240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه؛ ناامنی، سوغات آمریکا برای افغانستان
جنگ برای هیچ

آمریکا با ۲۰ سال اشغال افغانستان نشان داد که اهمیتی برای «امنیت انسانی» قائل نیست چرا که دستکم می‌توانست هزینه ۲ تریلیون دلاری که صرف ناامنی افغانستان کرد؛ صرف رفاه حال شهروندان خودش کند.

تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان نهایتاً در سال جاری میلادی به پایان رسید و نیروهای آمریکایی به دستور «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور، از چندی پیش مشغول ترک خاک افغانستان هستند؛ روندی که به گفته وزارت دفاع آمریکا قرار بود تا ۱۱ سپتامبر، سالروز حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک تکمیل شود اما ظاهراً با سقوط کابل سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

از سوی دیگر، درست همزمان با آغاز زمزمه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان به شکل حیرت‌آوری شروع به پیشروی در دل ولایات این کشور و اقدام به تسخیر آنها کرد. از چند روز گذشته که دولت کابل حتی بسیار زودتر از پیش بینی‌های قبلی سقوط کرد؛ تنها یک سوال پیش روی هر مخاطب هوشمندی قرار گرفته است: دستاورد آمریکا در جنگ ۲۰ ساله علیه افغانستان چه بود؟ مگر نه اینکه «جورج بوش» با شعار لزوم جنگ علیه تروریسم جهانی و محور شرارت در خاورمیانه، به افغانستان یورش برد؟ آیا افغانستان امروز امن تر شده است؟ آیا جنبش طالبان اکنون با خروج آمریکا از بین رفته است؟

ناامنی، سوغات آمریکا برای افغانستان

پیش از حمله آمریکا به افغانستان، تنها دو گروه عمده القاعده و طالبان در این کشور حضور داشته و مشغول به فعالیت بودند. اما کافی است نگاهی به تنوع گروه‌های تکفیری حاضر در افغانستان بیندازیم تا متوجه تعداد این گروه‌ها مانند داعش، النصره، القاعده، جیش العدل و غیره شویم که تا پیش از سقوط کابل به طور فعالانه مشغول جنگیدن با دولت افغانستان بودند و از انجام عملیات تروریستی در سراسر این کشور ابایی نداشتند.

تنوع گروه‌های تروریستی حاضر در افغانستان را می‌توان در لابه لای سخنان طالبان نیز مشاهده کرد؛ هنگامی که مسئولیت بسیاری از عملیات تروریستی انجام شده در افغانستان را طالبان نپذیرفته و حتی نسبت به وقوع برخی از آنها اظهار بی اطلاعی کرده است.

از سوی دیگر، نمی‌توان این مهم را رد کرد که در زمان حمله آمریکا به افغانستان، نیروهای طالبان را افراد محلی و یا نهایتاً متعلق به برخی کشورهای عربی منطقه تشکیل می‌دادند. اما پس از روی کار آمدن داعش در سوریه و عراق، فرماندهان و نیروهای بین‌المللی گروه‌های تروریستی جدید التاسیس، مانند «ابو عمر الشیشانی» فرمانده چچنی داعش، پا به عرصه ظهور گذاشتند. همین اتفاق برای افغانستان و گروه طالبان نیز در حال رخ دادن است. حتی سرویس‌های اطلاعاتی رسمی برخی کشورهای اروپایی نیز اخبار مربوط به حضور برخی از شهروندانشان در افغانستان و عضویت آنها در گروه طالبان را تأیید کرده‌اند.

نشریه «سان» انگلیس با انتشار گزارشی تفصیلی، به نقل از یکی از مقامات ارشد سرویس امنیتی بریتانیا نوشته بود که شنودهای تلفنی میان دو تن از شهروندان این کشور و طالبان، نشان از برنامه‌ریزی تروریست‌های انگلیسی برای نفوذ در گروه طالبان دارد.

این مقام ارشد امنیتی انگلیس در گفتگو با سان اعلام کرد: ما گزارش‌هایی از شنود تلفنی دو مرد انگلیسی که احتمالاً زیر ۳۰ سال سن دارند در دست داریم که مکالمه تلفنی آنها نشان دهنده لهجه لندنی این افراد است.

به گفته سرویس امنیتی بریتانیا، داوطلبان انگلیسی عضویت در طالبان از لندن به پاکستان رفته و از طریق مرزهای شمالی این کشور به صورت قاچاقی وارد خاک افغانستان شده و به عضویت طالبان در می‌آیند.

در حقیقت، پیش از حمله آمریکا به افغانستان، گروه‌های بنیادگرای حاضر در این کشور، عمدتاً ماهیت و خاستگاه محلی داشتند و این در حالیست که اکنون، راه نفوذ جنگجویان خارجی نیز به افغانستان باز شده است.

هزینه مالی سنگین؛ جنگ برای هیچ!

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ ۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ با انتشار مقاله‌ای، ضمن انتقاد از هزینه گزاف جنگ افغانستان برای آمریکا، به این موضوع پرداخت که دقیقاً این هزینه صرف چه اموری شده است؟

این نشریه آمریکایی، هزینه ۱۸ سال جنگ آمریکا در افغانستان را بیش از ۲ تریلیون دلار برآورد کرده است. علاوه بر این، نقشه مناطق تحت کنترل نیروهای طالبان در افغانستان نشان می‌دهد که تسخیر ولایات افغانستان توسط طالبان پس از خروج نیروهای آمریکا از این کشور، تنها تسریع شده و در همان سال (۲۰۱۹) عمده ولایات این کشور در کنترل طالبان بوده است. این در حالیست که در زمان انتشار مقاله نیویورک تایمز حتی یک نیروی نظامی آمریکا و دیگر اعضای ناتو از افغانستان خارج نشده بود و از همه مهم‌تر، زمان یاد شده اوج دوران رجزخوانی ترامپ برای طالبان در افغانستان بود!

البته منابع موثق دیگر، هزینه‌های آمریکا برای حضور در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته را بیش از این دانسته و آمارهای ارائه شده توسط منابع مختلف آمریکایی نیز حاکی از رقمی بسیار بیش از موارد مذکور است.

به عنوان مثال، «اسکات میلر» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان، معتقد است این هزینه بسیار بیش از چیزی است که واشنگتن اعلام می‌کند. از سوی دیگر، نگاهی به اطلاعات ارائه شده در این زمینه، حاکی از تک روی دولت آمریکا در زمینه ادامه ماجراجویی در افغانستان بوده و در بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده، حتی از کنگره آمریکا نظرسنجی به عمل نیامده است. در ادامه نگاهی اجمالی به آمار ارائه شده از سوی «لیندا بیلمِس»، پژوهشگر ارشد پروژه «هزینه جنگ» در دانشگاه براون و استاد دانشگاه هاروارد خواهیم انداخت.

هزینه‌های انسانی:

*تعداد تلفات نظامیان آمریکایی تا آوریل ۲۰۲۱: ۲۴۴۸ نفر

*تعداد تلفات پیمانکاران آمریکایی: ۳۸۴۶ نفر

*تلفات نظامیان ناتو (به جز نظامیان آمریکایی): ۱۱۴۴ نفر

*آمار موارد رسیدگی کنگره آمریکا به جنگ افغانستان:

*تعداد سناتورهای رأی دهنده به طرح دولت بوش برای حمله به افغانستان: صفر

*تعداد جلسات برگزار شده در سطح کمیته‌های تخصصی کنگره برای رسیدگی به موارد مربوط به بررسی جنگ افغانستان: ۵ جلسه

*تعداد جلسات برگزار شده توسط کمیته مالی مجلس سنا برای رسیدگی به هزینه‌های جنگ افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر: ۱ مرتبه

هزینه‌های مالی:

*هزینه تقریبی جنگ افروزی آمریکا در افغانستان: بیش از ۲ تریلیون دلار

*میزان مالیات عمومی افزوده شده برای تأمین هزینه‌های جنگ در دولت بوش: ۸ درصد

جالب اینجا است که بر اساس برآوردهای انجام شده، در صورتی که دولت آمریکا همین مقدار پول را به جای هزینه در جنگ افغانستان، در بانک‌های خود این کشور سپرده گذاری می‌کرد، تاکنون می‌توانست مبلغ ۹۲۵ میلیون دلار سود بانکی آن را دریافت کرده و هزینه رفاه شهروندان خود کند.

البته کارشناسان مسائل جنگ معتقدند هزینه‌های مربوط به هر جنگ، تنها مختص دوران جنگ نخواهد بود. هزینه‌هایی چون درمان مجروحین جنگی، نقص عضو و خانه نشینی نیروی از کار افتاده، مدیریت خانواده‌های بی سرپرست حاصل از جنگ، کفن و دفن نظامیان و بسیاری دیگر از این دست موارد، از جمله هزینه‌هایی هستند که تا سال‌ها پس از پایان هر جنگی، گریبانگیر جامعه کشور درگیر آن جنگ خواهد شد. به گفته لیندا بی لمس، هزینه‌های مربوط به دوران پس از جنگ عراق و افغانستان برای دولت و خانواده‌های آمریکایی، رقمی بین ۱.۶ الی ۱.۸ تریلیون دلار خواهد بود.

با این حساب، به روشنی می‌توان دریافت که حضور نظامیان آمریکا در افغانستان، دستاوردی جز هزینه زایی برای دولت و مردم این کشور به همراه نداشته است. حال نوبت شهروندان آمریکایی است که باید از دولت و نمایندگان خود در کنگره سوال کنند، این هزینه نجومی طی ۲۰ سال گذشته و البته هزینه‌های ناشی از دوران جنگ طی سال‌های آینده برای آنها، با چه هدفی انجام شده و دستاورد آن برای ملت آمریکا چه بوده است؟

در حالی که حضور آمریکا در افغانستان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، این حضور 20 ساله 240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه در پی داشته است.

240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

 در حالی که حضور آمریکا در افغانستان به سرعت به پایان خود نزدیک می‌شود هزینه 20 سال حضور این کشور در افغانستان بیش از پیش نمایان می‌شود.

موسسه امور عمومی و بین‌الملل واتسون در دانشگاه براون در گزارشی نوشت که هزینه جنگ آمریکا در افغانستان که از پاییز 2001 آغاز شد و تا چند روز دیگر پایان می‌یابد 2.26 تریلیون دلار بوده است.

این هزینه توسط وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا شده است. از سوی دیگر طی این مدت 241 هزار نفر به طور مستقیم در نتیجه این جنگ کشته شده‌اند.

طی این 20 سال در مجموع 2 هزار و 448 هزار نظامی آمریکا در این جنگ کشته شده و هزار و 144 نفر از نیروهای ائتلاف ناتو نیز در این جنگ جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که 69 هزار نیروی افغانستانی نیز در این جنگ جان خود را از دست دادند و 72 روزنامه نگار و 444 نیروی کمک‌های بشردوستانه نیز در این جنگ 20 ساله کشته شدند.

این آمار شامل کسانی نمی‌شود که به دلیل بیماری، عدم دسترسی به غذا، آب و زیرساخت‌ها و دیگر نتایج غیر مستقیم جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته ایم؛ همه چیز زمان خودش را دارد

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و نتیجه مذاکرات خود را با این گروه سازنده خواند.

هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته ایم؛ همه چیز زمان خودش را دارد

ژیرنوف سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ با اشاره به دیدار خود با نمایندگان گروه طالبان گفت: مذاکرات در فضای سازنده انجام گرفت.

 وی با اشاره به این دیدار گفت: دیدار با نمایندگان سطح بالای طالبان در شهر کابل انجام گرفت. نتیجه مذاکرات مثبت و سازنده بود.

سفیر روسیه خاطرنشان کرد: نمایندگان طالبان گفتند که رویکرد بسیار دوستانه ای نسبت به روسیه دارند.

به گفته ژیرنوف، طالبان امنیت دیپلمات های روسی در کابل را تضمین کرد.

وی افزود: نمایندگان طالبان اطمینان دادند که هیچ گونه مانعی برای فعالیت سفارت روسیه در کابل ایجاد نمی کنند. هیچ گونه کاهش موقعیت سفارت نسبت به دوره حکومت سابق افغانستان صورت نخواهد گرفت.

سفیر روسیه در کابل گفت: هیچ گونه نشانه پاکسازی قومی یا کشتار مخالفان ازسوی گروه طالبان وجود ندارد.

وی افزود: گروه طالبان برای همه کسانی که وفادار به رژیم سابق افغانستان بودند ازجمله برای نظامیان عفو عمومی صادر کرد.

ژیرنوف خاطرنشان کرد: آنها (نمایندگان گروه طالبان) بر این باورند افراد وفادار به حکومت سابق افغانستان کار خود را انجام داده و دستورات را اجرا می کردند. به همین خاطر دلیلی برای ایجاد وحشت وجود ندارد.

وی گفت: به این ترتیب هیچ نشانه ای از پاکسازی قومی یا تسویه حساب با کسی یا خشونت ازسوی طالبان وجود ندارد. این برداشت من از اوضاع افغانستان در شرایط کنونی است.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هنوز جنبش طالبان (سازمانی که در روسیه ممنوع است) را به عنوان مقام های قانونی افغانستان به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش ایرنا، وی به ریانووستی گفت: «نه، ما هنوز آن را به رسمیت نشناخته ایم، اما همه چیز زمان خودش را دارد، منتظر می مانیم و خواهیم دید.» وی تایید کرد که مسکو آماده همکاری با دولت انتقالی در افغانستان است.

پیشتر سفارت روسیه در افغانستان به تاس گفته بود که روسیه آماده همکاری با دولت انتقالی افغانستان است.

بازدید فرمانده تروریست‌های سنتکام از فرودگاه کابل

فرمانده تروریست‌های سنتکام طی بازدیدی از فرودگاه بین‌المللی کابل، از وضعیت امنیتی و روند تخلیه آن ابراز رضایت کرد.

بازدید فرمانده تروریست‌های سنتکام از فرودگاه کابل

ژنرال کنت مک‌کنزی فرمانده تروریست‌های سنتکام طی بازدیدی از فرودگاه بین‌المللی کابل، از وضعیت امنیتی و روند تخلیه آن ابراز رضایت کرد.

وی گفت که در حال حاضر، فرودگاه کابل امن بوده و برای تردد هوایی غیرنظامی باز است.

در همین حال، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که روند تخلیه غیرنظامیان افغان و آمریکایی از فرودگاه کابل ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی ادامه باشد.

وی افزود که طالبان به ایالات متحده اطلاع داده است که به غیرنظامیان اجازه خواهد داد که به فرودگاه بین‌المللی کابل بروند.

سالیوان گفت که هنوز زمان آن فرا نرسیده که بتوان درباره این‌که آیا آمریکا طالبان را به رسمیت شناخت یا خیر، اظهارنظر کرد.

افشاگری بزرگ ترامپ؛ ما خاورمیانه را ویران کردیم

به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، کشورش “ثروتی هنگفت” را به سربازان ارتش افغانستان پرداخت کرده و به نوعی به آنها برای جنگیدن “رشوه میداد”.

افشاگری بزرگ ترامپ؛ ما خاورمیانه را ویران کردیم / رشوه دهی آمریکا به سربازان ارتش افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی خارج شدن سربازان آمریکایی از افغانستان در دوره دولت جو بایدن را بزرگترین شرمسازی در تاریخ آمریکا خواند.

ترامپ در مصاحبه ای انحصاری با شان هانیتی مجری شبکه فاکس نیوز آمریکا با اشاره به اتفاقات افغانستان گفت: وقتی چین این را تماشا می کند بسیار خوشحال است و آنها به ما می خندند. این بزرگترین شرمساری در تاریخ کشور ما است. آنها دارند می خندند. من میلیاردها و میلیاردها دلار از چین بیرون کشیدم، هرگز چنین اتفاقی نمی افتد. ما هرگز ۰.۱۰ دلار هم از چین نگرفتیم. میلیاردها و میلیاردها. آنها از مشاهده یک انتخاباتی که همراه با تقلب بوده بسیار خوشحال بودند و در واقع آنها ممکن است به آن در طول این روند کمک کرده باشند. اما آنها بسیار خوشحال بودند. اما شان، من به تو می گویم که این بزرگترین شرمساری است که ما تا کنون دیده ایم. و تو این را بهتر می دانی.

ترامپ ادامه داد: آمریکا به سربازان افغان پول زیادی داد بنا براین وقتی که آمریکا از افغانستان خارج شد، افغانها دست از نبرد کشیدند.

او گفت: افراد متفاوت زیادی به من اطلاعات بسیاری بدی گفتند. حقیقت این است که آنها جزو سربازانی در جهان با بالاترین سطح حقوق بودند. آنها به خاطر چک حقوق کار می کردند چون وقتی ما این کار را متوقف کردیم و به مجرد این که خارج شدیم آنها دست از نبرد کشیدند.همه شجاع هستند اما حقیقت این است که کشور ما ثروت هنگفتی را به سربازان افغان پرداخت می کرد بنا براین ما به  نحوی به آنها برای نبرد رشوه می دادیم.

ترامپ در ادامه بودجه سالانه‌ای که آمریکا برای عملیات در افغانستان صرف می کرد را با بودجه ارتش روسیه مقایسه کرده و گفت:  ما ۴۲ میلیارد دلار در سال بودجه صرف می کردیم. فکر کنید ۴۲ میلیارد دلار. من می دانم روسیه ۵۰ میلیارد دلار در سال برای کل ارتشش خرج می کند. ما ۴۲ میلیارد دلار بودجه خرج می کنیم. و ما هیچ چیز در ازایش دریافت نمی کنیم.

او بیان کرد: این اتفاق بزرگی است که ما داریم خارج می شویم. اما هیچکس تا کنون بدتر از بایدن یک روند خروج را مدیریت نکرده است. من معتقدم که این بزرگترین شرمساری در تاریخ کشور ما است.

ترامپ مدعی شد که خروج نیروهای آمریکایی را طور دیگری مدیریت می کرد.

او گفت: من شمار سربازان را از نزدیک ۲۰ هزار به ۲۵۰۰ رساندم – و آنها قبل از آنکه غیرنظامیان و مترجمان و بقیه مردمی که به ما کمک کرده بودند را خارج کنند سربازان را خارج کردند. من می خواستم نظامیان را در درجه آخر خارج کنم و مردم را ابتدا خارج می کردم.

دونالد ترامپ با انتقاد تند از جو بایدن و فاجعه‌ای که در کابل روی داده، گفت: «بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ و همکار دموکراتش جیمی کارتر در بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، ایالات‌متحده را تحقیر کرد.

ترامپ به فاکس نیوز گفت: نمی‌دانم این را شکست نظامی بخوانم یا شکست روانی؛ هیچگاه چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود، می‌توانید تا دوره کارتر و گروگانگیری عقب بروید.

او در ادامه به باقی ماندن هزاران آمریکایی در افغانستان اشاره کرده که باتوجه به شرایط امنیتی فرودگاه کابل هنوز نتوانسته‌اند به آمریکا بازگردند.

ترامپ گفت که او به رهبران طالبان هشدار داده بود که اگر آمریکایی‌ها در معرض تهدید قرار گیرند، چنان ضربه‌ای به آنها خواهد زد که در تا کنون مشابه آن را تجربه نکرده‌اند.

دونالد ترامپ به آویزان شدن مردم افغانستان به چرخ‌های هواپیمای نظامی آمریکا روی باند فرودگاه کابل برای فرار از افغانستان اشاره کرد و گفت این تصاویر به اندازه‌ای دردناک است که ماجرای هلی‌کوپترهای جنگ ویتنام را به حاشیه می‌راند.

اشاره او به هلی‌کوپتری است که برای خارج کردن تفنگذاران آمریکایی از سفارت آمریکا در سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی بر بام سفارت فرود آمده بود.

در هفته‌های اخیر سیاست بایدن درباره افغانستان بارها با جنگ ویتنام و کابل و سایگون مقایسه شده است.

ترامپ در صحبت درباره اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: صادقانه من هرگز اعتماد زیادی به غنی نداشتم. من این صحبت را علنی گفتم. من فکر می کردم او یک حقه باز تمام عیار است. من هرگز از او خوشم نیامد.

ترامپ بیان داشت، رفتن به خاور میانه بدترین تصمیم در تاریخ آمریکا بود. ما خاورمیانه را ویران کردیم… هزاران میلیارد دلار پول هزینه کردیم، میلیون ها نفر جان باختند و حالا هیچ فرقی با قبل نمی کند – اوضاع خیلی بدتر است چون باید آن را از نو بسازید، چون تکه تکه شده.

او حمله به افغانستان را به “فرو رفتن در باتلاق” توصیف کرد.

به گفته او، وضعیت کنونی در افغانستان تا چند دهه آینده بر روابط خارجی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: این زمانی وحشتناک برای کشور ما است. این خفت بار ترین دوره زمانی است که من تا کنون مشاهد کرده ام.

ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز از مداخله آمریکا در خاورمیانه در دو دهه اخیر انتقاد کرد. او گفت که تصمیم ورود به خاورمیانه یکی از بدترین تصمیم‌های آمریکا بوده است. تصمیمی که به بهبود شرایط پس از ۲۰ سال کمک نکرده است و شرایط را وخیم‌تر کرده است.ترامپ اظهار کرد: رفتن به خاور میانه یک تصمیم وحشتناک بود. می دانم خانواده بوش خوشحال نخواهند شد اما من معتقدم وقتی که ما تصمیم به رفتن به خاورمیانه گرفتیم این بدترین تصمیم در تاریخ کشور ما بود.

ترامپ که وعده پایان دادن به “جنگهای بی پایان” راه افتاده از سوی آمریکا در خاور میانه را داده بود، بر توافقی منعقد شده در فوریه ۲۰۲۰ که بعدا به دولت بایدن به ارث رسید با طالبان مذاکره کرد.

او با این وجود اظهار کرد، طالبان “دوست ندارد مذاکره کند”.

این رئیس جمهور سابق آمریکا بیان داشت، روسیه به بررسی هلی کوپترهای بلک هاوک که آمریکا در افغانستان رها کرد خواهد پرداخت.

ترامپ به فاکس نیوز گفت: ما هلی کوپترهای بلک هاوک جدید به ارزش میلیاردها و میلیاردها دلار داریم که روسیه حالا به بررسی آنها خواهد پرداخت و همین طور چین و همینطور هر کس دیگری زیرا این تجهیزات نظامی عالی ترین در جهان هستند.

 

مشاور کاخ سفید: مقدار قابل توجهی از تجهیزات دفاعی آمریکا به دست طالبان افتاده است

 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأیید کرد که تعدادی از تجهیزات دفاعی ایالات متحده که در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفته بود در واقع توسط طالبان مصادره شده است.

به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بایدن ، در یک جلسه خبری تأیید کرد که نیروهای طالبان موفق شده‌اند “مقدار مناسبی” از تجهیزات نظامی آمریکا را از نیروهای امنیتی افغان در دست بگیرند.

سالیوان به خبرنگاران گفت: ما به طور واضح تصویری کامل از جایی که همه تجهیزات دفاعی از دست رفته نداریم ، اما مطمئناً مقدار قابل توجهی از آن به دست طالبان افتاده است. بدیهی است ، ما این حس را نداریم که آنها به آسانی آن را در فرودگاه به ما تحویل می دهند.

سالیوان از اظهارنظر در مورد وضعیت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان خودداری کرده و گفت: در حال حاضر غنی دیگر یک فاکتور نیست. او پست خود را رها کرد و در میان ورود طالبان به پایتخت از کشور گریخت.

سالیوان درباره روابط بین طالبان و گروه تروریستی داعش تاکید کرد که به احتمال زیاد هیچ نوع “رابطه همزیستی” با توجه به اینکه این دو دارای سابقه “نسبتاً مستند” مبارزه با یکدیگر هستند ، ایجاد نمی شود. وی به خبرنگاران گفت: من هیچ رابطه همزیستی را در آنجا پیش بینی نمی کنم ، اگرچه اینها سناریوهای احتمالی هستند ، بنابراین باید ببینیم اوضاع چطور پیش می رود.

وی تصریح کرد که همه غیرنظامیان آمریکایی و اتباع افغان دارای ویزا از فرودگاه بین المللی حامد کرزای با هواپیما منتقل می شوند. وی گفت: من در مورد فرضیات اظهارنظر نمی‌کنم.

به زودی جنگ طالبان با پنجشیر شروع می‌شود

«حمید عزیزی» سخنگوی سابق حزب اسلامی حکمتیار با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا در مورد وضعیت فعلی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مهمترین مسأله این است که وقتی در مورد طالبان سخن می‌گوییم، بسیاری از افکار عمومی دنیا، به گذشته ۲۰ سال پیش این جریان اشاره می‌کنند، اما به نظر من باید زاویه تحلیل خود را تا حدودی تغییر دهیم؛ چراکه کسانی که حالا با طالبان همراه شده‌اند، طی ۲۵ سال گذشته یا در مقابل آنها بودند یا اینکه در ساختار دولت گذشته طالبان حضور داشتند. بر این اساس به نظرم طالبان همانند گذشته به صورت ناپخته عمل نخواهد کرد. نشانه این موضوع را هم باید امضای توافق دوحه میان این جریان و ایالات متحده دانست. توجه داشته باشید که طالبان با امضای این توافق توانست پیروزی بین‌المللی برای خود دست و پا کند و به نوعی دولت افغانستان را به کنار زد. از منظر سیاسی به نظرم این یک تجربه بسیار ارزشمند برای طالبان به حساب می‌آید؛ چراکه آنها در ابتدا توانستند با امضای یک توافق میان خود و آمریکا، حمایت جهانی را کسب کنند

طالبان ناچار به تشکیل دولت مشارکتی است

وی ادامه داد: طالبان با امضای توافق دوحه توانست خود را در کانون توجه جامعه ملل قرار دهد و سپس آرام آرام معادله را به سمتی هدایت کردند که حالا در کابل حضور دارند. بر همین اساس طالبان ناچار است که به همه احزاب و طیف‌های سیاسی – مذهبی افغانستان نگاه مثبت داشته باشد و آنها را در ساختار قدرت جدید مشارکت دهد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنم، این است که بسیاری از شخصیت‌های فاسد افغانستان خود را به عنوان «پرچم یک جریان» مطرح کرده‌اند و به دنبال آن هستند که بتوانند سهم‌خواهی کنند و در ساختار جدید حضور داشته باشند. به عنوان مثال این اشخاص سعی کرده‌اند طی سال‌های گذشته در حکومت اشرف غنی، با سوءاستفاده از زنان یا جوانان، ویترینی از دموکراسی را به جهان نشان دهند و در پشت این ویترین میلیون‌ها دلار دزدیده شده است. حالا طالبان معتقد است که این افراد فاسد باید کنار بروند و سپس قدرت به آرامی میان احزاب مختلف تقسیم شود. برای مثال آنها نماد این تقسیم قدرت را، دفتر سیاسی طالبان در دوحه می‌دانند؛ چراکه در این دفتر از پشتون گرفته تا تاجیک و ازبک حضور دارند.

پروژه جدید واشنگتن

این پژوهشگر مسائل افغانستان افزود: چندی پیش بود که در ۲۶ جولای سال جاری میلادی، هزینه‌ای حدود ۴۰ تریلیون دلار از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی برای هزینه‌کردِ آن تا سال ۲۰۳۵ به تصویب رسید که بخشی از آن به افغانستان مربوط است. لذا معتقدم پروژه آمریکایی‌ها بعد از خروج‌شان از افغانستان تازه شروع خواهد شد و آنها سعی می‌کنند با صرف رقم‌های گزاف در افغانستان، بازماندگان کمونیسم و حتی اسلام‌گرایان را در این کشور از بین ببرند و در نهایت آسیا را برای نظام سرمایه‌داری حفظ کنند. اگر تحولات افغانستان را در قالب یک فرمول نگاه کنیم، تا حدودی می‌توانیم یک تحلیل ماندگار و ایستا ارائه دهیم اما اگر تحولات را به صورت نقطه به نقطه تحلیل کنیم، این‌گونه نخواهد بود؛ چراکه اساسا افغانستان را باید در یک چارچوب کلی مورد مطالعه قرار داد، نه اینکه خُرده مولفه‌ها را به بحث و بررسی بگذاریم.

طالبان علیه پنجشیر قیام می‌کند

وی در پایان خاطرنشان کرد: به یاد داریم زمانی که انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا برگزار شد بسیاری در افغانستان معتقد بودند که دموکرات‌های کاخ سفید، طالبان را زیر فشار قرار خواهند داد اما دقیقا، ۱۸۰ درجه برخلاف این تحلیل عملیاتی شد. آمریکایی‌ها در حالی از افغانستان خارج شدند که احتمال می‌رود طالبان به زودی با جبهه پنجشیر که تحت فرماندهی فرزند احمد شاه مسعود است ،درگیر شوند و هم زمان با این روند موج‌های منفی بزرگ علیه طالبان به عنوان یک نظام ایدئولوژیک از سمت توپخانه رسانه‌ای غرب به راه خواهد افتاد. اگر این اتفاق رخ دهد و نیروهای حاضر در پنجشیر وارد مقابله با طالبان شوند، احتمال دارد که کشوری مانند فرانسه یا شاید دولت‌های غربی دیگر به صورت نقطه‌ای به طالبان از طریق هوا حمله کنند و آرام آرام جو را به سمتی ببرند که برخی دیگر از بازیگران مطرح دنیا را مجبور به پاسخگویی علیه طالبان کنند. بر همین اساس آینده افغانستان همچنان نگران‌کننده است و باید منتظر تحولات جدید بمانیم.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود