حمله به کشتی یک توطئه بود
شکست اسرائیل در اجماع سازی علیه ایران

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از ایجاد تشنج پرهیز می‌کنند و انگلیس به ایران پیام داده که تمایلی به درگیری ندارد، به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها در این قضیه تنها ماندند.

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اتهامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در خصوص حمله به کشتی مرسر استریت گفت: در واقع می‌توان گفت که این موضوع یک طرح صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات وین و برجام بود. صهیونیست‌ها از زمانی که مذاکرات شروع شد خیلی تلاش کردند که این مذاکرات شکل نگیرد. به ویژه از زمانی که آقای گروسی و تیم بازرسی نتوانستند در یکی دو ماه اخیر در تهران حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: لذا این‌ها به تکاپو افتادند که در واقع یک اقداماتی کنند و از این مسئله سوء استفاده کنند و کلاً مذاکرات وین منتفی شود. به ویژه اینکه در ایران نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار و ادامه مذاکرات به بعد از انتخابات موکول شد.

حمله به کشتی مرسر استریت یک توطئه بود

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین تصریح کرد: از اینکه چه کسی در پشت این حمله بوده است مطلع نیستیم اما احتمال این است که یک توطئه بوده باشد.

فرجی‌راد افزود: بنابراین اسرائیلی‌ها از این فرصت استفاده و سعی کردند آمریکایی‌ها را تحریک کنند و وقتی یک انگلیسی و رومانیایی نیز کشته شد، تلاش کردند با درگیر کردن آن‌ها، این حمله را به عنوان یک مسئله جهانی به شورای امنیت ببرند.

وی همچنین ادامه داد: البته در این میان، انگلیس سر و صدای زیادی کرد که علت آن مشخص بود زیرا یک انگلیسی کشته شد و باید دولت انگلیس پاسخگوی افکار عمومی داخلی خود باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بالاخره در آن‌جا احزاب مخالف و مردم و رسانه‌ها فشار می‌آورند که چه‌کار کردید و نمی‌توانند دست روی دست بگذارند.

فرجی‌راد تصریح کرد: صهیونیست‌ها آمریکایی‌ها را تحریک کردند و آن‌ها نیز در ابتدا همراهی کردند و گفتند که ما با کشورهای دیگر هماهنگ می‌کنیم که این مسئله را به شورای امنیت ببریم.

وی ادامه داد: اما با انتخاب رئیس‌جمهور و برگزاری مراسم تحلیف و همچنین صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور جدید کشورمان مبنی بر اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود و از هر طرحی که منجر به رفع تحریم‌ها شود، استقبال می‌کنیم، باعث شد که از یکسو آمریکایی‌ها تحریک شوند و سریع جواب بدهند که اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود جای آن در وین است و این برای اسرائیلی‌ها مسئله خوبی نبود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در واقع آمریکایی‌ها متوجه شدند که شرایط در ایران بر خلاف آن چیزی که تصور می‌کردند به سمت مثبت می‌چرخد و احتمال دارد که مذاکرات شروع و نتیجه گرفته شود.

فرجی‌راد افزود: اگرچه باز هم اسرائیلی‌ها دست بر نداشتند و به تحریک دیگران ادامه دادند که باید به ایران حمله شود، البته گروه هفت و اتحادیه اروپا بیانیه دادند که برای آن‌ها خوب بود اما کافی نبود.

وی ادامه داد: لذا در این قضیه به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از تشنج خودداری می‌کنند و بر اساس برخی اخبار انگلیس نیز به ایران پیام داده است که به دنبال درگیری نیست، صهیونیست‌ها تنها ماندند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: پس از آنکه جوزف بورل نماینده خودش را برای مراسم تحلیف به تهران فرستاد، خیلی مورد حمله قرار گرفت. بنابراین به آن فشار آوردند که شما نیز چیزی در رابطه با این کشتی بگو!

اظهارات بورل برای برداشتن فشارها از روی دوشش بود

وی ادامه داد: ایشان نیز حرف خاصی نگفت البته با توجه به اینکه نماینده‌ای را به تهران فرستاد و اتفاقاتی که افتاد یک بالانس ایجاد کند و فشارها را از روی دوش خودش کم کند. البته می‌توانست این کار را نیز نکند که این بهتر بود.

فرجی‌راد تصریح کرد: آقای بورل در واقع یک احترام خاصی مانند خانم موگرینی دارد و در ایران این افراد را به عنوان افرادی که خیلی در دام صهیونیست‌ها و آمریکا بازی نمی‌کنند و سعی کردند که سیاست مستقلی داشته باشد، می‌شناسند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تاکید کرد: مسئله این کشتی با بیانیه‌ها ختم می‌شود و من بعید می‌دانم که اتفاق خاصی در شورای امنیت نیز بیافتد و اگر مطلبی نیز گفته شود در رابطه با همین محکومیت یا مسائل این چنینی خواهد بود و اقدام عملی خاصی نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: از طرفی نیز در واقع اتفاقاتی که در نوار غزه توسط آن بادکنک‌های آتشین که به سمت اسرائیل رفت و حوادثی که در جنوب لبنان اتفاق افتاد، به نظر من بی ارتباط با مسائل کشتی نبود و در واقع غزه‌ای‌ها و لبنانی‌ها دست بالا را گرفتند.

تهدیدات صهیونیست‌ها در درجه اول امنیت خودشان را به خطر می‌اندازد

فرجی‌راد تصریح کرد: وقتی بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با وزیر دفاع آمریکا تماس تلفنی داشت، اعلام کرد که شما تلاش کنید آرامش در اینجا ایجاد شود. این مسئله نشان می‌دهد که آنها متوجه شدند قضایا جدی است و اگر بخواهند اقدامی بکنند و حادثه بیافریند در واقع در درجه اول امنیت خودشان به خطر می‌افتد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران اعلام کرده که مقصر نبوده است و ممکن است یک توطئه باشد. بالاخره کشورهای مختلفی در آن منطقه آبی هستند، به ویژه بعضی از کشورهای عربی، اما دنیا می‌فهمد که این درگیری‌ها را صهیونیست‌ها شروع کردند؛ چه در سوریه و چه در دریا و اگر بخواهند ادامه بدهند، این تنش‌ها بالا می‌رود و دنیا نیز خوشش نمی‌آید چون امنیت آن‌ها نیز به خطر می‌افتد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود