عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با باطن:
منافع ملی با عقلانیت و شجاعت تامین می‌شود/سیاست خارجی رئیسی خیلی ها را شگفت‌زده می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر رویکردهای تعامل‌گرایانه رئیس‌جمهور منتخب در دولت سیزدهم به باطن، گفت: آقای ابراهیم رئیسی برخلاف تمام تبلیغات سوء صورت گرفته دیپلماسی فعال منطقه‌ای و بین‌المللی با قدرت‌های کوچک و بزرگ اقتصادی و سیاسی را ادامه خواهند داد و اعتقاد راسخ دارند ظرفیت‌های داخلی و خارجی هر دو برای تداوم پیشرفت کشور مورد نیاز هستند.

جلیل رحیمی جهان آبادی اعمال فشار برخی جریانات تندروی داخلی برای وادارسازی دولت ابراهیم رئیسی به اتخاذ تصمیمات غیرمعمول سیاست داخلی و خارجی را مورد نکوهش قرار داد و تصریح کرد: این یک واقعیت است که برخی حتی به دولت آقای ابراهیم رئیسی نیز قانع نیستند و با وجود روی کار آمدن دولت انقلابی می‌خواهند از آبرو و وجهه دولت آقای رئیسی برای اهداف کوته‌بینانه خودشان استفاده کنند. کشور با تندروی این قبیل افراد اداره نمی‌شود و خودشان به‌خوبی می‌دانند دولت سیزدهم مجال و فرصتی برای جولان رفتارهای سیاسی کودکانه آنها نخواهد داد.

این نماینده مردم تربت جام تاکید کرد: دولت انقلابی آقای رئیسی به‌طور حتم در جهت منافع ملی رویکردهای عقلانی و مدبرانه و البته قاطع و شجاعانه خواهد داشت ولی این به‌معنای پیروی از فشارهای غیردلسوزانه و غیرخواهانه برخی گروه‌های تندروی مدعی اصولگرایی نیست. هر ۲بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور نیازمند اداره کشور به شیوه نخبگانی و با حمایت و پشتیبانی نیروهای کارآمد و باتجربه است. اصولا عرصه حکمرانی در هر کشور نیازمند حضور چنین افرادی است و واگذاری قدرت به فرقه‌ها و نحله‌های فکری با منافع باندی و جناحی کار درستی نیست.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سیاست خارجی کشور فراتر از دولت‌ها از سوی مسئولان عالی‌رتبه تعیین می‌شود، تاکید کرد: همه جریانات سیاسی داخل کشور باید بدانند نفوذ و فشارهای سیاسی خاص‌شان درنهایت باید از قوه عاقله و تصمیم‌گیر کشور عبور کند و به‌طور حتم بسیاری از اغراض نامناسب آنها در همین مسیر فیلتر خواهد شد. سیاست خارجی کشور به صرف دولت‌ها جلو نمی‌رود که برخی با منافع محدود باندی و جناحی به دنبال محصور و محدود کردن آن باشند. خرد سیاسی مسئولان رده‌بالای نظام هر جا لازم باشد تصمیمات به‌موقع و انقلابی برای منافع کشور خواهد کرد و آنچه مسلم است مذاکره و دیپلماسی همواره فرض قاطع و برهان اصلی جمهوری اسلامی در همه ادوار برای اثبات حقانیت خود و دفاع از منافعش بوده و خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت ابراهیم رئیسی در سیاست خارجی خود تعجب برخی اصولگرایان را به همراه خواهد داشت، گفت: براساس درک مناسبات تصمیم‌گیری در نظامات گوناگون کشور معتقدم رویکردهای دیپلماتیک آقای ابراهیم رئیسی در آینده تعجب برخی از اصولگرایان را به دنبال خواهد داشت، چون نمی‌توانند باور کنند دولت انقلابی نیز بر مسیر تعامل با جهان پیش می‌رود و قرار نیست روابط خارجی کشور را در مسیر آشفتگی قرار دهد. دولت آقای رئیسی از این باب تفاوت بسیار زیادی حتی با دولت آقای احمدی‌نژاد خواهد داشت. او به قواعد حرفه‌ای و پذیرفته شده سیاست خارجی و حتی مسائل داخلی برخلاف دولت‌های نهم و دهم پایبند خواهد بود و سر نزاع با آنها ندارد. منافع مردم قرار است در مسیر عقلانیت با شجاعت پیش برود، جلوی فساد گرفته شود و تنبلی‌ها و کم‌کاری‌ها با حضور نیروهای تازه‌نفس در عرصه اجرایی کشور پیش برود.

او تاکید کرد: رویکردهای مدیریتی آقای رئیسی به‌نحوی است که به دور از حاشیه‌سازی‌ها اداره کشور را در مسیر صحیح خود پیش ببرد و جایگاه دولت را با انتخاب نیروهای کارآمد در تصمیم‌سازی‌ها ارتقا بدهد. نیروهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه دولت آقای رئیسی به‌طور حتم توازن تصمیم‌گیری‌ها در سیاست خارجی را در تعامل با مراجع بالادستی و شورای عالی امنیت ملی حفظ خواهند کرد و اثرگذاری اصلی را خواهند داشت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود