رکورد تولید آنتی‌بیوتیک در کشور شکسته شد

سید احمد موسوی درباره فعالیت تولید آنتی‌بیوتیک سازی در استان مازندران، اظهار کرد: ماموریت ما، تولید و تامین مواد موثره دارویی آنتی‌بیوتیکی و غیرآنتی‌بیوتیکی مورد نیاز کشور است.

وی با اشاره به وضعیت تولید این محصول در سه سال گذشته، گفت: در این مدت شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی حجم تولید بودیم ظرفیت تولید آموکسی سیلین از ۴۵۰ تن سال ۹۷ به ۸۰۰ تن در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته و به رکورد تولید دو برابر رسیدیم.

مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک کشور با اشاره به افزایش ظرفیت تولید سفالوسپورین‌ها در همین دوره زمانی، افزود: در تولید این محصول با افزایش حجم تولید ۵۰ تنی مواجه هستیم، البته به دلیل محدودیت‌های ارز تخصیصی در سال ۹۹، رشد فروش و سودآوری متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده نبوده است.

وی با اعلام اینکه در تولید محصولات آزیترومایسین، والزارتان، آسیکلوویر، کوئتیاپین، سیتا گلیپتین با افزایش تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ تنی مواجه هستیم، اظهار کرد: رشد فروش محصولات ما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نسبت به سال‌های قبل‌تر به ترتیب ۶۴ و ۳۵ درصد بوده است.

موسوی با اعلام اینکه حجم فروش و سود خالص چهارماهه ۱۴۰۰ را نسبت به سال ۹۹ به ترتیب ۲/۲۲ و ۴۹ درصد افزایش داشته، افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود فروش و سود سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ تا پایان سال ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک کشور درباره اقدامات انجام شده توسعه‌ای این مجموعه، گفت: در توسعه محصولات جدید و حلال‌ها دو مسیر را طی کردیم.

وی ادامه داد: تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید، و همچنین گروه‌های دارویی دیگر همچون قلبی و عروقی، آنتی ویروس اعصاب و روان، آنتی دیابتیک‌ها هم در دستور کار جدی قرار داشت که برخی از آن‌ها شامل آزیترومایسین، والزارتان، آسیکلوویر، کوئتیاپین، سیتا گلیپتین به مرحله تولید صنعتی رسیده است و برخی دیگر در مرحله آزمایشی نیمه صنعتی و صنعتی است که برای نمونه می‌توان از لوتیر استام، تیکاگرلور و حداقل ۱۰ محصول دیگر را نام برد.

وی درباره وضعیت تولید حلال‌ها گفت: در حال حاضر حلال DMM در دو گرید (۹۲ و ۹۸ درصد) تولید و قابل عرضه به صنایع مختلف است و همچنین تولید حلال‌های متیل‌استات و اتیل‌استات در فاز صنعتی بررسی و تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران، درباره پروژه‌های بهینه‌سازی و اقدامات توسعه‌ای، اظهار کرد: خرید و نصب سیستم RO جهت تولید آب مورد نیاز کارخانه، خرید و نصب و راه‌انداری چیلر اسکرو، با ظرفیت ۲۵۰ تن برای جبران کمبود تن تبرید کارخانه، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم تولید نیتروژن گازی در حجم بالا (PSA) برای مصرف در فرآیند‌های تولید و سیستم‌های ابزار دقیق و بازسازی دو دستگاه کمپرسور هوای فشرده ۲۰۰ کیلو وات از اقدامات انجام شده برای توسعه در فرایند تولید مجموعه بوده است.

وی اضافه کرد: پروژه توسعه و بازسازی اتاق تمیز واحد پنی سیلین‌های آنزیماتیک (آموکسی سیلین، آمپی سیلین، ۶ APA و …) که در سال ۹۸ شروع و در تابستان ۹۹ به اتمام رسید و با اتمام این پروژه ظرفیت تولید ۸۰۰ تن آموکسی در سال ایجاد شد و همچنین دریافت گواهینامه GMP این خط از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم.

موسوی به اقدامات انجام شده برای توسعه و بازسازی اتاق تمیز واحد عمومی با حجم بالا که در سال ۹۹ آغاز شد و تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد اشاره کرد و گفت: در این واحد ظرفیت تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن محصولات جدید شرکت آزیترومایسین، والزارتان، کوئتیاپین، آسیکلوویر با اخذ گواهینامه GMP فراهم شده است.

وی درباره پروژه‌های در دست اقدام سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: پروژه توسعه و بهینه‌سازی اتاق تمیز سفالوسپورین‌ها مانند سفالکسین، سفیکسیم در مهر ماه ۱۴۰۰ شروع و تا تابستان ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید سفالوسپورین‌ها تا ۲۰۰ تن در سال، گواهینامه GMP هم بر اساس آخرین استاندارد‌ها دریافت می‌شود.

موسوی یادآور شد: پروژه بهینه‌سازی ساختار انبار مواد اولیه و محصول که آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پاییز ۱۴۰۰ به اتمام برسد همچنین پروژه ستادی بهینه‌سازی خطوط انتقال سیالات کارخانه که در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پایان با اعلام اینکه در شستا و شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تی پی کو) نگاه و نگرش بسیار خوبی در خصوص بازسازی خطوط و انجام پروژه‌های توسعه وجود دارد، گفت: این اقدامات منجر به رشد روز افزون شرکت‌ها شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود