فرار عطا محمد نور و عبدالرشید دوستم
سقوط جلال‌آباد بدون جنگ؛ تنها کابل مانده است

سخنگوی طالبان:باید نظام اسلامی مستقل برپا شود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ضمن در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری عربی ضمن اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با سایر طرف‌ها، تصریح کرد که باید یک نظام اسلامی مستقل برپا شود.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی 21»، تصریح کرد که پیشروی تکان‌دهنده نیروهای طالبان علیه دولت کابل طی روزهای اخیر، اغلب بدون هیچ درگیری حاصل شده است.

وی قربانی شدن شمار زیادی از مردم افغانستان در جریان سیطره طالبان بر ولایت‌های مختلف این کشور و مراکز آن‌‌‌ها را تکذیب کرد و در عین حال گفت که هزاران نفر به صفوف نیروهای طالبان پیوسته‌اند و از نظر این گروه، راه برای گفت‌‌وگو با سایر طرف‌ها هنوز باز است.

نعیم بدون اشاره و توضیح در خصوص جزئیات و سازکارهای طالبان در مرحله فرارو، تصریح کرد که هدف از این پیشروی‌ها، این است که ملت، خود سرنوشتش را رقم بزند. باید یک نظام اسلامی مستقل برای حل مشکلات ملت برپا شود و برپایی چنین نظامی خواست مردم افغانستان است.

وی «دولت کابل» را مسئول سقوط خود در قبال پیشروی نیروهای طالبان دانست و گفت: «این صحنه از سوی دولت کابل آغاز شد که در روز دوم عید، در زمانی که ما عملیات را متوقف و صدها زندانی را آزاد کرده بودیم، اعلام جنگ کرد».

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با رد توصیف تحولات اخیر در این کشور به تشدید اقدام علیه دولت، افزود: «اکنون همه اوضاع در افغانستان را مشاهده می‌کنند. ولایات مختلف تقریبا بدون هیچ جنگی به مجاهدان می‌پیوندند. اکنون شدت پیوستن و استقبال مردمی تسریع شده است».

روز گذشته مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، دایکندی، ‌لغمان و ننگرهار، به دست طالبان افتاد‎.‎

با سقوط مرکز این ولایت‌ها، شمار ولایت‌هایی که در حال حاضر در کنترل طالبان قرار دارد، به ۲۶ ‌ولایت رسیده است‎.‎

منابع محلی، می‌گویند که بیش‌ترین مرکز شهرها، بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. ‌شنبه‌شب لشگر ۲۰۹ شاهین در بلخ نیز به دست طالبان افتاد‎.‎

تاکنون تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، خوست، نورستان و بامیان در ‌کنترل حکومت افغانستان باقی مانده است‎.‎

با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته است که هر گونه اقدام طالبان علیه ‌نیروهای امریکایی در افغانستان، با پاسخ فوری و قوی نظامی ایالات متحده مواجه خواهد شد‎

هیچ فردی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده است

هیچ نیرویی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده و تنها فردی از این گروه از بیرون با کارمند محلی آن‌جا احوال‌پرسی کرده است.

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به کنسولگری کشورمان در مزارشریف و صحبت با کارمند کنسولگری خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که فردی که با اعضای کنسولگری در حال صحبت است شخص محلی و مورد اعتماد می‌باشد که جهت کسب اطلاع از مساعد بودن شرایط و حال کارمند محلی(افغانستانی) کنسولگری مراجعه کرده است.
در واقع هیچ نیروی طالبان وارد کنسولگری نشده و تنها این شخص از جلوی درب اصلی کنسولگری در حال احوالپرسی بوده است .

بر اساس این گزارش و بنا بر اطلاع خبرنگار ایسنا در حال حاضر  هیچ دیپلماتی در سرکنسولگری ایران  در مزارشریف نیست و چند هفته است فعالیت‌ها در این کنسولگری  به کابل منتقل شده است.

فرار عطا محمد نور و عبدالرشید دوستم

 

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مردم محلی و شبه نظامیان، طالبان امروز (یکشنبه) جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را تصرف کردند. با سقوط جلال‌آباد تنها کابل در اختیار دولت اشرف غنی باقی مانده است.

جلال آباد، واقع در قسمت شرقی افغانستان، یکی از دو شهر بزرگ کشور بود که کنترل آن هنوز تحت اختیار دولت افغانستان باقی مانده بود.

دو تن از فرماندهان نیروهای منطقه‌ای افغانستان در حالی که شهر مزار شریف این کشور به دست طالبان سقوط کرده و نیروهای امنیتی این شهر را ترک و با استفاده از اتوبان منتهی به ازبکستان به این کشور همسایه گریختند، فرار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در جنگها در افغانستان از روزهای حمله شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند.

نور که فرماندهی نیروهای شبه نظامی محلی را به هنگام سقوط مزار شریف به دست طالبان به عهده داشته، گفت، هم او و هم دوستم در امنیت به سر می‌برند و “دسیسه” را مقصر سقوط این شهر دانست.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، این دو به ازبکستان گریخته‌اند.

مقامهای استانی گفتند، نیروهای طالبان تقریبا بدون مواجهه با مخالفتی همچنان که نیروهای امنیتی با استفاده از اتوبان این شهر به ازبکستان فرار کردند، وارد شهر شدند. برخی تصاویر تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی خودروها و نیروهای ارتش افغانستان را ظاهرا حین تجمع روی پل آهنی در گذرگاه حیرتان نشان میدهند.

نور در توئیتر نوشت: متاسفانه به رغم مقاومت شدید ما در نتیجه یک دسیسه بزدلانه و سازمان یافته بزرگ همه تجهیزان نیروها دولتی و امنیتی افغانستان تحویل طالبان داده شد. آنها این دسیسه را چیدند تا مارشال دوستم را و خود من را در تله بیندازند اما موفق نشدند.

فرار نور و دوستم نه فقط بر فروپاشی دولت مرکزی در کابل در ضمن تداوم پیشروی شبه نظامیان بلکه همچنین بر فروپاشی یک نسل از رهبران منطقه‌ای قدرتمند متعلق به نیروهای مجاهدین ضد شوروی سابق که با طالبان جنگیدند، تاکید می‌کند.

اهمیت این رهبران که گاهی به عنوان جنگسالار توصیف می‌شوند، ناشی از داشتن جایگاه رسمی در دولت نیست بلکه مربوط به قدرت شخصی و پایگاه قدرت منطقه‌ای آنها بوده و نزاع‌های مکرری با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان داشتند.

آنها سالها متهم به فساد و سواستفاده‌های حقوق بشری شدند و در سالهای اخیر دوستم دوره‌ای را در تبعید از بابت متهم شدن به دستور به تجاوز جنسی به یک مخالف سیاسی خود سپری کرد.

نور نیز که به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان در افغانستان در نظر گرفته می‌شود، با اتهامات مکرر فساد علیه خود مواجه شده که آنها را رد کرده است. همچنان که نیروهای نظامی عادی ارتش افغانستان در مواجهه با طالبان و بعد از خروج نیروهای خارجی فروپاشیدند، آنها به خط مقدمهای جنگ با این امید که قدرت محلی آنها یک مقاومت موثرتر را ارائه دهد بازگشتند.

یک قانونگذار افغان به آسوشیتدپرس گفت که طالبان پس از مذاکره با بزرگان در مورد تسلیم، شهر را تصرف کردند. احمد ولی، ساکن این شهر، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما امروز صبح با پرچم‌های سفید طالبان در سراسر شهر بیدار شدیم. آنها بدون جنگ وارد شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتر ویدئویی را به اشتراک گذاشت و در توضیحات نوشت: “استقبال ساکنان جلال آباد از مجاهدین”

جلال آباد یکی از دو شهر بزرگی بود که در کنار پایتخت کابل، تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده بود. مرکز استان ننگرهار در ۱۱۸ کیلومتری کابل قرار دارد. گزارش‌های مختلف اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که طالبان می‌تواند پایتخت را در چند هفته آینده تصرف کند.

افزایش حملات طالبان در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور صورت گرفت و پیشروی سریع شبه نظامیان باعث شد واشنگتن در اوایل هفته اعزام مجدد حدود ۳۰۰۰ سرباز را اعلام کرد و جو بایدن، رئیس جمهور، در بیانیه ای شنبه آن را به ۵۰۰۰ نفر افزایش داد.

ایالات متحده به همراه چند کشور دیگر از جمله انگلستان، دانمارک، نروژ و کانادا اعلام کردند که نیروهای دیپلماتیک خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

هشدار آمریکا به طالبان

رئیس جمهو آمریکا به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش “سریع و شدید” آمریکا روبرو خواهد شد.

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد.

تخلیه سفارت در حال انجام است زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند.

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت.

وی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد.

سی بی اس: سفارت آمریکا در کابل در ۳۶ ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده کنترل شهر چهار میلیون نفری کابل را در اختیار خواهند گرفت.

ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است.

کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها، و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا باقی می‌مانند.

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هاشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود.

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود