شوک به بازار ارز و سکه
دلار در کانال 27 هزار تومان، سکه بالای مرز 12 میلیون

قیمت دلار با رشد 3 درصدی نسبت به روز یکشنبه هفته گذشته تا 27 هزار و 500 تومان بالا رفت. قیمت دلار متشکل نیز 4 درصد رشد کرد و سکه امامی بالای مرز 12 میلیون تومان نوسان می‌کند.

قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته (یکشنبه) روی 26 هزار و 660 تومان قرار گرفت. انتظارات افزایشی با توجه به انتقال قدرت در افغانستان و کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام در بازار تقویت شده بود. البته برخی تحلیل‌گران معتقد بودند افزایش قیمت دلار احساسی بوده و در این هفته ممکن است قیمت‌ها برگشت کند. از طرفی تعطیلی 6 روزه باعث شد عرضه دلار در بازار کاهش یابد. برایند این موارد باعث شد قیمت دلار در شروع معاملات امروز در کانال 27 هزار تومان قرار گیرد.

قیمت دلار در کانال 27 هزار تومان

قیمت دلار در شروع معاملات امروز از مرز 27 هزار تومان عبور کرد و روی 27 هزار و 380 تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران معتقد بودند با قرار گرفتن دلار بالای 27 هزار و 200 تومان، صعود آن تا 27 هزار و 400 تومان بسیار محتمل است. همین اتفاق نیز افتاد، قیمت دلار در ادامه معاملات امروز رشد کرد و تا 27 هزار و 500 تومان نیز بالا رفت. قیمت دلار در ادامه قدری افت کرد. قیمت دلار در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روی 27 هزار و 420 تومان قرار داشت. (احتمال دارد کم بودن عرضه به خاطر تعطیلی، رشد قیمت دلار را موجب شده باشد و قیمت دلار با شروع به کار بازار متشکل در روزهای آتی رفته رفته کاهش یابد)

قیمت دلار متشکل 4 درصد رشد کرد

قیمت دلار در بازار متشکل نیز در شروع معاملات امروز حدود 4 درصد از میانگین روز یکشنبه هفته گذشته بالاتر بود. قیمت دلار متشکل به کانال 26 هزار تومان وارد شده بود و در شروع کار روی 26 هزار و 655 تومان قرار داشت. از این روز یک سیگنال صعودی از بازار متشکل برای بازار آزاد ارسال شد. حجم عرضه دلار در روز جاری می‌تواند حائز اهمیت باشد. آیا بانک مرکزی با افزایش عرضه جلوی رشد قیمت را خواهد گرفت یا اینکه اجازه می‌دهد انتظارات روند قیمتی دلار را تعیین کنند.

سکه امامی

قیمت سکه در کانال 12 میلیون تومان

طلای جهانی معاملات روز جمعه را با قیمت حوالی 1781 دلار به پایان رساند. تقویت شاخص دلار مانع شد که طلای جهانی از مرز 1800 دلار عبور کند. با این وجود قیمت سکه به افزایش قیمت دلار واکنش مثبت نشان داد و رشد کرد. قیمت سکه عصر روز یکشنبه هفته گذشته روی 11 میلیون و 920 هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه در تعطیلات رقم‌هایی بالای 12 میلیون تومان را نیز به ثبت رسانده بود، اما دوباره زیر این مرز قرار گرفت.

مبارزه سکه در مقاومت حساس/سکه منتظر رفتار دلار

قیمت سکه در شروع معاملات امروز 12 میلیون و 80 هزار تومان بود. تحلیل‌گران معتقد بودند در صورتی که سکه بالای این مرز پایدار بماند توانایی صعودی تا 12 میلیون و 400 هزار تومان را نیز خواهد داشت. قیمت سکه در ساعت 11 و 35 دقیقه صبح روی 12 میلیون و 100 هزار تومان قرار داشت و هنوز مرز حساس را از دست نداده بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز به کانال 27 هزار تومان وارد شد و تا 27 هزار و 500 تومان نیز بالا رفت. قیمت ابتدایی دلار متشکل نیز با رشد 4 درصدی نسبت به متوسط روز یکشنبه هفته گذشته، کار خود را با قیمت 26 هزار و 655 تومان آغاز کرد. سکه امامی به رشد قیمت دلار واکنش نشان داد و در کانال 12 هزار تومانی قرار گرفت.

 

 

عده ای از بازیگران ارزی باور دارند افزایش قیمت دلار در هفته گذشته حاصل هیجان و جوسازی معامله گران پیرامون وقایع افغانستان بوده است و با گذر بازار از هیجان، اسکناس آمریکایی در مسیر تعدیل قیمتی قرار خواهد گرفت.
امروز برای معامله گران دلار، تصمیم گیری بسیار دشوار خواهد بود. از یک سو اتفاقات افغانستان و صحبت های مطرح شده درباره آینده برجام از سوی مخبر و رابرت مالی موجب شده است که انتظارات صعودی در بازار پررنگ شود و از سوی دیگر، احتمال افزایش عرضه ارز توسط بازارساز، سودگیری از خریدهای پیشین و اظهار نظر یک مقام روسی مبنی بر احتمال شروع دوباره مذاکرات باعث شده که گروهی از معامله گران انتظار افت قیمت دلار را داشته باشند.

در چنین شرایطی که متغیرهای متفاوت و متناقضی، انتظارات معامله گران را تحت شعاع قرار می دهد،‌ رفتار دلار در ابتدای روز می تواند محتاطانه و وابسته به علامت مشخص متغیرهای بیرونی باشد. به عنوان مثال، در صورتی که معاملات حواله درهم با نرخ بالای ۷ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز به کار کند،‌ دشوار است که بتوان قیمت دلار را زیر مرز ۲۷ هزار تومانی تصور کرد. در کنار این،‌ ماندن دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان در شهرهای سلیمانیه و هرات، کار را برای کاهش قیمت در بازار داخلی دشوار خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر قرار باشد قیمت دلار تحت تاثیر عرضه بازارساز قرار بگیرد، به احتمال زیاد در همان ابتدای روز فشار فروش بیشتر خواهد شد. در واقع اگر در ابتدای روز قیمت به شکل معناداری افت کند،‌ به معنای مداخله بازارساز در معاملات است.

در این میان عده ای از بازیگران ارزی باور دارند افزایش قیمت دلار در هفته گذشته حاصل هیجان و جوسازی معامله گران پیرامون وقایع افغانستان بوده است و با گذر بازار از هیجان، اسکناس آمریکایی در مسیر تعدیل قیمتی قرار خواهد گرفت. آن ها اعتقاد دارند در شرایطی که بازار رسمی تعطیل بود، نوسان گیران در معاملات پشت خطی قیمت ها را بالا بردند. انتظار آن ها این است که با باز شدن صرافی ها، سمت عرضه ارز تقویت شود. در صورتی که امروز دلار بالای خط ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال هجوم بیشتر تقاضا به بازار وجود خواهد داشت.

اگر امروز یک شنبه 31 مرداد 1400 قیمت دلار بتواند خود را بالای مرز ۲۷ هزار تومانی تثبیت کند،‌ تمایل به خرید در بازار سکه بیشتر خواهد شد

 امروز سکه برای گذر یا ماندن زیر یک مقاومت حساس تلاش خواهد کرد. بازار سکه به آستانه مرز حساس ۱۲ میلیون تومانی رسیده است و در صورت عبور پایدار از آن، توان صعود تا محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را خواهد داشت. سکه بازان اعتقاد دارند، فلز گران بهای داخلی در دو نقطه ۱۱ میلیون و ۸۰۰ و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از حمایت های محکمی برخوردار است و کار کاهشی های بازار برای بردن فلز گران بهای داخلی به نقاط پایین تر دشوار است.

سکه حباب

ارزش ذاتی قیمت سکه دیروز بعدازظهر در حوالی محدوده ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت و همین موضوع موجب می شد که تصور قیمت های پایین تر برای ابتدای هفته به ذهن سکه بازان خطور نکند.

سکه بازان در انتظار واکنش دلار به یک مرز

به گفته فعالان، سکه بازان به احتمال زیاد در ابتدای روز یک شنبه با احتیاط رفتار خواهند کرد. از نگاه این گروه، معامله گران فلز گران بهای داخلی منتظر خواهند بود که رفتار دلار پس از چند روز تعطیلی از ابهام خارج شود و واکنش این ارز به مرز ۲۷ هزار تومانی را رصد خواهند کرد.

سکه حباب

 اگر قیمت دلار بتواند خود را بالای مرز ۲۷ هزار تومانی تثبیت کند،‌ تمایل به خرید در بازار سکه بیشتر خواهد شد. با این حال، برخی سکه بازان انتظار دارند که قیمت دلار در ابتدای هفته به واسطه عرضه بازارساز در مسیر نزولی قرار بگیرد. این عده به همین دلیل از بعدازظهر روز شنبه تا حدی فروش های فلز گران بهای داخلی را افزایش دادند.

سکه که در تعطیلات تا محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیش روی کرده بود، بعدازظهر شنبه حتی زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی معامله شد.

سکه پشت خطی

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود