آزادی 12 زندانی با پیگیری یک امام جماعت

از سال 1396 وارد ستاد «حاشیه شهر» شده است. امام جماعت مسجد علی ابن ابیطالب روستای ساغروان شهرستان مشهد می‌گوید هدف از ورود به این ستاد آشنایی با انواع آسیب‌های اجتماعی و ایجاد راهکار برای رفع آن ها بوده‌است. خیلی طولی نکشید تا اهالی این محله متوجه شدند فعالیت‌های امام جماعت مسجد شان تنها معطوف به امور عبادی نمی‌شود. هر موقع و هرجا نیاز باشد قدم پیش می‌گذارد و مشکل مردم محل را حل می‌کند. آزادی 12 زندانی در ماه مبارک رمضان، راه اندازی کارگاه اشتغال زنان سرپرست خانوار و جوانان و تهیه و توزیع 80 هزار پرس غذا در ماه مبارک رمضان و تامین 7 میلیارد تومان برای ساخت و راه اندازی مرکز درمانی روستا از نمونه‌کارهای این منتخب «مهرواره محله همدل» است.

***تمرکز ما بر رفع آسیب هاست

امام جماعت آبادی های حاشیه‌ای با اشاره به اینکه اولویت ما روستای ساغرون است حرف هایش را پیش می برد: «سعی ما این بوده که در کنار رسیدگی به مشکلات روستایمان از 22 روستایی که در اطراف ما مشکلاتی دارند نیز غافل نباشیم.» حسینی پور می‌گوید از همان سال ورود به بحث ستاد حاشیه شهر آسیب‌های اجتماعی را مد نظر داشته است: «از سال 1396 وارد ستاد حاشیه شهر شدم. اولین کاری که ما کردیم این بود که با اشخاص نخبه در این حوزه ارتباط گرفتیم تا به وسیله آنها بر آسیب های فرهنگی و اجتماعی منطقه واقف بشویم. پویش مهرواره محله همدل بهانه‌ای شد که مجددا این ها را گرد هم بیاوریم و یک جمع بندی برای منطقه داشته باشیم و قدم ‌های مثبت را ریشه‌ای تر دنبال کنیم. در این جلسات دغدغه‌هایی درباره مشکلات این روستا ها و به عنوان آسیب در منطقه مطرح شد از جمله این مسائل خرید و فروش مواد مخدر، زنان سرپرست خانوار، طلاق و مسئله کمک هزینه برای درمان بیماری نیازمندان بود.»

*** راه اندازی مجتمع فرهنگی، اجتماعی ودرمانی

در جلساتی که با حضور نخبه‌های منطقه برگزار شد به این نتیجه می‌رسند که باید مسئله‌ای که از همه ریشه ای‌تر است حل کنند تا بقیه مشکلات را پوشش بدهد. نهایتا به راه اندازی یک مجتمع فرهنگی، اجتماعی و درمانی در منطقه می‌رسند که این مجتمع هم کارهای مربوط به اشتغال و معیشت را انجام بدهد هم کارهای آسیب های اجتماعی و درمانی را پوشش بدهد. حسینی‌پور در این باره می‌گوید: «جلساتی تشکیل شد و خیرین را دعوت کردیم بزرگوران قطعه زمینی را جنب مسجد به این کار اختصاص دادند. به دانشکاه علوم پزشکی خراسان مراجعه کردیم که چنین طرحی داریم آنها تایید کردند از جهت امکانات درمانی منطقه امکاناتش کم است اما گفتند ما به هیچ وجه نمی‌توانیم به شما کمک کنیم. شما بروید از ظرفیت مردم و خیران استفاده کنید و به این شکل این کار را کلید بزنید. جلساتی برگزار شد و خیرین آمدند و قبول کردند که این مجتمع را کنار مسجد بسازیم. قیمت زمین بالغ بر یک میلیارد است و ساخت و سازش بالای 4-5 میلیار هزینه می‌برد. مهم تر از ساخت و ساز بحث تجهیزاتش است.»

امام جماعت مسجد علی بن ابی طالب رابطه خوبی با گروه‌های جهادی در منطقه دارد و می‌گوید خوشبختانه آن ها پای کار ساخت این مجتمع آمده اند: «کار ساخت و ساز این مجتمع را گروه‌های جهادی قبول کردند. اکنون فعالیت های عمرانی آن ها برای ساخت این ساختمان آغاز شده است و به ما قول داده‌اند که ظرف یک سال آینده آن را به ما تحویل بدهند. یقین داریم که برای تجهیز این مرکز هم خدا به کمک ما می‌آید و خیران دست به خیر ما را تنها نمی‌گذارند.»

***سرپرست را به خانواده بازگرداندیم

بارها پیش می‌آمد که خانواده‌هایی به حسینی‌پور مراجعه می‌کردند و از او می خواستند برای آزادی سرپرست شان از زندان به آن ها کمک کند. عمده این زندانی‌ها به دلایل جزائم غیر عمد و مبالغ دیه ناچیز در زندان به سر می بردند. حسینی پور با کمک خیران مبلغ 100 میلیون تومان جمع آوری می‌کند. با رایزنی‌هایی که با زندان مشهد انجام می‌دهد زمینه برای آزادی 12 زندانی غیرعمد فراهم می‌شود: «شاید باور نکنید در بین این زندانی‌ها فردی بود که به دلیل مبلغ 450 هزار تومان در زندان بود. آزادی این 12 زندانی باعث ایجاد یک جریان ادامه دار شد. خیران دیگر پای کار مشکلات خانواده زندانیان آمدند به طوری که خیران اعلام آمادگی کردند که زندانیان با مبلغ دیه تا 5 میلیون تومان را به نوبت آزاد می‌کنند. اجرا شدن این برنامه نیاز به همکاری سازمان زندان‌ها دارد. امیدواریم به زودی ارتباط موثر تری بین این خیران و سازمان زندان ها ایجاد شود و شاهد آزاد سازی زندانیان بیشتری باشیم.»

***ماجرای زوجی که بعد از 8 سال به خانه بخت رفتند

حجت الاسلام حسینی پور می‌گوید در جریان رسیدگی به مشکلات اهالی این روستاها ماجراهایی داریم که در وهله اول باور نکردنی به نظر می‌رسند: «یک روز در مسجد بودم که گفتند زوجی می خواهند با شما خصوصی صحیت کنند. خانم و آقای جوانی بودند. به من گفتند که 8 سال پیش عقد کرده‌اند اما به دلیل مشکلات بی شماری که دارند تا به حال نتوانسته اند به خانه مشترک بروند. راستش را بخواهید برایم باور پذیر نبود. اما تاریخ عقدنامه همین را می‌گفت. تیم شناسایی‌مان را به محله شان اعزام کردیم تا درباره آن‌ها تحقیق بکنند. هر چه درباره مشکلات متعددشان گفته بودند حقیقت داشت. خلاصه کار آن ها را در اولویت قرار دادیم. خیران برای عروس خانم جهیزیه تهیه کردند و دنبال کار موانع دیگرشان افتادیم و ظرف چند ماه الحمدلله به خانه بخت راهی شان کردیم. شادی این زوج و خانواده‌های شان از یاد من نمی‌رود و ختم دارم بازخورد دعاهای خیر آن ها مسبب گره‌گشایی در کارهای دیگرمان می‌شود.»

منبع: فارس

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود