز درگیر با بیماران کوویدی هستند. در شهرهای ساحلی همچون نوشهر و محمودآباد نیز ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

در چنین وضعیتی که تمام زنگ‌های هشدار همه‌گیری ویروس کرونا در استان به صدا درآمده است، مازندران ناخواسته میزبان شمار بسیاری از مسافران است که در سایه تعطیلی پایان هفته و تعطیلات کرونایی پایتخت کشور، مازندران را به عنوان نزدیک‌ترین مقصد گشت و گذار انتخاب کرده‌اند.

اما در این بازار پرهیاهوی مسافرت که دردی مضاعف بر زخم موج پنجم کرونا مازندران محسوب می‌شود، بازارگرمی اجاره ویلاهای استیجاری به سوژه داغ رسانه‌ای تبدیل شده است که بر خلاف روزهای عادی به ارقام نجومی چندین میلیونی و حتی بیش از ۱۰ میلیون در برخی مناطق گردشگرپذیر استان رسیده است. در این بین به دلیل محدودیت‌های تردد، بازار اجاره خودروها با پلاک بومی نیز در بعضی مناطق داغ شده است. به طوری که اجاره خودروهای بومی به مسافران برای گشت و گذار راحت‌تر آن‌ها در استان همانند ویلاخوابی‌ها خبر از ارقام چندین میلیونی می‌دهد.

شکست محدودیت‌ها با اجاره میلیونی خودروهای بومی

بنا بر اطلاعات و گزارش‌های رسیده به خبرنگار ایرنا، در برخی شهرهای ساحلی استان اجاره خودروهای شخصی با پلاک بومی به مسافران به یکی از راه‌های فرار از محدودیت کرونایی تردد خودروهای غیربومی تبدیل شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از برخی شهرهای استان همچون محمودآباد، سرخرود و نور صحت این اتفاق را نشان می‌دهد و قیمت برخی خودروها به روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلوین تومان نیز رسیده است.

این مسئله می‌تواند به نوعی اثرگذاری محدودیت‌ها را خنثی کرده و حضور غیر بومیان در اماکن عمومی را به امری عادی تبدیل کند. اتفاقی که به طور حتم مدیریت کرونا را در یکی از سخت‌ترین موج‌های همه‌گیری سخت خواهد کرد.

یکی از مسئولان شهرستان محمودآباد که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید این خبر، این اقدام را بسیار خطرناک و آسیب‌زا توصیف کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه مردم مازندران به ویژه فعالان حوزه گردشگری خسارتی سنگین از شیوع کرونا دیده‌اند بر کسی پوشیده نیست، اما این اتفاق می‌تواند مدیریت کرونا در موج پنجم را با چالش مواجه کند.

برخورد قضایی با اجاره خودروهای بومی

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون نیروی انتظامی با چنین موردی برخورد نکرد؛ اما در صورت محرز شدن چنین موضوعی از طریق مراجع قضایی با آن به سختی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: اجاره خودرو به غیربومیان خلاف مقررات ستاد کرونا و جرم است و با خاطیان به صورت جدی برخورد می‌شود.

سرهنگ محمود حسین‌زاده افزود: در حال حاضر تمام ورودی‌های شهر محمودآباد بسته شده و در کنار جریمه یک میلیونی خودروهای غیر بومی، از ورود این خوردوها به داخل شهر جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه مسافران وارد شده در شهرستان در پاسخ به این پرسش که چرا به مازندران آمده‌اند می‌گویند جریمه آن را پرداخت کردیم.

تعطیلی پایتخت و درد مضاعت بر زخم کرونایی مازندران

سرپرست روابط عمومی داشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: تعطیلی ۶ روزه پایتخت کشور با توجه به نزدیکی مازندران به پایتخت و جمعیت بیش از۱۰ میلیونی آن برای مازندران که همواره مقصد گردش و سفر پایتخت‌نشینان بود آسیب‌زا است.

دکتر سیمین بابایی با اشاره به وضعیت حاد همه‌گیری ویروس کرونا در تهران افزود: بسیاری تصور می‌کنند با سفر به مازندران از خطر کرونا در پایتخت در امان خواهند بود در حالی مازندران نیز در شرایط نامطلوب و هشدار بحران قرار دارد.

وی بر تشدید نظارت محدودیت‌های کرونا تاکید کرد و گفت: در صورتی که جمعیت مسافران وارد مناطق پرتردد مردم بومی شوند مدیریت همه‌گیری از شرایط کنونی وارد مرحله بحرانی خواهد شد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم استان‌های دیگر خواست تا به هیچ وجه به مازندران سفر نکنند و تاکید کرد: مازندران در سخت‌ترین شرایط همه‌گیری کرونا از ابتدای ورود ویروس به استان قرار دارد و هر روز شرایط آن در حال وخیم‌تر شدن است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اجاره خودروهای با پلاک بومی برای عده‌ای از مسافران به آلترناتیوی برای عبور از محدودیت‌ها تبدیل شده است و بار دیگر مازندران را با پدیده‌ای تازه در مواجهه به ویروس کرونا مواجه کرده است. استانی که در روزهای اخیر با رشد 600 درصدی بستری کرونایی مواجه بوده و تعداد بیماران از 315 در اول تیر به دو هزار و 42 نفر در 30 تیر رسیده و در همین مدت آمار فوتی‌های استان از 130 نفر عبور کرده است.

اوضاع و احوال خودروهای کرایه‌ای و آژانس‌های اتومبیل کرایه در آشفته بازار کرونایی بد نیست، هر لحظه بر شمار مسافرانی که تقاضای اتومبیل دربستی می‌کنند تا مازندران گردی کنند، افزوده می‌شود.

بسیاری از مسافران ناخوانده شمال از تهران و پایتخت با خودروهای بومی به صورت قانونی و غیرقانونی خود را به این سوی تونل کندوان و جاده هراز رسانده‌اند و برای گردش و سفر در مازندران هم راهی تازه در پیش گرفته‌اند.

تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های بومی در برخی مناطق مازندران در روزهای تعطیلات، درخواست افزایش راننده صادر کرده‌اند و وقتی دلیل این کار را جویا می‌شوید، حجم مسافرانی را بیان می‌کنند که متقاضی سیر و گردش در مناطق تفرجگاهی و ساحل هستند.

راننده یک آژانس مسافرتی در ساری با بیان اینکه طی روزهای اخیر بیشترین مسافران آژانس را غیربومی‌ها و پایتخت نشین ها تشکیل داده‌اند، گفت: مقصد بسیاری از این مسافران ساحل فرح آباد و یا مناطق تفرجگاهی است.

قیمت‌های نجومی برای خودروهای دربستی

حسینی با اظهار اینکه همچنین بیشتر مسافران درخواست خودروی دربستی به صورت در اختیار و یا اجاره ماشین می‌کنند، افزود: قیمت‌هایی را که برای این کار پیشنهاد می‌دهند نیز قابل توجه و تأمل است.

وی با اظهار اینکه روز گذشته یک خانواده تهرانی قصد داشت خودروی من را با مبلغ پنج میلیون تومان برای سه روز اجاره کند که قبول نکردم، افزود: مسافران ترجیح می‌دهند از خودروهایی با پلاک‌های بومی برای جریمه نشدن استفاده کنند.

ساحل بابلسر طی روزهای اخیر شلوغ شده و بیشتر این مهمانان با خودروهای اجاره‌ای و دربستی خود را برای دورهمی کرونایی در حاشیه دریا رسانده‌اند.

محمد احمدی راننده‌ای که مسافر دربستی به ساحل آورده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: زنگ خور آژانس در روزهای تعطیل بسیار افزایش یافته تا جایی که مجبور شدیم از برخی رانندگان شخصی و مسافربر نیز استفاده کنیم تا بتوانیم پاسخگوی مشتریان باشیم.

وی افزود: بیشتر مسافران به صورت خانوادگی هستند و در پی خودروهایی نظیر ون یا مینی بوس هستند تا بتوانند از مناطق مختلف دیدن کنند.

اوضاع و احوال کرونایی مازندران در سایه بی توجهی‌ها و ساده انگاری‌ها روز به روز بدتر می‌شود تا جایی که ضریب اشتغال تخت در مراکز درمانی اشباع شده است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شمار قابل توجهی مسافر به استان سفر کرده است، از ضعف نظارت انتقاد کرد و گفت: سفرهای بی ضابطه و ساده انگاری‌ها وضعیت استان را بحرانی کرده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است

وی با اظهار اینکه ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کاهش یافته است، افزود: این در حالی که موج پنجم بیماری، وضعیت بیمارستان‌ها را بحرانی کرده است.

وی با عنوان اینکه کادر درمان خسته هستند، افزود: مراکز درمانی استان ظرفیت لازم را ندارند و مسافرت‌ها پیک کار را از افزایش داده است.

تجربه ۱۷ ماهه کرونایی در مازندران نشان داده که توجه به هشدارها و پروتکل‌ها در تعطیلات زیرپا گذاشته می‌شود و بسیاری از هموطنان به هر قیمتی در تلاش هستند تا روزهای تعطیل را در شمال به در کنند. این وضعیت در حالی است که پلیس راه مازندران با اشاره به ممنوعیت ورود و خروج پلاک غیربومی در استان، از جریمه و بازگشت بسیاری از خودروهای غیربومی خبر دادند.

بازار داغ خودروهای اجاره ای

سرهنگ هادی عبادی سرپرست پلیس راه مازندران با اظهار اینکه طی روزهای اخیر حجم قابل توجهی از خودروهایی با پلاک غیربومی به مقصدشان بازگردانده شدند، افزود: در مبادی ورودی استان، گروه‌های پلیس مستقر هستند و از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر ایست‌های پلیس، سامانه‌های هوشمند و دوربین‌های نظارتی نیز فعال هستند، افزود: جریمه افراد متخلف و بازگردان آنان به مقصدهایشان از جمله اقدامات بازدارنده است.

حسین حسن نژاد معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه وضعیت استان قرمز و کرونایی است از هموطنان خواست تا از سفر به استان پرهیز کنند و گفت: مازندران شرایط لازم برای میزبانی را ندارد.

وی با اظهار اینکه متأسفانه شاهد حضور مسافران غیربومی هستیم، اظهار داشت: برای جلوگیری از این روند، نظارت‌ها و محدودیت‌ها را تشدید کرده‌ایم.

برنامه محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات جاری نیز با همه اما و اگرها با ورود بی برنامه و غیرضروری مسافران در قالب خودروهای اجاره‌ای و یا دور زدن قانون با پرداخت جریمه و پول به حاشیه رفته است و تجربه‌ها نشان داده که وضعیت مازندران در پی هر تعطیلی شکننده‌تر از قبل شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود