حسن سبحانی در گفت‌وگو با باطن:
اقتصاد جز جراحی راه دیگری ندارد

به گزارش باطن، یک نماینده سابق مجلس با اشاره به مشکلات حاد اقتصادی پیش پای دولت سیدابراهیم رئیسی به باطن گفت: دولت سیزدهم میراث‌دار بیش از ۴۰سال اشتباهات بنیادی اقتصادی در کشور است. این مشکلات اقتصادی از مماشات با اصلاح رویکردهای کلان نظام اقتصادی کشور ناشی می‌شود و هنوز جراحی واقعی در این نظام صورت نگرفته است. رشد اقتصادی پایین و بسیار نامتعادل و پرنوسان به همراه تورم افسارگسیخته در همه ادوار و دولت‌ها علائم شاخص این اقتصاد بیمار بوده‌اند. آقای رئیسی در جدی‌ترین گام اقتصادی خودشان باید فداکاری کنند و در نشست با نخبگان اقتصادی کشور راهکار علاج قطعی و تحول بزرگ اقتصادی در کشور را دنبال کنند.

حسن سبحانی گفت: نظام اقتصادی غیرمولد، ربازده با بانک‌های بنگاهدار تقریبا چیزی از این اقتصاد باقی نگذاشته‌اند. ناهمخوانی سیاست‌ داخلی و خارجی با مسئله اقتصاد نیز شوک بزرگ را به تن نحیف این اقتصاد در همه ادوار وارد کرده است. سیاستمداران باید در پس ذهن خود اقتصاد را مسئله حیاتی و ناموسی کشور بدانند و دقت کنند همه تصمیمات آنها درنهایت قرار است رفاه مردم را بیشتر کند. جنگ و نزاع‌های سیاسی اولین ضربه خود را به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه شفافیت را بزرگترین گمشده اقتصاد ایران در قرن جدید دانست و گفت: اقتصاد سیاسی امروز در همه ابعاد خود به اصل شفافیت وابسته است. این نه یک نصیحت و امر خیر و توصیه شده که حکم بزرگی برای همه اقتصادهاست. بهبود شاخص‌های اقتصادی امروز به علت پیچیدگی‌های متعدد حکمرانی بدون شفافیت راه به جایی نمی‌برند و به شکست می‌انجامند. همه بازیگران و نهادهای اقتصادی و شرکای خزانه کشور باید بدانند در نهایت در سیستم شفاف اقتصادی رصد می‌شوند و عملکردشان جلوی انظار است. نقش باندهای اقتصادی پنهان متاسفانه در کشور ما زیاد است و تنها تاباندن نور شفافیت روی آنها می‌تواند کنترل‌شان کند.

سبحانی وضعیت اقتصادی کشور را به لبه پرتگاه سقوط یا نقطه عطف تحول تشبیه کرد که انتخاب آن با کارگزاران حاکمیتی است. او تصریح کرد: اقتصاد کشور در بیش از ۴۰دهه گذشته به‌صورت کج‌دار و مریض اداره شده است و همواره حل‌وفصل مسائل اصلی آن به فردا و فرداها موکول شده است. دولت‌های مختلف و حاکمیت کلان کشور نیز عافیت را در این دیده‌اند که کمتر ریسک کنند و سال به سال شجاعت تحول اقتصادی را تمدید کنند، اما امروز اقتصاد کشور دیگر از این مرحله عبور کرده است و باید برای آن تصمیم‌های بزرگ گرفت. سیاست‌های تشدیدکننده پایه پولی و نقدینگی دیگر نمی‌تواند مثل ۴دهه گذشته ادامه پیدا کند. اقتصاد کشور اگر مولد نشود شریان‌های فاسد مالی مردم را می‌بلعند. باید الگوی روابط اقتصادی کشور با دنیا را شجاعانه بازتعریف کند و جایگاه ایران را در این مختصات جهانی مشخص کرد. کشور نمی‌تواند با تحریم اداره کشور شود، با اقتصاد غیرمولد هم نمی‌تواند ادامه کار دهد. اوج مشکلات اقتصادی ۳سال اخیر کشور یک نقطه اساسی به سمت فروپاشی اقتصادی یا تغییر و تحول اساسی در آن سوق داده است. مسئولان اگر شجاع باشند در همین فرصت بحران‌زده تصمیمات اساسی به نفع اقتصاد کشور خواهند گرفت؛ سیاست‌های خود را با اقتصاد کشور هماهنگ می‌کنند و برنامه و بودجه کشور را نیز با حذف متغیرهای مداخله‌گر و ضررده به سمت شفافیت می‌برند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: توصیه اکید من به آقای رئیسی این است که دیگر واقعا صرف اسامی و معرفی چهره‌ها برای وزارتخانه‌های اقتصادی مهم نیستند. ذخیره استفاده از نام‌ها برای توجیه کاستی‌های اقتصادی کشور تمام شده است و مسائل مهمتری را می‌طلبد. ایشان باید خودشان ماموریت‌های کلان اقتصادی کشور را در هم‌اندیشی با نخبگان تعریف کنند، نظر هم ارکان حاکمیتی را جلب کنند و سپس با اختیارات تام به تیم اقتصادی کابینه آنها را مامور پیشبرد این برنامه‌ها کنند. آقای رئیسی در این مسیر به‌طور حتم کار سختی خواهند داشت، چون نهادی موازی اقتصادی و غیرشفاف بی‌شماری در این کشور وجود دارند که سد راه‌شان می‌شوند ولی در دوره جدید حاکمیتی که از لحاظ سیاسی نیز بیشترین همسویی صورت گرفته است اقتدار لازم برای کناره‌گیری این نهادها به نفع مردم وجود دارد. چه خوب است از همین فرصت برای ادغام بسیاری از این نهادهای موازی در درون دولت استفاده شود و دیگری مسائل سایه مطرح نباشد.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود