واکنش نمایندگان مجلس به عکس یادگاری سفرای انگلیس و روسیه

روز گذشته عکسی از سوی سفیران انگلیس و روسیه در تهران منتشر شد که در آن «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس به همراه «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در سفارت روسیه و در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، عکس یادگاری گرفتند.

انتشار این عکس سبب واکنش‌های بسیاری از مقامات سیاسی کشور جمله «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور و همچنین «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی شد.

اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در توییت‌هایی به این موضوع واکنش نشان دادند که در ادامه می‌خوانید.

«علی نیکزاد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: صندلی خالی آمریکا بین سفرای روسیه و انگلیس، گویای خیلی چیزهاست. ساده‌ترینش آنکه در دوران پس از انقلاب، هرکس پایش را از گلیمش برای ملت ایران درازتر کند صندلیش خالی می‌شود. حالا این دو هم خود دانند. وزارت خارجه البته باید هر چه سریعتر به مسوولیت خود عمل کند.

«حسن شجاعی علی آبادی» نماینده مردم ابهر در توییتر نوشت: ‌اگر وزارت امور خارجه پاسخ مناسبی به این متوهمین ندهد، به کمیسیون اصل نود احضارشان خواهیم کرد. استکبار سرنوشتی جز سرنگونی ندارد.

«مالک شریعتی نیاسر» نماینده مردم تهران در توییتی تاکید کرد: ‌وزارت خارجه به وظیفه اش عمل کند. اما درپاسخ به “خاطره بازی” بزدلانه روس و انگلیس، باید با خدمت به مردم “خاطره سازی” کرد. جبهه نیروهای انقلاب اکنون مجلس، دولت و شوراهای شهر را در اختیار دارد. اگر هرکدام ازما در پازل تفرقه و عدم انسجام حرکت کنیم، خارجی ها طمع خاطره سازی خواهند داشت.

«بهروز محبی نجم‌آبادی» نماینده مردم سبزوار هم در توییتر نوشت: جمهوری اسلامی شاخ غول های استکباری را می شکند. از گوشمالی های چندین باره ی روباه پیر درخلیج همیشه فارس تا آن صندلی خالی که سالهاست به خاطره‌ها پیوسته و صاحبانش درعین الاسد ضربه مغزی شدند. سفیر کم فهم حامی صندلی خالی را تنبیه کنید. استقلال را با خون خریده‌ایم.

«مهدی سعادتی بیشه‌سری» نماینده مردم بابل در توییتی نوشت: ‌فراموش نکرده‌ایم سخن حضرت روح‌الله را که فرمود: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هردو بدتر است. نه ‌انگلیس بریتانیاست و نه ‌روسیه اتحاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ایران عصر پهلوی است. دورانی که در خاطر دارید مدت هاست سپری شده، از تاریخ عبرت بگیرید.

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده مردم قم نیز در توییتی نوشت:‌ ‌مردم بزرگ ایران همه سختی ها را به جان خریده‌اند تا عزتشان حفظ شود سفرای روسیه وانگلیس باید عذرخواهی کنند. وزارت خارجه باید عزتمندانه عمل کند. احمق ها بدانند که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. غیرت ایرانی… عزت ایرانی…

«علیرضا عباسی» نماینده مردم کرج در توییتر نوشت: باید سفرای انگلیس و روسیه بابت این کار ناپسند عذرخواهی کنند. البته باید بدانند این خاک برای استقلال خود خون‌های زیادی داده است، بنابراین غیرت و استقلال مردم ایران را آزمایش نکنید، به ضررتان تمام می‌شود.

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در توییتر نوشت: سفیری که آداب دیپلماتیک نمی‌داند عنصر نامطلوب است و تکلیف او روشن. سال های سال است ما اثبات کرده‌ایم شرق و هم غربِ دچار توهم را می توان تحقیر کرد. یادتان باشد ‌اینجا ایران است.

براساس این گزارش «اردشیر مطهری» نماینده مردم گرمسار هم در واکنش به انتشار عکس دو سفیر روسیه و انگلیس در تهران در توییتی تاکید کرد: ‌دلقک‌هایی که در لباس دیپلمات، خاکِ ایران را با استیجِ استندآپ کمدی اشتباه گرفته و به ملت شریف ایران توهین کردند باید بدانند این گستاخی می تواند به قیمت خالی شدن دو صندلی دیگر منتج شود!

«جلال رشیدی کوچی» نماینده مردم مرودشت یادآورشد: رهبران خونخوارتان را آن زمان که ادعای ابرقدرتی داشتند با لگد از کشور بیرون کردیم، شما که نوچه‌های دست چندم آنها هم حساب نمی‌شوید. کمترین انتظار عذرخواهی رسمی از ملت شریف ایران است. آنجایی که پای عزت ایران در میان است فرقی بین انگلیس و روسیه نیست.

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان در توییتی خاطرنشان کرد: ‌حضور در ایران بعد از انقلاب همواره آرزوی امریکایی‌ها بوده و صندلی خالی آنان در عکس یادگاری سفرای روس و انگلیس، می‌بایست عبرتی برای همه کشورهای استعمارگر باشد. عذرخواهی رسمی در مقابل این اقدام سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک حداقل انتظار است.

«علی خضریان» نماینده مردم تهران در توئیتی نوشت: ‌تصویرسازی ناقص از کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ که نماد نقض حاکمیت ‌ایران و جنایات تاریخی آمریکا، شوروی و انگلیس علیه ایرانیان بود؛ سندی بر تغییر موازنه قدرت به نفع ‌جمهوری اسلامی است. توسل سفرای روسیه و انگلیس به خاطره‌بازی، تنها لحظه‌ای مستی برای فراموشی ورشکستگی سیاسی امروز است.

«الهام آزاد» نماینده مردم نایین دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی است که در واکنش به رفتار دو سفیر روسیه و انگلیس در توییتر نوشت: سفیران شرقی و غربی باید به خوبی بخاطر داشته باشند در دورانی که دوقطبی شرق و غرب در دنیا حاکم بود نتوانستند ایران عزیز را به استعمار خویش درآورند بماند که الان نه قطب شرقی مانده و نه غربی، ولی ایران مستحکم، مستقل و پابرجاست.

«سیدعلی موسوی» نماینده مردم ملکان نیز تاکید کرد: آقایان سفیر روس و انگلیس! خلف رضا پالانی خیلی وقت است فرار کرده. خلف صالح خمینی(ره) را ایران دارد! به عنوان نماینده ملت اقدام قاطع وزارت خارجه را مطالبه خواهیم کرد.

نمایندگان مجلس درحالی به عکس یادگاری سفرای انگلیس و روسیه در تهران واکنش نشان دادند که امروز «سایمون شرکلیف» که به تازگی به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران معرفی شده است به وزارت خارجه دعوت شد.

سفیر انگلیس در دیدار با دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت: ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می‌کنم هیچگونه قصد و سوءنیتی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده‌اند تنها اتحاد وسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، براساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

همچنین امروز «لوان جاگاریان» سفیر روسیه پس از دعوت به وزارت خارجه در دیدار با مدیرکل اوراسیای وزارت امورخارجه گفت که قصد وی از انتشار این عکس صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا بر علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دوکشور تصریح کرد: از اینکه انتشار این عکس باعث سوتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تاسف می‌نمایم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود