آسوشیتدپرس:
تهدیدات داعش خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را پیچیده‌تر کرد

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه گفت که تهدیدات گروه داعش علیه آمریکایی‌ها در افغانستان، ارتش آمریکا را مجبور کرده تا راه‌های جدیدی را برای انتقال شهروندان آمریکایی به فرودگاه کابل در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام آمریکایی گفت که این راه‌های جدید سبب شده تا پیچیدگی‌های جدیدی برای انتقال آمریکایی‌ها به خارج از افغانستان ایجاد شود.

این مقام آمریکایی گفت که گروه‌های کوچک آمریکایی‌ها و احتمالا غیرنظامیان دستورالعمل‌های ویژه‌ای درباره کاری که باید انجام دهند دریافت خواهند کرد که این دستورالعمل شامل حرکت به سوی نقاط ترانزیت بوده، جایی که آن‌ها می‌توانند توسط ارتش جمع‌آوری شوند.

این تغییرات پس از آن روی داد که سفارت آمریکا روز شنبه تهدید امنیتی جدیدی را صادر کرد.

سفارت آمریکا در افغانستان به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند.

در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل، به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس از ارائه جزئیات بیشتر درباره تهدیدات گروه داعش خودداری کرد، اما گفت که این تهدیدات جدی بوده اگر چه تا کنون هیچگونه حمله تایید شده‌ای از سوی داعش گزارش نشده است.

اما مشکل رویکرد جدید ارتش آمریکا برای انتقال شهروندان این کشور به خارج از افغانستان این بوده که ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان در حال پایان بوده و وی در سخنرانی جمعه شب خود هیچگونه تعهدی برای تمدید این زمان ارائه نکرده است.

انتقاد‌ها از بایدن به دلیل خروج شتاب زده از افغانستان در حال افزایش بوده به خصوص که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هرج و مرج در فرودگاه کابل برای خروج از این کشور به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری فیلمی از وضعیت امروز فرودگاه کابل منتشر کردند که هرج و مرج و شلوغی به وضوح قابل رؤیت است.

یکی از خبرنگاران خارجی در توضیح این فیلم نوشته، مشکل در فرودگاه کابل این است که حتی اگر در لیست خروج قرار داشته باشید، عبور از گیت و رسیدن به هواپیما غیرممکن است.

جمعیت انبوهی در بیرون از موانع بتنی خارج از فرودگاه کابل تجمع کرده و به همراه کودکان بهت زده خود و در دست داشتن اسنادشان به دنبال خروج از کابل هستند.

ده‌ها هزار مترجم و همراهان افغانستانی ارتش آمریکا، به همراه اعضای نزدیک خانواده خود در انتظار خروج از این کشور هستند.

در هفتمین روز از تسلط طالبان بر کابل، فرودگاه این شهر امروز نیز مملو از جمعیتی است که برای خروج از افغانستان اقدام کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) گزارش‌هایی از شلیک پراکنده گلوله در اطراف فرودگاه کابل برای پراکنده کردن جمعیت منتشر شد. همچنین تصاویری از خودرو‌های رها شده و آسیب دیده در گوشه و کنار خیابان‌های مجاور این فرودگاه منتشر شده است.

این در حالی است که سیطره طالبان بر افغانستان در کمتر از یک هفته برنامه خروج آمریکا از افغانستان را با آشفتگی همراه کرد.

آسوشیتدپرس نوشت که سقوط کابل، آخرین فصل از طولانی‌ترین جنگ آمریکا به شمار می‌آید که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و در پی حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک آغاز شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود