امضا‌های طلایی را حذف می‌کنم

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌هایش در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر تغییر حوزه فعالیتی و وزارتخانه اش گفت: من چهار دوره خدمت برای خودم متصورم که سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در کار‌های سازندگی بعد از دوران دفاع مقدس است. قرارگاه سازندگی در در بخش‌های مختلف فعالیت داشت که بخشی از آن به مسئولیت آینده من برمی‌گردد.

وی افزود: خیلی‌ها باور نداشتند که طرح‌های بزرگ و متوسط کشور توسط مجموعه‌های داخلی ساخته شود و مبتنی بر تفکر «ما می‌توانیم» طرح‌های کلان این کشور توسط فرزندان این کشور در حوزه‌های مختلف اجرا شد و «ما می‌توانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.

قاسمی با بیان اینکه در ۴ مقوله اصلی حمل و نقل در بخش جاده‌ای بخشی از آزادراه‌ها و اتوبان‌های میان شهری و جاده‌ها و ریل‌های کشور در دورانی که در قرارگاه مسئولیت داشتیم ساخته شده است، گفت: در بخش دریایی، ما طرح‌های کوچک دریایی قبلا توسط خارجی‌ها ساخته شده بود، ولی بعد جنگ همه بنادر بزرگ کشور با اعتقاد و اعتماد بر ما می‌توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم و شرکت‌های خصوصی همکار ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مسکن خانه‌های زیادی در قرارگاه خاتم ساخته شده است، اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر آزادراه‌ها و اتوبان‌ها و جاده‌های میان شهری و روستایی وجود دارد که شرایط مطلوبی ندارند و در بخش ریلی کشور که در همه کشور‌ها حمل و نقل ایمن و ارزان محسوب می‌شود متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان و سرعت قطار‌ها کاهش پیدا کرده است و این شایسته کشور ما نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش‌های هوایی و دریایی وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی ما خوب نیست و ما فرصت‌های زیادی را از دست داده ایم که برای بازگردادن آن تلاش‌های زیادی لازم است و فرصت‌های زیادی لازم است که اگر تحولی ایجاد نکنیم این فرصت‌ها را هم از دست می‌دهیم، تصریح کرد: سهم حمل و نقل از جی دی پی کشور ما اندک است و این در حالی است که در برخی از کشور‌های همسایه ۴ تا ۵ برابر است و برای حل این مشکل با روش‌های گذشته هرگز به چنین شاخص‌هایی نمی‌رسیم و برای این تحول نیازمند اقدامی ملی و جهادی و شجاعانه هستیم.

قاسمی افزود: با بودجه‌های جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم و باید نگاهمان را عوض کنیم و سراغ روش‌های متداول دنیا در جهت حل مشکلات داخل کشور برویم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه ام روش‌های حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه‌ها برای حل مسئله درآمد ترانزینتی کشور را توضیح داده ام و این روش‌ها نیازمند همکاری و همدلی مجلس و دولت است، اظهار داشت: باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای رفتن منابع نقدینگی به سکه و دلار این بخش‌ها را جذاب کنیم تا به زیرساخت‌های کشور توجه شود.

وی افزود: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و با بسیاری از سران کشور‌های بزرگ دنیا مذاکره کرده ام و بسیاری از کشور‌ها این آمادگی را اعلام کرده‌اند.

قاسمی ادامه داد: امیدوارم همه هستی ام را بگذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و آنچه که در توان و تجربه دارم را برای این مسئولیت بگذارم تا شرایط حمل و نقل کشور ا تغییر دهم.

قاسمی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن که امروز پاشنه آشیل کشور است دستور رئیس جمهور خواسته همه مردم و نمایندگان است و امروز سهم هزینه سبد خانوار از ۳۷ درصد در شهر‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و این بر امنیت ملی کشور تاثیر دارد، گفت: باید برای این معضل جدی دست به دست هم بدهیم تا این مشکل را حل کنیم و با خدایم خودم عهد بسته ام که همه هستی ام را به کار بگیرم تا این اقدام بزرگ انجام شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مسکن سه مسئله اصلی دارد، بیان داشت: بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت در جوار شهر‌ها وجود دارد ک با قانون جهش تولید مسکن می‌توانیم با استفاده از این زمین‌ها سهم زمین را برای مردم محروم و کم درآمد نادیده بگیریم. هرچند امروز حتی هزینه ساخت مسکن را هم بسیاری از مردم ندارند و برای حل این مشکل راهکار‌های متعددی را پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: تهاتر زمین‌های دولت با ساخت برای کمک به محرومین و مصوبه مجلس برای تسهیلات برای کمک به سهم مسکن روش‌هایی هستند که با آن‌ها می‌توانیم بخشی از منبع ساخت مسکن را تامین کنیم و قطعا نهضت ملی مسکن اقدامی فرا وزارتخانه‌ای است و در دولت، شورای عالی مسکن با توجه خواست رئیس جمهوری محترم ایجاد می‌شود تا سهم ساخت مسکن را از وزارتخانه به مجموعه دولت منتقل کنیم تا همه کمک کنند و معضل جدی مسکن را حل کنیم.

قاسمی در خصوص محرومیت زدایی گفت: از مناطق بسیار محروم هستم و محرومیت‌زدایی را به خوبی میدانم و مردم ما بعد از ۴۲ سال حق دارند از محرومیت نداشتن راه ناراحت باشند و دغدغه نمایندگان در مورد راه‌های روستایی و مناطق محروم به‌جاست و امروز ۳۲ هزار کیلومتر باید جاده روستایی بسازیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در وزارتخانه، اصلاح ساختاری نیاز داریم و به کارگیری افراد جهادی و انقلابی و دست‌پاک و شایسته از اهداف ما هست و حذف امضا‌های طلایی با روش‌های ایجاد سازو کار شدنی هست و این کار را در وزارتخانه استارت خواهیم زد.

وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت ساخت مسکن و راه‌ها و آزادراه‌ها و اتوبان‌ها اصلا خوب نیست و باید با به کارگیری نخبگان و استفاده از مراکز پژوهشی به این وضعیت پایان دهیم، اظهار داشت: تمرکززدایی در مقررات از جمله طرح هادی روستا‌ها و طرح جامع شهر‌ها به سرعت انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتقاد دارد با تعامل با مجلس مشکلات قابل حل است و این کار در دستور کارش خواهد بود، گفت: مسکن ایثارگران و محرومان و خانوده شهدا را در دستور کار قرار خواهم داد و این وظیفه ما هست.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود