لبریز شدن بیمارستان‌های تهران از بیماران کرونا
سفرها ممنوع شود/پروتکل‌ها رعایت نشود آمار فوتی‌ها 800 تایی خواهد شد!

موج کرونا با ویروس جهش یافته «دلتا» کشور را فرا گرفته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، بوشهر و سیستان و بلوچستان بحرانی است و سرایت این شرایط به سمت استان‌های شمالی و در کل کشور است. ناتوانی در واکسیناسیون عمومی و عدم محدودیت‌ و قرنطینه شهرها، موجب شد که خیلی زود، ویروس جهش یافته از پاکستان به سیستان و بلوچستان و سپس به کل کشور سرایت پیدا کند و اکنون ۲۹ استان درگیر این ویروس و بیمارستان‌ها گنجایش ظرفیت بیمار را ندارند.

موج کرونا با ویروس جهش یافته «دلتا» کشور را فرا گرفته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، بوشهر و سیستان و بلوچستان بحرانی است و سرایت این شرایط به سمت استان‌های شمالی و در کل کشور است. ناتوانی در واکسیناسیون عمومی و عدم محدودیت‌ و قرنطینه شهرها، موجب شد که خیلی زود، ویروس جهش یافته از پاکستان به سیستان و بلوچستان و سپس به کل کشور سرایت پیدا کند و اکنون  ۲۹ استان درگیر این ویروس و بیمارستان‌ها گنجایش ظرفیت یک بیمار را ندارند.  عمق فاجعه کرونایی تا حدی است که چندین مسئول، وضعیت استان‌شان را فوق بحرانی توصیف کردند.

غلامرضا خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفته است: در حال حاضر رنگ بندی مشهد از نظر وضعیت کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد.»  همچنین رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با بیان تاخت و تاز کرونا در کشور اعلام کرد که «تخت خالی برای پذیرش بیماران کرونایی وجود ندارد.

*۲۹ استان درگیر دلتا

تعداد جان باختگان و مبتلایان به کرونا در روزهای گذشته نسبت به روزهای خرداد ماه دو برابر شده است. همچنین از یازدهم تا دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه گفته بود که گونه دلتا سراسر کشور را درنوردیده و در حال حاضر۲۹ استان درگیر این گونه هستند. در این میان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و حالا در چنین شرایطی شاهد صعود بیش از پیش و ویرانگر کرونای دلتا هستیم.

*کمبود سرم در اوج بحران

این روزها همزمان با طوفان سهمگین پیک پنجم کرونا و افزایش موارد ابتلا، گزارش‌ها از کمبود اقلام دارویی بخصوص سرم تزریقی در بازار حکایت دارد.پرس و جوی ما از چند داروخانه در سطح شهر تهران حکایت از این دارد که با افزایش حجم بیماران کرونا و به‌دنبال شیوع کرونای دلتا در کشور، سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری توزیع نمی‌شود.

مسئولان فنی داروخانه‌ها می‌گویند، تعداد بیماران در پیک اخیر به قدری زیاد شده که دستور داده‌اند سرم تزریقی را در داروخانه‌های بیمارستانی برای بیماران بستری و بستری موقت توزیع و عرضه کنند. آنها می‌گویند وضعیت بحرانی است و مصرف بیماران بیشتر از میزان تولید است و افزایش خط تولید از سوی کارخانه‌ها حداقل به بازه زمانی دو هفته‌ای نیاز دارد. کمبود سرم‌های تزریقی در داروخانه‌های پایتخت به‌دلیل افزایش مراجعات بیماران را مسئول سازمان غذا و دارو نیز تأیید می‌کند؛ به‌طوری که سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو تأکید کرده است به‌دنبال افزایش سرم‌های تزریقی به‌دلیل مصرف همزمان آن با داروی رمدسیور و به منظور مدیریت توزیع این فرآورده در سطح کشور تا اطلاع ثانوی توزیع کلیه سرم‌های تزریقی صرفاً برای داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است.

*روزهای سخت تهران

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اظهار کرد:متاسفانه تهران روزهای سختی را در حال حاضر می‌گذارند؛ تا غروب دیروز در استان تهران ۹ هزار و  ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. روزانه حدود ۲هزار بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، در حال حاضر فزون بر ۲۰ هزار مراجعه کننده سرپایی در تهران وجود دارد و علی رغم اینکه دیروز ۱۶۰۰ بیمار از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند، به علت ۲ هزار بستری جدید هنوز به تراز مثبت نرسیده‌ایم. برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های کرونا در تهران هستیم، این موضوع نشان دهنده سهمگین بودن موج پنجم کروناست.

*کرونای دلتا تهران را محاصره کرد

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران به فارس گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در شانزده ماه گذشته چنین تجربه ای نداشته ایم. ادامه روند نگران کننده است چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی سابقه مراجعان و مبتلایان است به طوری که گرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.

وی افزود:مراجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است. بسیاری از هم میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

*تکمیل ظرفیت بیمارستان ها

پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی و معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت کرونا و مراکز درمانی چگونه است ،گفت:اکنون در بدترین وضعیت قرار داریم؛به طوری که این پیک از همه پیک‌های کرونا وضعیت بدتری دارد. تعداد بیمار افزایش یافته و بیمارستانها لبریز و سرریز شده است و جمع کردن کار خیلی سخت شده است.

معاون بیمارستان مسیح دانشوری بیان داشت: کادر درمان کادر ۱۸ ماه پیش نیست؛ شما از یک تعداد افراد ثابت انتظار ۱۸ ماهه را دارید؛ بنابراین همه نیروها فرسوده شده‌اند. باید کاری کنیم چرخه بیماری قطع شود؛ متاسفانه اکنون نمودارها نشان می‌دهد روند در همه استانها افزایشی است و احتیاج به ۲ یا ۳ هفته تعطیلی و قرنطینه جدی است تا بیماری از تکاپو بیفتد. چراکه اگر بخواهیم به همین منوال ادامه پیدا کند همه آلوده می‌شوند و این بسیار خطرناک است.اکنون هر موجی از موج قبلی بدتر است. ‌اکنون هر فردی تب و علائم تنفسی دارد نشانه کروناست؛چراکه ویروس دیگری در چرخش نیست.

وی به تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: حتی اگر دارو در اختیار قرار داده شود، دارو در کجا به بیماران تزریق شود: «تزریق دارو در خانه می‌تواند منجر به مرگ بیماران شود. همین حالا تزریق رمدسیویر باعث کندی ضربان قلب و مرگ می‌شود. بعد هم اعلام می‌کنند که بیمار بر اثر ایست قلبی جان باخته است. مردم باید بدانند که داروی درمان کرونا باید در بیمارستان‌ها تزریق شود.»

به‌ گفته طبرسی در صورت رعایت‌نکردن پروتکل‌ها در هفته آینده تعداد فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر می‌رسد. وضعیت وخیم کرونا غیر قابل انکار است و آینده روشنی برای عبور از آن وجود ندارد. با استقرار دولت جدید و تغییرات احتمالی در وزارت بهداشت، حالا خیلی‌ها نگران وضعیت مدیریت کرونا در کشورند.

*روحیه کادر درمان ضعیف شده است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز در اینباره گفت:  پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

وی با اشاره به اینکه هدف نخست واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر و کاهش بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان است، گفت: حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد این هدف با واکسن حاصل می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه تعداد تخت‌های کشور به ازای جمعیت به رغم افزایش در هشت سال اخیر، در مقایسه با متوسط جهانی بسیار کم است، اضافه کرد: اکنون از نظر تخت، سی تی اسکن و دستگاه‌های اکسیژن ساز، دچار فرسودگی شدیم و تاب روحی، روانی و فعالیت پرسنل مراکز درمانی به ویژه پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها و انترن‌ها کاهش داشته و بر روی آنها فشار زیادی است و با حقوق‌های اندک، بار اصلی بر روی دوش آنها است.

*تخت خالی نداریم

شروین شکوهی،رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به اینکه با افزایش تعداد کلی بیماران درصد تعداد بیماران بدحال هم به همان نسبت افزایش می‌یابد، گفت: متاسفانه انگار مردم فراموش کردند که کرونا وجود دارد. آمار وحشتناک زیاد بوده و شرایط بسیار خطرناک است و با توجه به خستگی زیاد کادر درمان نمی‌توان با این شیوه کرونا را جمع کرد.

شکوهی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان با پیک‌های قبلی تفاوت چندانی نداشته است، اظهار کرد: در بیمارستان ما اصلا تخت خالی نیست. برای پذیرش بیمار از اورژانس به بخش یا باید یک نفر مرخص شود یا اینکه خدای ناکرده یک نفر جان خود را از دست بدهد، که تخت خالی شود.

*چشم امید به دولت جدید

وضعیت وخیم کرونا غیر قابل انکار است و آینده روشنی برای عبور از آن وجود ندارد. با استقرار دولت جدید و تغییرات احتمالی در وزارت بهداشت، حالا خیلی‌ها نگران وضعیت مدیریت کرونا در کشورند. در شرایطی که پیک پنجم بیماران را سرگردان کرده، بیمارستان را پر و داروخانه‌ها را مملو از جمعیت شده است باید دید دولت جدید چه تدبیر فوری برای رفع این بحران و بازگشت آرامش به جامعه در پیش خواهد گرفت.

سفرها ممنوع شود / برای “محرم” سنجیده اقدام کنیم

رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسمهای پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم.

 دکتر حمید سوری درباره روند کشوری کرونا، گفت: رخداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی عمدتا از جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و از چابهار به سمت زابل و بالاتر حرکت کرد و با توجه به مراوداتی که بین سیستان و بلوچستان و استان گلستان وجود دارد، گلستان‌ هم به یکی از استان‌هایی تبدیل شد که وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ هرچند که اقدامات مناسبی برای کنترل اپیدمی در این استان‌ هم آغاز شده است.

وی افزود: انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده است و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود. پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم  کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا در نمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.

وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت امکان مقابله با این شرایط را ندارد و در وظایفش هم نیست؛ بنابراین لازم است سایر سازمان‌ها با هدایت استانداری، بخشداری و فرمانداری وارد عرصه شوند. خانه نشینی کارکنانی که واکسینه شدند نباید ادامه یابد و باید برای کمک به کنترل اپیدمی حاضر شوند. در واقع بخشی از خدماتی که وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهد غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی است و می‌تواند از سایر سازمان‌ها استفاده کند.

وی درباره تقاضاها و صحبت‌هایی که برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: اگر قرار بر تعطیلی باشد، درصورتی موثر خواهد بود که برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه اینکه دو هفته تعطیل کنیم که در خانه بنشینیم و بعد از دو هفته باز همان رفتارها تکرار شود، شاهد اثربخشی تعطیلات نخواهیم بود.

سوری درباره شرایط کرونا در روزهای آتی با توجه به آغاز ماه محرم، بیان کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. زمانی گفته می‌شد که اگر ایمنی در برابر ویروس چه با واکسن و چه به صورت طبیعی به ۷۰ درصد برسد کنترل بیماری کامل می‌شود؛ درحالی که اکنون می‌بینیم ویروس هم دارد هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون قطعا به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و… را دنبال کنیم.

این اپیدمیولوژیست افزود: با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبرو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم، به نظر نمی‌رسد الزاما حضور فیزیکی افراد در مراسمات مذهبی مثل سوگواری محرم اصل دینی باشد. سوگواری قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است و بهتر است شکل متفاوت عزاداری توسط علما تنظیم شود تا با حداقل اثرات سوء این رفتارها مواجه باشیم.

نزدیک شدن ابتلا به روزی 40 هزار نفر

در روز 12 مرداد ماه در ایران 39 هزار و 107 نفر به این بیماری مبتلا شده و ابتلای روزانه به کرونا را به مرز 40 هزار تن نزدیک تر کردند.

این اتفاق سبب شد تا برای چهارمین بار در مرداد ماه رکورد این شاخص در کشور جابجا شود.

با میانگین‌گیری از مجموع آمار سرایت بیماری در هفت روز منتهی به 12 مرداد محاسبه می‌شود به طور متوسط در این بازه روزی 31 هزار و 600 تن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

روند این متوسط در کل تقویم کرونایی ایران نشان میدهد اکنون در قرمزترین روزهای کرونایی کشور قرار داریم.

این در حالی است که با شیب تندی تعداد تستهای روزانه از این بیماری در حال کاهش است.

photo_2021-08-03_16-55-50

رکورد احتمال ابتلا به کرونا در افراد مشکوک

در روز دوازده مرداد ماه 60 هزار و 300 نفر آزمایش کرونا داده اند که پاسخ نزدیک به  40 هزار نفر آنها مثبت بوده است.

به عبارت دیگر در این روز 65 درصد مراجعه کنندگان برای تست با پاسخ مثبت مواجه شده اند.

در صورتی که این متغیر را مانند ابتلا به طور میانگین برآورد کنیم شدت شیوع به صورت متوسط در هفت روز گذشته 51 درصد محاسبه می شود.

این متغیر به شکلی گویای میزان احتمال ابتلا به این بیماری نیز می باشد. به این معنا که اگر شخصی دارای علائم کرونایی بوده و به مراکز درمانی مراجعه کند در این روزها به احتمال بالای 50 درصد به ویروس جهش یافته پاسخش مثبت خواهد بود. در این صورت این ارقام و روند صعودی نسبت ابتلا به تست توصیه می کند در شرایط دارا بودن علائم جدی به آزمایشگاهها جهت اخذ تست مراجعه شود. زیرا احتمال مبتلابودن این دسته بیشتر از مبتلا نبودن آن هاست. ازسویی آگاهی از بیماری در روزهای ابتدایی در جلوگیری از روند آن موثر تر بوده و احتمال مبتلا کردن سایرین به این ویروس را کاهش می دهد.

photo_2021-08-03_16-56-07

نزدیک شدن بستری ها به روزی 5 هزار نفر

در کنار رکورد زنی های متغیر قرمز کرونایی در این روزها روند بستری ها نیز از این بیماری صعودی شده و در دو روز متوالی دو رکورد بی سابقه را به ثبت رسانده است.

در روز گذشته در ایران نزدیک به 4 هزار و 317 نفر در بیمارستانها بستری شدند که در فردای آن با 12 درصد افزایش این رقم به 4 هزار و 838 نفر رسید. به بیان دیگر در این دو روز بیمارستانهای کشور پذیرای تقریبا 9 هزار و 200 نفر مبتلای به کرونا بوده است.

میانگین هفت روزه بستریها در ایران نیز نشان میدهد در هفت روز گذشته به طور متوسط روزی 3 هزار  600  در کشور بستری شده است. این رقم در قله تقویم کرونایی ایستاده و همچنان صعودی است.

photo_2021-08-03_16-56-14

رشد بی سابقه بیماران بدحال کرونا در کشور

موازی با رشد بستری و ابتلا در کشور بیماران وخیم نیز شتابی بی سابقه گرفته اند. در همین رابطه در روز 12 مرداد ماه تعداد بیماران بدحال کرونایی کشور به 5 هزار و 793 تن رسیده که به نسبت روز گذشته 3.3 درصد افزایش پیدا کرده است. مقایسه این آمار با روزهای قبل نشان می‌دهد رشد روزانه بیش از 3 درصدی بیماران وخیم در یکسال گذشته بی سابقه بوده است.

photo_2021-08-03_16-56-11

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود